Fa En یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ساعت 20 و 42 دقیقه

تکنولوژی، شاهرگ حیاتی تولید پروفیل آلومینیوم

تکنولوژی، شاهرگ حیاتی تولید پروفیل آلومینیوم

باشگاه آلومینیوم: قائم مقام شرکت آلومینیوم مازندران، تولیدکننده پروفیل‌ آلومینیومی گفت: امروزه با توجه به صنعتی شدن فرایندها، پروفیل آلومینیومی یکی از محصولات پرکاربرد محسوب می‌شود که در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل تقاضای این محصول استراتژیک در حال افزایش است و تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی باید همگام با این رشد، سرعت تولید و کیفیت پروفیل‌ها را ارتقا دهند.

چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 ساعت 10:20

به گزارش باشگاه آلومینیوم، قائم مقام شرکت آلومینیوم مازندران، تولیدکننده پروفیل‌ آلومینیومی گفت: امروزه با توجه به صنعتی شدن فرایندها، پروفیل آلومینیومی یکی از محصولات پرکاربرد محسوب می‌شود که در اکثر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل تقاضای این محصول استراتژیک در حال افزایش است و تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی باید همگام با این رشد، سرعت تولید و کیفیت پروفیل‌ها را ارتقا دهند؛ این مهم زمانی محقق خواهد شد که خطوط تولید به‌روزرسانی شده و ماشین‌آلات پیشرفته به‌کار گرفته شوند.

منوچهر نوایی در گفت‌وگو با فلزات‌آنلاین در خصوص شرایط بازار مصرف پروفیل آلومینیومی و تقاضای مشتریان در سال ۱۴۰۲، بیان کرد: در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که بخش عمده‌ای از محصولات تولیدی ما در صنعت ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند اما پروفیل‌های صنعتی و پروفیل‌هایی که در صنایع مختلفی از جمله پزشکی، لوازم خانگی، فروشگاهی و… کاربرد دارند، بنا به سفارش مشتری تولید و به فروش می‌رسانیم. با توجه به رکود دو سال گذشته در بخش ساخت‌و‌ساز، بازار مصرف پروفیل نیز تحت تاثیر قرار گرفت که امیدواریم در سال جاری این شرایط بهبود یابد. علاوه‌براین، در سال گذشته به دلیل افزایش نرخ ارز و نوسان قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی، شاهد افزایش قیمت محصولات نسبت به سال قبل از آن بودیم که این موضوع منجر به کاهش توان خرید مشتریان شد. البته این مسئله به این معنی نیست که با افت شاخص‌های عملکردی در سال ۱۴۰۲ مواجه شدیم زیرا میزان تقاضا در بازارهای خارجی مناسب‌تر از بازارهای داخلی بود و با توجه به انجام اقداماتی گسترده در مبحث برندینگ، در زمینه صادرات موفق عمل کردیم. در این میان باید به نکته مهمی اشاره کنم که میزان فروش داخلی شرکت در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال‌های گذشته کاهشی نبوده است و فقط نتوانستیم به آن میزان از رشدی که در این زمینه هدف‌گذاری کرده بودیم، دست یابیم. به طوری که در سال گذشته میانگین فروش مجموعه، ماهانه به بیش از ۶۰۰ تن می‌رسید اما پیش‌بینی ما بیشتر از این مقدار بود که محقق نشد.

وی در رابطه با اقدامات شرکت آلومینیوم مازندران در مبحث برندینگ و برندسازی مجموعه، عنوان کرد: ما برای ارتقای سطح برندینگ با حضور در همایش‌ها و نمایشگاه‌های مختلف، تبلیغات و… اقدامات قابل‌‎توجهی را انجام داده‌ایم. البته باید توجه داشت که برند آلومینیوم مازندران یکی از برندهای مطرح بازار است و این شرکت جزو قدیمی‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت آلومینیوم کشور محسوب می‌شود. ضمن اینکه تکنولوژی اولین خط آنودایزینگ پروفیل در دهه ۵۰ توسط این مجموعه از کشور انگلستان وارد و در ایران راه‌اندازی شد و ما از سال ۱۳۵۴ تاکنون با قدرت به فعالیت خود ادامه می‌دهیم. همچنین طی چند سال اخیر، ماشین‌آلات و تجهیزاتی را وارد کرده‌‌ایم که در کشورهای توسعه‌یافته مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل ظرفیت تولیدی مجموعه بسیار ارتقا یافته و تکنولوژی خطوط تولید شرکت آلومینیوم مازندران، به‌روز و جدید است. انجام اقداماتی در مبحث برندینگ همواره در دستور کار شرکت قرار داشته است اما از ۱۰ سال پیش به دلیل سرعت بالای پیشرفت تکنولوژی‌ و محبوبیت رسانه‌های اجتماعی، این موضوع اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد؛ به همین دلیل به صورت جدی به این زمینه ورود پیدا کردیم که خوشبختانه نتایج مطلوبی هم برای ما به همراه داشت.

