Fa En پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 ساعت 19 و 28 دقیقه

تعزیرات به جای انبار تولیدکنندگان باید انبارهای محتکران اصلی را شناسایی کند / موش و گربه بازی دلالان و تعزیرات

تعزیرات به جای انبار تولیدکنندگان باید انبارهای محتکران اصلی را شناسایی کند / موش و گربه بازی دلالان و تعزیرات

باشگاه آلومینیوم: پس از ایجاد شدن بحران ارزی و افزایش قیمت دلار این بحران کم کم به تمام اقلام دیگر سرایت کرد.

شنبه 3 شهریور 1397 ساعت 11:42

به گزارش باشگاه آلومینیوم، فلز آلومینیوم که در بورس کالا عرضه می شود با قیمتی در حدود ۱۲ الی ۱۳ هزار تومان به فروش می‌رفت و به بازار عرضه می‌شد. این قیمت ناشی از جایگذاری دلار ۴۲۰۰ تومانی در فرمول محاسبه قیمت آلومینیوم بود. اختلاف قیمت ناشی از دلار ۴۲۰۰ تومانی و دلار بازار آزاد برای بسیاری از دلالان و تولیدکنندگان به قدری جذاب بود که میزان تقاضا به بیش از ده برابر عرضه این فلز در بورس منجر شد. از طرف دیگر قیمت تعیین شده برای آلومینیوم در بورس کالا به زعم ایرالکو ناعادلانه بود و باعث شد عرضه فلزی نقره‌ای رنگ را در بورس کالا متوقف کند.

این تصمیم به سرعت سبب ایجاد کمبود مواد اولیه و منجر به بالارفتن قیمت شمش و بیلت آلومینیوم به حدود دو برابر قیمت این فلز در بورس کالا شد.

در این بین افرادی که شمش آلومینیوم داشتند و یا از بورس کالا خریداری کرده بودند به چشم سرمایه‌ای که تا دوبرابر یا حتی بیشتر می‌تواند برایشان ایجاد سود کند نگاه می‌کردند و این موضوع و زمزمه‌های گران‌تر شدن آن سبب شد به مثابه سایر کالاهای مصرفی از جمله کاغذ، لوازم خانگی و... دست به احتکار آن در انبارهایشان بزنند.

حال سازمان تعزیرات به دنبال محتکران کالاها می گردد تا با برخورد با آنان و روانه کردن این کالاها به بازار از تب و تاب افزایش قیمت‌ها بکاهند.

کشف انبارهای مخفی با هزار تن آلومینیوم و یا دست گذاشتن بر انبارهای داخل کارخانجات از جمله فعالیت‌ها و عملیات‌های آنها بود.

در این بین ممکن است در حق برخی کارخانجات واقعی نیز اجحاف گردد چراکه کارخانجاتی با حجم تولید بالا برای یک ماه تولیدشان ممکن است تا حدود 1000 تن نیز در انبار موجودی داشته باشند. حال این سوال پیش می‌آید که چرا انگشت اتهام به انبارهای هزار و دوهزار تنی اشاره می‌کند ولی خبری از بازرسی از انبارهای ۱۰ الی ۳۰ هزار تنی نیست اگر بی طرفانه نگاه کنیم انبارهایی با ۳۰ برابر موجودی آلومینیوم نسبت به انبارهایی که اخبار آن‌ها روزانه ما را مشغول می کند بیشتر شایسته کشف و ضبط هستند!!

بسیاری از محتکران کالاهای داخلی و یا وارداتی با اینکه باید انبار محصول را معرفی نمایند یا به گمرک اعلام نمایند؛ دست به تعویض انبار کالا زدند که این عمل یک جرم محسوب می‌شود و می‌توان علیه این افراد اعلام جرم نمود. حال تعزیرات باید علاوه بر آدرس‌های انبارهایی که دارد به دنبال انبارهای مخفی نیز باشد!!

این اقدام‌ها به نوعی به موش و گربه بازی تشبیه می گردد که امیدواریم این نسیم تحریم‌ها که به کمک سودجویان داخلی به طوفانی تبدیل شده است رمق تولید را بیش از این نگیرد.

همچنین امیدواریم سودجویان واقعی و اصلی این قائله شناسایی شوند و تصمیم‌گیری عاقلانه‌ و قاطعانه‌ای انجام پذیرد چرا که هر لحظه درنگ در این برهه حساس هزینه گزافی برای کشور خواهد داشت.

تعداد بازدید : 1835

ثبت نظر

ارسال