Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 10 و 51 دقیقه

تولیدکننده می‌بازد؛ واسطه‌گر می‌تازد

تولیدکننده می‌بازد؛ واسطه‌گر می‌تازد

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت صبا آلومینیوم، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: پروفیل‌ آلومینیوم یکی از محصولات پرکاربرد در صنایع مختلف به شمار می‌آید که با توجه به مزایای فراوان آن‌ مانند استحکام بالا، وزن و قیمت پایین‌تر، مقاومت در برابر خوردگی و پردازش آسان از محبوبیت زیادی در بین مشتریان برخوردار است. با توجه به افزایش مصرف آلومینیوم در جهان، می‌توان چشم‌انداز روشنی را برای این صنعت متصور بود اما با این وجود، شرایط صنعت آلومینیوم در ایران چندان مناسب نیست، چراکه بازار مصرف پروفیل‌های ساختمانی اشباع شده است؛ از این ‌رو تولیدکنندگان برای خروج از این وضعیت باید در مسیر تولید محصولات اختصاصی و جدید حرکت کنند و در این زمینه فعالیت‌های خود را توسعه دهند.

پنجشنبه 10 اسفند 1402 ساعت 9:52

به گزارش باشگاه آلومینیوم منصور دوخایی در گفت‌و‌گو با فلزات آنلاین در رابطه با بزرگ‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی در کشور، بیان کرد: در حال حاضر مشکلات و چالش‌های فراوانی در مسیر تولید وجود دارد که بیان تمام آن‌ها در این مجال امکان‌پذیر نیست اما مواردی نظیر نوسان قیمت مواد اولیه، افزایش هزینه‌های انرژی واحدهای صنعتی (برق و گاز) نسبت به سال‌های گذشته، اخذ مالیات‌های سنگین از تولیدکنندگان، پرداخت حق بیمه کارکنان و… مهم‌ترین چالش‌هایی هستند که تولیدکنندگان پروفیل آلومینیوم با آن روبه‌رو هستند. از طرفی دیگر باید اذعان کنم که با بررسی صورت‌های مالی و در نظر گرفتن تمام هزینه‌های ثابت و متغیر، حاشیه سود این صنعت چندان مناسب نیست و با مقایسه درآمد واحدهای تولیدی و میزان سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان برای احداث و راه‌اندازی خطوط تولید، در می‌یابیم که تناسبی میان این دو موضوع وجود ندارد.

وی با اشاره به کاربرد پروفیل‌های تولید شده در شرکت صبا آلومینیوم و شرایط بازار مصرف آن‌ها، عنوان کرد: این مجموعه بخش عمده توان خود را بر تولید پروفیل‌های آلومینیوم با مصارف ساختمانی متمرکز کرده است اما در صورت تقاضای مشتریان، توانایی تولید پروفیل‌هایی با مصارف صنعتی را داریم. لازم به ذکر است که تولید مقاطع اختصاصی و صنعتی، حاشیه سود بیشتری نسبت به مقاطع ساختمانی دارد اما برای موفقیت در این زمینه، تولیدکنندگان باید در مبحث برندینگ اقدامات لازم را انجام دهند تا سفارشات بالایی داشته باشند. گفتنی است که یکی از تاثیرات منفی نوسان قیمت‌ها، رکود مقطعی بازار مصرف و کاهش میزان تقاضای مشتریان برای پروفیل‌های ساختمانی است که در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم اما در سال جاری شرایط کاملا متفاوت از سال گذشته است و به طور کلی شاهد رکود بازار هستیم.

سوءاستفاده از موقعیت‌ها

مدیرعامل شرکت صبا آلومینیوم در خصوص چالش‌هایی که در زمینه تامین مواد اولیه وجود دارد، تصریح کرد: یکی از چالش‌هایی که تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی با آن درگیر هستند، افزایش غیر‌منطقی قیمت‌ مواد اولیه در بورس کالای ایران است. متاسفانه برخی از افراد برای کسب سود بیشتر، اقدام به فروش آلومینیوم با قیمت‌های پایین‌تر و شکستن قیمت‌ها می‌کنند تا مواد اولیه مورد نیاز خود را در تناژ بالا و قیمت پایین‌تر از بورس کالا خریداری کنند. پس از کاهش قیمت‌ها، مجدد این افراد نسبت به خرید آلومینیوم در تناژ پایین‌تر از این تالار صنعتی اقدام می‌کنند اما این بار با پیشنهاد قیمت‌های بالا، به دنبال افزایش رقابت میان خریداران و بهای آلومینیوم و فروش آلومینیوم‌های خریداری شده قبلی با قیمت‌های بیشتر هستند. علاوه‌براین، اقدامات دولت و سازمان‌های دولتی نیز به جای اینکه در راستای حمایت از تولیدکنندگان باشد، فقط باعث کاهش سرعت آن‌ها در مسیر رشد و توسعه می‌شود؛ به عنوان مثال اقدامات بانک‌ها و سازمان تامین اجتماعی سبب شده است تا بار مشکلاتی که تولیدکنندگان به دوش می‌کشند، افزایش یابد.