کیفیت، ضامن اعتبار شرکت‌

قائم مقام شرکت آلومینیوم مازندران با اشاره به خدمات پس از فروش این مجموعه و تضمین کیفیت محصولات تولیدی، تصریح کرد: شرکت آلومینیوم مازندران با تولید محصولات باکیفیت، موفق به اخذ استاندارد گواهی فنی صنعت ساختمان، استانداردهای بین‌المللی ایزو ۹۰۰۱، ایزو ۱۴۰۰۱، ایزو ۱۸۰۰۱ شده است. همچنین این مجموعه در اکثر استان‌های کشور دارای نمایندگی فروش بوده و کیفیت محصولات آنودایز خود را تا ۳۰ سال تضمین می‌کند. البته اگر عوامل خارجی مانند اسید یا اشیا تیز و برنده با پروفیل‌ها برخورد نداشته باشند، کیفیت محصولات آنودایز به قدری بالاست که تا سال‌های طولانی کارایی خود را حفظ خواهند کرد زیرا تاکنون بعد از گذشت چندین سال از فعالیت مجموعه، چالشی در در این زمینه به وجود نیامده است. شرکت آلومینیوم مازندران بزرگ‌ترین تولیدکننده پروفیل در شمال کشور محسوب می‌شود که برند آن از اعتبار بالایی برخوردار بوده و اکثر افراد در سطح کشور با آن آشنا هستند. علاوه‌براین، محصولات خود را به کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان، ترکمنستان و… صادر می‌کنیم که به همین دلیل رابطه مستحکمی میان ما و مشتریان شکل گرفته و آن‌ها به کیفیت محصولات مجموعه اعتماد دارند.

نوایی در خصوص رویکردهای این مجموعه در زمینه توسعه بازارهای خارجی خود، اظهار داشت: محصولات شرکت آلومینیوم مازندران علاوه بر کشورهای همسایه به صورت محدود به کشورهای دیگری مانند گینه و غنا صادر شده‌اند اما با توجه به مسافت طولانی کشورهای آفریقایی و اروپایی نسبت به کشورهای همسایه و هزینه‌های ترابری به ویژه هزینه سوخت مصرفی برای ارسال محصولات، صادرات به مناطق دورتر چندان توجیه اقتصادی ندارد؛ به همین دلیل تمرکز ما بر رفع نیاز بازارهای داخلی و کشورهای همسایه معطوف شده است.

وی در پاسخ به این سوال که چند درصد از نیاز بازار مصرف پروفیل آلومینیومی و میزان تولید این محصول در کشور توسط شرکت آلومینیوم مازندران صورت می‌گیرد، گفت: اگرچه تعداد تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی در کشور مناسب است اما واحدهای بزرگی که توان تولید بالا و خطوط تولید پیشرفته‌ای دارند، محدود هستند. به همین دلیل ما به دنبال این هستیم که در سال جاری ظرفیت تولید خود را به بیش از ۸۰۰ تن در ماه ارتقا دهیم که این اقدام باعث می‌شود تا امکان رفع بخش بزرگی از نیاز بازار مصرف را داشته باشیم اما مقدار آن در استان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت خواهد بود. در همین راستا، ظرف دو ماه آینده یکی از به‌روزترین کوره‌های «DC» در مجموعه راه‌اندازی خواهد شد که با این کار خطوط تولید شرکت تکمیل شده و می‌توانیم با خریداری شمش آلومینیوم، ریخته‌گری بیلت مورد نیاز خود را انجام دهیم؛ علاوه‌براین، در ماه آینده نیز ظرفیت خط آنودایز کارخانه به دو برابر افزایش خواهد یافت. البته در سال گذشته هم اقدامات توسعه‌ای دیگری صورت گرفت که یکی از آن‌ها خرید دستگاه جدید پرس اکستروژن با توان تولید روزانه ۲۴ تن بود.

