Fa En پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 ساعت 0 و 5 دقیقه

تولید 400 کیلو خاویار در قم باعث تعجب دنیا شد

تولید 400 کیلو خاویار در قم باعث تعجب دنیا شد

یکشنبه 2 مرداد 1390 ساعت 21:17

رئیس جهاد دانشگاهی واحد استان قم به پرورش ماهیان خاویاری اشاره کرد و گفت: تولید 400 کیلو خاویار در قم موجب تعجب محققان در سراسر دنیا شد.

محمدابراهیم فقیه زاده پیش از ظهر شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهارداشت: این طرح برای اولین بار در قم در سال گذشته با سرمایه گذاری آقای برخورداری به عنوان کارآفرین نمونه انجام و منجر به استحصال بیش از 400 کیلو خاویار در مزرعه شخصی وی و باعث تعجب دنیا شد.

 وی افزود: نگهداری ماهی در شرایط آب و هوایی کویری قم بسیار سخت و طاقت فرسا است اما این طرح با موفقیت به ثمر رسید و هم اکنون برند ملی و جهانی پیدا کرده است.

 طرح تعیین جنسیت ماهیان خاویاری اجرا می شود

رئیس جهاد دانشگاهی واحد قم همچنین از اجرای طرح تعیین جنسیت ماهیان خاویاری با همکاری محققان جهاد دانشگاهی در قم خبرداد.

 فقیه زاده با بیان اینکه در عرصه سلولهای بنیادی خبر جدیدی دارد تصریح کرد: این خبر در سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی در روز 16 مردادماه به اطلاع مردم قم می رسد و موفقیت جدیدی در این زمینه است که برای اولین بار در قم اتفاق خواهد افتاد.

 وی کاشت زیتون در قم و تغییر ژنتیکی در زیتونهای کاشته شده را از جمله کارهای بزرگ دیگر علمی در استان قم برشمرد و گفت: قمی های ساکن استانها و کشورهای دیگر باید بدانند که امروز زمینه بسیار مناسبی برای انجام کارهای بزرگ علمی و تحقیقاتی برای محققان و پژوهشگران در استان قم فراهم شده است.

حمایت از محققان؛ رویکرد استان قم

وی افزود: رویکرد استان قم رویکرد حمایت از نخبگان و صاحبان اندیشه است و مطالعات بسیار خوبی به خصوص در بخش خصوصی برای تبدیل طرح ها به مرحله تجاری سازی و تولید ثروت انجام شده است. فقیه زاده با بیان اینکه ایران در عرصه بیوتکنولوژی و سلول های بنیادی رتبه هشتم دنیا را دارد به نمایشگاه علم تا عمل اشاره و عنوان داشت: این نمایشگاه به مدت 3 روز از 13 لغایت 16 مردادماه در مصلای تهران برگزار می شود.

برگزاری جسله هم اندیشی با مسئولان علمی و فناوری کشور
وی اظهارداشت: در کنار این نمایشگاه نشست های تخصصی با حضور صاحبان ایده و اندیشه همچنین جلسه با حضور مسئولان علمی و فناوری کشور برگزار خواهد شد.

وی ارایه توانمندیهای استان و استفاده از توانمندی های دیگر استانها را از جمله اهداف جشنواره علم تا عمل عنوان کرد

تعداد بازدید : 1052

ثبت نظر

ارسال