Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 18 و 41 دقیقه

توسعه بیشتر امکان‌پذیر نیست

توسعه بیشتر امکان‌پذیر نیست

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت نجیب ساز یاسین، تولیدکننده سیم‌ و کابل‌های آلومینیومی گفت: زمان احداث مجموعه، با شرایط حاکم بر بازار و قیمت مواد اولیه، آینده خوبی را برای صنعت سیم و کابل کشور پیش‌بینی می‌کردیم و حتی زمین واحد را برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در آینده، بیش از نیاز اولیه خریداری کردیم. در صورتی که اکنون با نوسان شدید قیمت شمش آلومینیوم در بورس کالا که قدرت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای تولید را از صنعتگران سلب کرده است، توسعه بیشتر را متوقف کرده‌ایم.

شنبه 3 تیر 1402 ساعت 12:26

به گزارش باشگاه آلومینیوم، آرام نجیبی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، در خصوص وضعیت تولیدکنندگان و چالش‌هایی که با آن‌ها روبه‌رو هستند، بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر تولیدکنندگان در شرایط خوبی قرار ندارند؛ در اسفند ماه سال ۱۴۰۰، ما شمش آلومینیوم را به قیمت ۱۶۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری کردیم اما در ابتدای سال ۱۴۰۱، زمانی که مجددا تولید را آغاز کردیم، با افت ناگهانی قیمت شمش آلومینیوم مواجه شدیم که این موضوع خسارت مالی شدیدی را به ما وارد کرد؛ در طول سال ۱۴۰۱ قیمت شمش، نوسان شدیدی نداشت اما اواخر سال و در شروع سال جدید، نوسان قیمت‌ شمش آلومینیوم شدت پیدا کرد. اگر قیمت شمش آلومینیوم حتی به مقدار ناچیزی، کاهش و یا افزایش پیدا کند، تولید‌کنندگانی که شمش در تناژ‌های بالا خریداری کرده‌اند، متحمل خسارات شدیدی می‌شوند؛ در صورتی که شمش آلومینیوم عرضه شده در بورس کالا هر هفته با حداقل ۱۰ هزار تومان اختلاف قیمت عرضه می‌شود. نوسانات قیمت شمش آلومینیوم به قدری بالاست که ما نمی‌توانیم برای آینده برنامه‌ریزی درستی به منظور تولید محصولات داشته باشیم؛ این موضوع باعث شده تا تمایل مشتریان به خرید از تولیدکنندگان کاهش یابد. همچنین با کاهش ناگهانی قیمت شمش، مشتریان انتظار دارند که قیمت محصولات هم به یک‌باره کاهش پیدا کند؛ در صورتی که ممکن است تولیدکنندگان برای تولید محصولات، مواد اولیه را با قیمت‌های بالاتر خریداری کرده‌ باشند.

وی در همین راستا ادامه داد: تولیدکنندگان سه سال گذشته با چنین شرایطی روبه‌روبه نبودند و شمش را با قیمت ۷۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری می‌کردند؛ همچنین تغییرات قیمت شمش آلومینیوم در بورس کالا بسیار ناچیز بود. لازم به ذکر است که این شرکت برای تولید محصولات خود از مفتول آلومینیوم استفاده می‌کند که به منظور تامین آن، شمش آلومینیوم را خریداری کرده و به صورت دستمزدی توسط تولیدکنندگان مفتول، به مفتول آلومینیومی تبدیل می‌کند. متاسفانه وجود واسطه‌گران در بورس کالا باعث شده تا شرایط برای تولیدکنندگان حقیقی دشوار شود؛ البته نحوه قیمت‌گذاری نامتعارف شمش در این تالار صنعتی هم بی‌تاثیر بر این موضوع نبوده است. در حال حاضر فرمول قیمت‌گذاری شمش آلومینیوم در بورس کالا بدین صورت تعریف شده که قیمت پایه، هر هفته بر اساس نرخ متوسط شمش عرضه شده در هفته قبل تعیین می‌شود. در صورتی که این نوع قیمت‌گذاری منطقی نیست و قیمت شمش آلومینیوم باید بر اساس قیمت‌های جهانی، روزانه تعیین شود. این موضوع برای تولیدکنندگانی که محصولات خود را صادر می‌کنند از اهمیت بالایی برخوردار است. مشتریان خارجی، قیمت محصولات را با قیمت‌های جهانی آلومینیوم قیاس می‌کنند و برای آن‌ها سازو‌کار‌های بازار‌های داخلی و بورس کالا معنایی ندارد. اختلاف قیمت آلومینیوم در ایران با بازار‌های جهانی باعث شد تا ما که عمده محصولات خود را صادر می‌کنیم، به شدت با مشکل مواجه شویم و به مدت دو هفته فعالیت تولیدی خود را متوقف کنیم. گفتنی است که این واحد تولیدی محصولات خود را به کشور‌های افغانستان، عراق و به طور غیرمستقیم توسط نمایندگی به سوریه صادر می‌کند.

