Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 17 و 21 دقیقه

برای اولین‌بار در کشور:

تولید هادی آلیاژ آلومینیوم– زیرکونیم (TACSR) توسط شرکت دانش‌بنیان آلومتک

تولید هادی آلیاژ آلومینیوم– زیرکونیم (TACSR) توسط شرکت دانش‌بنیان آلومتک

باشگاه آلومینیوم: تولید هادی پرظرفیت انتقال برق از بندرعباس به قشم برای اولین‌بار در داخل کشور توسط شرکت آلومتک

یکشنبه 24 اردیبهشت 1402 ساعت 13:3

به گزارش باشگاه آلومینیوم، شرکت آلومتک از سال 1346 با تولید انواع محصولات هادی‌های هوایی آلومینیومی موردنیاز صنعت برق در کشور فعال است. همچنین راد آلومینیوم که ماده اولیه ساخت هادی‌ها محسوب می‌شود نیز توسط شرکت آلومراد (که در سال 1354، در مجاورت همین کارخانه به‌عنوان طرح توسعه ایجاد شده است)، تولید می‌گردد.

همچنین نظر به سیر صعودی ضرورت استفاده از انرژی برق و نیاز مبرم وزارت نیرو به راه‌اندازی خطوط انتقال و گسترش شبکه برق‌رسانی در کشور، امکان توسعه شرکت در سال 1381 فراهم گردید که شامل طرح‌های زیر می‌باشد:

  • طرح توسعه و افزایش ظرفیت هادی‌های ACSR و آلیاژی و کابل‌های مرکب نوری OPGW با ایجاد سالن توسعه
  • طرح توسعه خط تولید راد آلیاژی ازطریق نصب و راه‌اندازی سیستم جدید ریخته‌گری و کوئیلر اتوماتیک

اجزای تشکیل‌دهنده این مجتمع تولیدی:

این مجتمع تولیدی از 4 خط تولید مجزا، مجهز و مدرن ذیل تشکیل شده است:

  1. خط تولید انواع هادی‌های هوایی
  2. خط تولید انواع پروفی لهای ساختمانی و صنعتی
  3. خط تولید مفتول (راد) آلومینیومی خالص و آلیاژی
  4. خط تولید انواع بیلت‌های آلومینیومی خالص و آلیاژی؟

 

سبد محصولات و ظرفیت تولید هریک از آنها:

درحال‌حاضر در سه کارخانه فوق‌الذکر، محصولات زیر تولید می‌گردند:

  • تولید هادی‌های خطوط توزیع و انتقال با ظرفیت 42000 تن در سال
  • تولید پروفیل با مقاطع مختلف با ظرفیت 8000 تن در سال
  • تولید مفتول (راد) آلومینیومی و آلیاژی با قطر 5/9 تا 12 میلیمتر با ظرفیت 27000 تن در سال
  • تولید بیلت در آلیاژهای مختلف با ظرفیت 10000 تن در سال

وضعیت کلی در یک نگاه:

این مجتمع تولیدی درحال‌حاضر با حدود 200 نفر پرسنل در کارخانه و دفتر مرکزی، به‌عنوان اولین و پیشروترین تولیدکننده هادی‌های آلومینیومی در صنعت برق کشور، به‌عنوان یک شرکت کاملاً خصوصی فعال می‌باشد.

در خطوط انتقال هوایی برق، از هادی‌های آلومینیومی تقویت‌شده با فولاد که به اختصار ACSR نامیده می‌شوند، استفاده می‌گردد. این محصولات از هادی‌های آلومینیومی با مغزی فولادی ساخته می‌شوند و بسته به میزان سطح مقطع آلومینیومی مورد استفاده، قابلیت انتقال جریان متفاوت دارند.

با توجه به رشد جمعیت، نیاز صنایع به برق افزایش پیدا کرده است، لذا برای انتقال بیشتر برق، ضروری است که ظرفیت این هادی‌های انتقال برق افزایش یابد. آخرین راهکار افزایش ظرفیت این هادی‌ها، ایجاد یک خط انتقال جدید با ساخت و نصب دکل‌های انتقال جدید است که البته بسیار هزینه‌بر می‌باشد.