دوخایی در پاسخ به این سوال خبرنگار «فلزات آنلاین» مبنی بر اینکه تاکنون کپی‌برداری از پروفیل‌های تولیدی این مجموعه در بازار صورت گرفته است، گفت: کپی‌برداری از طراحی محصولات و فروش آن‌ها توسط سایر واحدهای تولیدی در بازار، یکی از مسائلی است که بسیار رواج داشته و اکثر تولیدکنندگان به دلیل خلا نظارتی سازمان‌های متولی و قوانین پیگیری، با این چالش روبه‌رو شده‌اند. ضمن اینکه به دلیل فرایندهای دشوار و پیچیده ثبت طراحی اختصاصی پروفیل‌ها، برخی از تولیدکنندگان از اقدام اختصاصی کردن آن منصرف می‌شوند. لازم به ذکر است که در برخی موارد و به صورت محدود، به دلیل عدم ثبت رسمی برخی از نام‌های تجاری، شاهد الصاق برندهایی با نام‌های مشابه روی محصولات عرضه شده در بازار هستیم. البته تولیدکنندگانی که برند خود را ثبت کرده‌اند، برای رفع این چالش نسبت به اطلاع‌رسانی و گفت‌و‌گو با مدیر واحدهایی که نام تجاری مشابهی با آن‌ها دارند، اقدام می‌کنند.

واسطه‌گران، تولیدکنندگان را زمین‌گیر کردند

وی در خصوص کیفیت پروفیل‌های آلومینیومی عرضه شده در بازار مصرف، ابراز کرد: برخی از فروشندگان پروفیل‌‌های آلومینیوم برای اینکه سود بیشتری به دست آورند، سفارش تولید محصولاتی با کیفیت پایین‌تر را به واحدهای تولیدی می‌دهند؛ متاسفانه به دلیل رقابتی که میان تولیدکنندگان در بازار وجود دارد، برخی از افراد ناچارند برای ادامه فعالیت سفارش آن‌ها را قبول کرده و پروفیل‌هایی با وزن کمتر تولید ‌کنند اما غافل از اینکه فروشندگان برای تسویه‌حساب خود وزن محصولات را مدنظر قرار می‌دهند و در زمان فروش آن‌ها به مصرف‌کنندگان نهایی، اندازه‌های پروفیل‌ها مبنای تعیین قیمت خواهد بود. به همین دلیل سودی که نصیب فروشندگان و واسطه‌گران می‌شود، بسیار بیشتر از تولیدکنندگان است و مشتریانی که این نوع از محصولات را خریداری می‌کنند، متضرر می‌شوند زیرا زمانی که وزن محصول کاهش می‌یابد، مقاومت پروفیل‌‌ نیز افت پیدا می‌کند. به عنوان مثال اگر کرکره‌‌ها و درب‌های آلومینیومی فروشگاه‌ها کیفیت بالایی نداشته باشند، به راحتی با اشیا تیز و برنده آسیب می‌بینند و امنیت فروشگاه و اجناس داخل آن به خطر می‌افتد. گفتنی است که برخلاف تعیین استانداردهایی مشخص برای تولید پروفیل‌های آلومینیومی باکیفیت، هیچ نهاد نظارتی در این زمینه وجود ندارد تا با نظارت بر فعالیت واحدهای تولیدی، سنجش کیفیت محصولات عرضه شده در بازار و اعمال جریمه‌های نقدی، مانع از فروش محصولات نامرغوب شود. برای اینکه این فرایند بادقت نظر بیشتری انجام شود، نهاد‌های نظارتی می‌توانند با استفاده از تجارب تولیدکنندگان پروفیل‌های باکیفیت و نظرسنجی از مصرف‌کنندگان، معایب محصولات را مشخص کنند و آگاهی مشتریان را در این زمینه افزایش دهند. همان طور که پیش‌تر اشاره شد، در حال حاضر بازار مصرف از شرایط خوبی برخوردار نیست و میزان فروش واحدهای تولیدی کاهش یافته است که یکی از دلایل آن، عرضه محصولات نامرغوب و ارزان‌قیمت در بازار است. متاسفانه با توجه به هزینه‌های ثابت و متغیر واحدهای تولیدی، تولید محصولات باکیفیت دیگر برای صنعتگران مقرون به صرفه نیست و فروش پروفیل‌های بی‌کیفیت در بازار که رقیب سرسخت محصولات مرغوب به شمار می‌آیند، عرصه را بیش از پیش بر تولیدکنندگان تنگ کرده است.

مدیرعامل شرکت صبا آلومینیوم در پایان به خبرنگار «فلزات آنلاین» گفت: اگر مواضع دولت نسبت به تولیدکنندگان تغییر نکند و حمایت‌های لازم از آن‌ها به عمل نیاید، دورنمای خوبی برای تولیدکنندگان پروفیل آلومینیوم و سایر فعالان حوزه تولید نیز نمی‌توان متصور بود. به همین دلیل از مسئولان درخواست می‌کنیم که وعده‌های خود را محقق کرده و نسبت به اتخاذ راهبردهایی برای کاهش هزینه‌های واحدهای تولیدی مانند هزینه‌های انرژی و مالیات، اقدام کنند.

تعداد بازدید : 457

ثبت نظر

ارسال