تحولی گسترده در خطوط تولید

قائم مقام شرکت آلومینیوم مازندران با اشاره مزایای استفاده از ماشین‌آلات به‌روز در خطوط تولید، ابراز کرد: استفاده از کوره‌ «DC» جدید باعث می‌شود که آنالیز پروفیل‌های تولیدی مطابق با استانداردهای تعیین شده باشد و ترکیب مواد مذاب در این کوره‌ بر عهده دستگاه «EMS» است که بدون دخالت جسم خارجی این کار را انجام می‌دهد. شایان ذکر است که ما همواره در این مجموعه سعی بر این داریم که آنالیز محصولات تولیدی خلوص بالایی داشته باشند تا پروفیل‌های باکیفیتی را در بازار عرضه کرده و به فروش برسانیم. از مزیت‌های به‌کارگیری دستگاه‌های پرس اکستروژن به‌روز می‌توان به تولید پروفیل‌ با سرعت بالاتر و نوسان کمتر اشاره کرد. علاوه‌براین، استفاده از ماشین‌آلات پیشرفته باعث می‌شود که برخلاف گذشته، فرایندهای تولید به صورت کاملا اتوماتیک انجام شود و وابستگی به نیروی انسانی کاهش یابد. این موضوع با توجه به چالش کمبود نیروی انسانی بسیار حائز اهمیت است و از طرف دیگر سبب کاهش هزینه‌های مجموعه و بهینه‌سازی مصرف انرژی نیز می‌شود. به عنوان مثال دستگاه‌هایی با تکنولوژی جدیدتر، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد اتلاف انرژی کمتری نسبت به ماشین‌آلات قدیمی دارند.

نوایی در رابطه با علت تولید پروفیل‌هایی با مصارف مختلف و گستردگی سبد محصولات شرکت آلومینیوم مازندران، یادآور شد: تقاضای مشتریان و جلب رضایت آن‌ها، اهمیت بالایی برای این مجموعه داشته و دارد؛ در همین راستا برای رفع نیاز بازار مصرف، تولید محصولات مختلف و متنوع‌سازی سبد محصولات با اجرای طرح‌های توسعه‌ای و گسترش خطوط تولید در دستور کار قرار گرفت. به همین دلیل در حال حاضر شرکت آلومینیوم مازندران توانایی تولید طیف گسترده‌ای از مقاطع آلومینیومی با کاربردهای متفاوت را دارد.

وی در خصوص رویکرد این مجموعه برای به‌کارگیری نیروی‌های جوان و کاهش معضل بیکاری در سطح جامعه، خاطرنشان کرد: مقوله جوان‌گرایی یکی اولویت شرکت آلومینیوم مازندران محسوب می‌شود که در این زمینه اقدام به همکاری با اکثر دانشگاه‌های صنعتی استان به منظور جذب دانشجویان علاقمند به این صنعت کرده‌ایم. البته افراد تازه‌کار نیز که تخصص بالایی در این زمینه ندارند، می‌توانند در دوره‌های آموزشی مجموعه شرکت کرده و به صورت تخصصی موضوعات فنی را فرا بگیرند. در حال حاضر نزدیک به ۱۵۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند و حتی نیاز است که حدود ۵۰ نفر دیگر نیز استخدام شوند اما به دلیل عدم تمایل افراد برای کار در واحدهای صنعتی، اکثر واحدهای تولیدی در استان مازندران با چالش کمبود نیروی انسانی دست به گریبان هستند.

قائم مقام شرکت آلومینیوم مازندران در پایان با اشاره به دورنمای صنعت پروفیل آلومینیوم در سال‌های آینده، خاطرنشان کرد: توسعه این صنعت به خصوص واحدهایی که پروفیل‌های ساختمانی تولید می‌کنند، در گرو رشد بخش ساخت‌و‌ساز است. البته امیدواریم در آینده تولیدکنندگان بیشتری به سمت استفاده از ماشین‌آلات جدید و پیشرفته برای تولید محصولاتی با استانداردهای کیفی بالاتر (یا به عبارت دیگر تولید پروفیل‌هایی با کارایی بیشتر به جای محصولات اقتصادی) و بهینه‌سازی مصرف انرژی که تاثیرات مثبتی بر میزان فروش و صادرات دارند، حرکت کنند.

تعداد بازدید : 309

ثبت نظر

ارسال