Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 12 و 35 دقیقه

تولید قطعات صنعتی مقاوم به سایش در کشور امکانپذیر شد

تولید قطعات صنعتی مقاوم به سایش در کشور امکانپذیر شد

پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان با رفع مشکلات موجود در تولید کامپوزیتهای زمینه آلومینا موفق به تولید نوعی کامپوزیت برای تولید قطعات صنعتی مقاوم نسبت به سایش شدند.

سه شنبه 11 آبان 1389 ساعت 1:6
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4

به گزارش خبرگزاری مهر، مهندس احسان محمد شریفی مجری طرح، مهمترین محدودیت کاربرد آلومینا در صنعت را تردی و پایین بودن چقرمگی آن دانست و افزود: از سوی دیگر در تولید کامپوزیت زمینه آلومینا مشکلاتی چون رشد دانه و کاهش خواص مکانیکی نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: از این رو پروژه تحقیقاتی در این زمینه در دانشگاه صنعتی اصفهان تعریف شد. در این پژوهش برای حذف مشکلات موجود در تولید کامپوزیتهای زمینه آلومینا با بهره گیری از روش مکانوشیمیایی اقدام به بهبود خواص این کامپوزیتها کردیم.

شریفی با بیان اینکه در این پروژه موفق به تولید پودر نانوکامپوزیت زمینه آلومینایی تقویت شده با بوراید تیتانیوم (Al2O3-TiB2) شدیم اظهار داشت: اندازه دانه های نانو کامپوزیتها کمتر از 50 نانومتر ‌و عاری از هرگونه فازهای اضافی و ترد کننده است.

وی با اشاره به مزایای کامپوزیت های تولید شده خاطر نشان کرد: کاهش تردی و افزایش چقرمگی بدنه های آلومینایی، افزایش سختی و استحکام بدنه های آلومینایی با کامپوزیتی کردن آن و ایجاد ساختار نانوکریستال، افزایش مقاومت سایشی آلومینا و استفاده از مواد ارزان قیمت اکسیدی به جای عناصر خالص گران قیمت از مزایای این طرح تحقیقاتی است.

مجری طرح با اشاره به جزئیات این پژوهش گفت: نانوکامپوزیت تولید شده پتانسیل بالایی برای استفاده در ساخت ابزارهای برشی و پوششهای مقاوم در برابر سایش دارد. استفاده از این نانوکامپوزیت موجب بهبود خواص تجهیزات، کاهش دوره های سرویس و هزینه های نگهداری و تعمیرات می شود.

تعداد بازدید : 752

ثبت نظر

ارسال