اما در این بین کشورهای پیشرفته‌ای همچون آمریکا و ژاپن، برای حل این مشکل در سال ۱۹۷۰ میلادی، هادی‌هایی "پرظرفیت" را عرضه کردند که دقیقاً مشابه وزن و سطح مقطع هادی‌های ACSR طراحی شدند با این تفاوت که در آلیاژ آلومینیوم آن‌ها، تغییراتی ایجاد شده که قابلیت تحمل گرمای بیشتری را که با جریان‌های عبوری بالاتر ایجاد می‌شود را، به آن‌ها اضافه کرد.

به این هادی‌ها، هادی‌های HTLS یا هادی‌های پرظرفیت با دمای بالا و شکم پایین اطلاق می‌شود که با توجه به وزن و استحکام کششی مشابه، می‌توانند به‌جای هادی‌های قدیمی ACSR برروی همان دکل‌های قبلی نصب شوند اما جریانی حتی تا ۲ برابر را از خود عبور دهند.

یعنی درواقع بدون اینکه هزینه جدیدی بابت نصب دکل و خرید زمین برای این موضوع صورت گیرد؛ تنها با جایگزین‌کردن هادی‌های قدیمی با هادی‌های جدید، می‌توان 2 برابر بیشتر از قبل، جریان را انتقال داد.

با توجه به ایجاد نیروگاه در جزیره قشم، هم‌اکنون لازم است که برق تولیدی این نیروگاه به بندرعباس منتقل شود که هادی‌های قدیمی ظرفیت این انتقال را ندارند و به‌علت تحریم‌ها شرکت‌های تولیدکننده خارجی این محصول که آمریکا، ژاپن و کره هستند از فروش هادی‌ پرظرفیت TACSR به ایران خودداری می‌نمایند.

شرکت آلومتک با دارابودن تیم قوی تحقیقاتی و واحد تحقیق و توسعه فعال، هادی پرظرفیت ACSS را که تکنولوژی آن مربوط به کشور آمریکاست، در سال 1388 تولید کرده است. این هادی در چندین پروژه داخلی استفاده شده و تاکنون با مشکلی مواجه نشده است.

شرکت آلومتک در همین سال‌ها تحقیقات کاربردی جهت ساخت هادی TACSR را با استفاده از روش مهندسی معکوس از تولیدات یک شرکت ژاپنی انجام داد و به تکنولوژی ساخت این هادی نیز دست یافت.

شرکت آلومتک بعد از کناره‌گیری شرکت کره‌ای و امتناع از تحویل هادی‌های پرظرفیت TACSR اعلام نمود که توانایی تولید این محصول طراحی‌شده توسط شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای را عیناً و با مشخصات مشابه دارد.

درنهایت، در تاریخ پنجشنبه 7 اردیبهشت‌ماه جلسه‌ای با حضور مسئولین شرکت توانیر و برق منطقه‌ای هرمزگان و شرکت‌های مشاوره‌ای مشانیر و قدس نیرو در محل شرکت آلومتک برگزار شد و پس از بحث و گفتگو، نمونه اولیه هادی TACSR -آلومینیوم آلیاژی زیرکونیم‌دار- که مواد اولیه آن از قبل تولید شده بود، در حضور ناظران محترم توانیر به هادی تبدیل شد و پس از نمونه‌برداری از این محصول استراتژیک، کلیه تست‌های مربوطه براساس استاندارد بین‌‌المللی IEC62004 انجام و خوشبختانه تمامی تست‌ها با موفقیت و تحت نظارت ناظران مربوطه انجام گردید.

هادی TACSR، یک هادی آلومینیومی از نوع زیرکونیم‌دار پرظرفیت است که به تکنولوژی ساخت بالایی نیاز دارد و کلیه مراحل تولید این هادی استراتژیک در شرکت آلومتک انجام گردیده است.

شرکت دانش‌بنیان آلومتک با توجه به توان تولیدی مجموعه تضمین می‌نماید که محصول تولیدی کلیه استانداردهای موردنیاز این محصول را می‌گذراند و ‌امید است شرکت توانیر و برق منطقه‌ای پس از بررسی‌های نهایی و آزمون‌های الزامی با استفاده از این محصول از وابستگی به چنین هادی‌هایی رهایی پیدا کرده و از محصول ایرانی با آرامش خاطر استفاده نماید.

 

تعداد بازدید : 2368

ثبت نظر

ارسال