مدیرعامل شرکت نجیب ساز یاسین در پاسخ به این سوال که آیا اقداماتی در خصوص توسعه بازار‌های خارجی انجام داده‌اید، اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل اینکه این مجموعه در استان آذربایجان غربی واقع شده است، بیشتر در بازار‌ کشور‌های عراق و سوریه متمرکز شده‌ایم؛ البته هزینه‌های حمل‌و‌نقل و توان تولیدی مجموعه هم بر این موضوع تاثیرگذار بوده است.

نجیبی در رابطه با وضعیت بازار مصرف و میزان تقاضا برای محصولات، ابراز کرد: هم‌اکنون شرایط بازار مصرف نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته خوب نیست و میزان تقاضا برای محصولات ۵۰ درصد کاهش یافته است. البته این موضوع تنها مختص به بازار‌های داخلی نبوده و میزان درخواست مشتریان خارجی هم افت داشته است؛ باید گفت که تولیدکنندگان کشور ترکیه با ارائه محصولاتی با قیمت کمتر، توانسته‌اند نظر مشتریان عراقی را جذب کنند. لازم به ذکر است این مجموعه در کنار سیم و کابل‌های آلومینیومی، سیم و کابل‌های فشار ضعیف مسی را هم تولید می‌کند اما به دلیل کاهش توان خرید مشتریان، بیشتر متمرکز روی تولید سیم و کابل‌های آلومینیومی است.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان ترک از تجهیزات و ماشین‌آلات اروپایی استفاده می‌کنند، افزود: تولیدکنندگان داخلی به دلیل قیمت بالای ماشین‌آلات اروپایی، توانایی خرید آن‌ها را ندارند. به عنوان مثال اگر قیمت ماشین‌آلات ایرانی ۱۲ میلیارد تومان باشد، قیمت ماشین‌آلات اروپایی ۵۰ میلیارد تومان است؛ استفاده از ماشین‌آلات به‌روز و تمام اتوماتیک باعث شده تا تولیدکنندگان ترک، رقیبی برای ما در منطقه محسوب شوند. البته لازم به ذکر است که ماشین‌سازان داخلی هم توانسته‌اند ماشین‌آلات باکیفیتی را تولید کنند اما تولیدکنندگان به دلیل مسائل مالی، توانایی زیادی برای خرید این ماشین‌آلات به تعداد‌ بالا را ندارند. گفتنی که تمام ماشین‌آلات خط تولید این مجموعه ساخت داخل بوده و تنها یک دستگاه ساخت کشور آلمان است.

مدیرعامل شرکت نجیب ساز یاسین در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون افرادی از محصولات این مجموعه کپی‌برداری و یا اقدام به فروش محصولات خود با نام تجاری آن کرده‌اند، گفت: بله، با موارد این چنینی در بازار مصرف بسیار روبه‌رو بوده‌ایم اما اکنون با خرید دستگاه لیزر جلوی این اتفاقات را گرفته‌ایم زیرا این دستگاه به روش خاصی نام شرکت را روی محصولات حک می‌کند که قابل کپی‌برداری نیست.

