Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 18 و 13 دقیقه

تکلیف قیمت‌گذاری شمش آلومینیوم در بورس کالا چه خواهد شد؟

تکلیف قیمت‌گذاری شمش آلومینیوم در بورس کالا چه خواهد شد؟

باشگاه آلومینیوم: جلسه کمیته مدیریت بازار وزارت صمت روز دوشنبه 14 شهریور با حضور سندیکای آلومینیوم ایران و مدیران بورس کالا و مدیرعاملان شرکت‌های تولید‌کننده شمش آلومینیوم با موضوع فرمول قیمت پایه آلومینیوم در بورس کالا برگزار شد.

چهارشنبه 23 شهریور 1401 ساعت 18:3

به گزارش باشگاه آلومینیوم اختلاف بین واحدهای بالادستی تولیدکننده شمش آلومینیوم و واحدهای پایین‌دستی مصرف‌کننده درحال افزایش بوده و ریشه آن به فرمول قیمت پایه بورس کالا برمی‌گردد.

طبق فرمول بورس کالا که در سال قبل به تأیید صمت رسیده، قیمت پایه شمش آلومینیوم 10%+ بالاتر از قیمت بورس فلزات لندن LME تعیین شده و رقابت از این نقطه شروع می‌شود.

کمیته مدیریت بازار وزارت صمت در نشستی با حضور نمایندگان سندیکای صنایع آلومینیوم و شرکت‌های بالادستی تولیدکننده شمش، به بررسی این موضوع پرداخت.

لازم به‌ذکر است که پرمیوم آلومینیوم غرب آسیا درحال‌حاضر ۲ درصد (40 دلار)، شانگهای ۵ درصد (110 دلار)، ترکیه ۱۴ درصد (325 دلار) و جنوب شرق آسیا ۲ درصد (40 دلار)  است و این رقم در بورس کالای ایران ۱۰ درصد (230 دلار) است که مورد اختلاف صنایع بالادست و پایین‌دست شده است.

جلسه شرکت‌های بالادستی و صنعت پایین‌دستی با موضوع فرمول قیمت پایه شمش آلومینیوم تشکیل شد.

رقم پرمیوم ایران در بورس کالا برای قیمت پایه در حال حاضر حدود 230$ = 10% بوده که بعضا در رقابت خریداران تا 400 الی 500 دلار نیز افزایش می‌یابد که فاصله بسیار زیادی با کشورهای رقیب صادرکننده آلومینیوم دارد.

در پایان این جلسه 5 تصمیم به شرح ذیل گرفته شد:

 

  • تعهد ارزی صادرکنندگان شمش آلومینیوم و قیمت پایه گمرک از قیمت‌های بورس کالا کمتر نباشد
  • بورس کالا نظرات ذینفعان درخصوص فرمول قیمت پایه شمش آلومینیوم را دریافت و پس از کارشناسی، قیمت پایه را محاسبه و اطلاع رسانی خواهد کرد
  • جدول اصلاح قیمت پایه متناسب با عیار و خلوص آلومینیوم عرضه شده در بورس کالا توسط وزارت صمت با مشارکت صنایع، تهیه و به بورس کالا ارسال می شود.
  • لزوم عرضه کافی شمش آلومینیوم در بورس کالا
  • کارگروهی ویژه در وزارت صمت تشکیل می‌گردد و شرایط افزایش رقابت پذیری حوزه تولید آلومینیوم را بررسی و اجرایی خواهد کرد

در نهایت عنوان شد که فرایند تغییر فرمول قیمت‌گذاری آلومینیوم مساله‌ای است که باید بورس کالا و شرکت‌های تولید بالادستی به توافق برسند و وزارتخانه به صورت دستوری عمل نمی‌کند.

 

تعداد بازدید : 1180

ثبت نظر

ارسال