محصولات غیراستاندارد، بلای جان مشتریان

نجیبی در خصوص تولیدکنندگان غیرمجاز، تصریح کرد: متاسفانه تولیدکنندگان غیرمجاز در کشور بسیار فراوان هستند و محصولاتی غیراستاندارد و با قیمت پایین‌ را روانه بازار می‌کنند. این تولیدکنندگان غیرمجاز با تولید محصولات بی‌کیفیت باعث به خطر افتادن جان افراد می‌شوند زیرا به جای استفاده از سیم‌های «CCC» تماما مسی برای تولید محصولات از سیم‌های«CCA» سیم‌‌های آلومینیومی با روکش مسی بهره می‌برند؛ این محصولات از نظر ظاهری بسیار به یکدیگر شباهت دارند و مصرف‌کنندگان نمی‌توانند آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهند. همچنین تولیدکنندگان غیرمجاز مقدار عایق‌ «PVC» استفاده شده در کابل را افزایش و مقدار مس آن را کاهش می‌دهند؛ تنها راه شناسایی محصولات بی‌کیفیت، تست و آزمایش آنهاست. یکی از موارد مهمی که باید در تولید سیم و کابل مورد توجه قرار بگیرد، میزان مقاوت این محصولات است. به عنوان مثال مقاوت سیم‌های یک و نیم که در سیم‌کشی ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید حداکثر ۱۳٫۳ اهم باشد اما در بازار سیم‌هایی با مقاومت بالای ۲۰ اهم به فروش می‌رسد؛ اگر در ساختمانی از این سیم و کابل‌های بی‌کیفیت استفاده شود، با افزایش فشار برق، سیم‌کشی ساختمان دچار آتش‌سوزی خواهد شد.

وی با بیان اینکه سازمان استاندارد در این زمینه عملکرد مطلوبی نداشته است، مطرح کرد: مسئولین کنترل کیفیت در واحد‌های تولیدی به دلیل اینکه از سوی کارفرما تحت فشار قرار دارند، مجبور به تایید محصول هستند. در صورتی که ما بار‌ها به این سازمان پیشنهاد داده‌ایم تا این افراد مستقیما زیر نظر سازمان استاندارد فعالیت داشته باشند، تا کارفرما نتواند با تحت فشار قرار دادن آن‌ها، محصولات بی‌کیفیت را به جای محصولات استاندارد روانه بازار کند. همچنین در رابطه با پرداخت حقوق این افراد نیز کافرما باید به طور مستقیم به سازمان ‌استاندارد، به طور سالانه و یا ماهانه مبلغی را پرداخت کند.

آرزو‌های بر باد رفته

مدیرعامل شرکت نجیب ساز یاسین با اشاره به دورنمای این صنعت، تاکید کرد: در سال ۱۳۸۶ زمانی که ما این مجموعه را احداث کردیم، آینده خوبی را برای صنعت سیم و کابل کشور متصور بودیم اما در حال حاضر به دلیل نوسانات قیمت مواد اولیه و ساز‌و‌کار‌های غیرمتعارف بورس کالا، دیگر در انتظار آینده روشنی نیستیم. متاسفانه هم‌اکنون اکثر تولیدکنندگان به این موضوع اذعان دارند که اگر به جای فعالیت‌های تولیدی، واسطه‌گری را انتخاب کرده بودند، سود بیشتری را نصیب خود می‌کردند. اگر بورس کالا مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان را مطابق میزان فروش محصولات در اختیار آن‌ها قرار دهد، بسیاری از چالش‌های صنعتگران رفع خواهد شد اما واسطه‌گران با خرید‌های انبوه مجال خرید به تولیدکنندگان حقیقی را نمی‌دهند و تنها باعث افزایش قیمت مواد اولیه می‌شوند. باید گفت که با این شرایط تولیدکنندگان تنها به فکر بقای واحد‌های تولیدی هستند و امکان اجرای طرح‌های توسعه‌ای به هیچ عنوان وجود ندارد.

تعداد بازدید : 1369

ثبت نظر

ارسال