Fa En شنبه 29 اردیبهشت 1403 ساعت 11 و 22 دقیقه

تعرفه واردات خودرو ثابت ماند

تعرفه واردات خودرو ثابت ماند

صبح ‍ پنج‌شنبه مجلس به پیشنهاد یک نماینده برای کاهش تعرفه واردات خودرو برای سال جاری به مقدار 10 درصد رای منفی داد تا تعرفه واردات خودرو ثابت بماند..

شنبه 10 اردیبهشت 1390 ساعت 19:28

رسول شقاقی:

صبح روز‍ پنج‌شنبه مجلس به  پیشنهاد یک نماینده برای کاهش تعرفه واردات خودرو برای سال جاری به مقدار 10 درصد رای منفی داد تا تعرفه واردات خودرو ثابت بماند. ثابت یعنی 90 درصد که با عوارض دیگر به 110 درصد می‌رسد. علت مثل همیشه حمایت از تولید داخل است. در کنار آن نمایندگان مردم نگاهی دارند به اشتغال‌زایی این صنعت و ارزش افزوده قابل توجه که باعث تحرک در بسیاری از صنایع جانبی و همکار شده است.

آنها علاوه بر این موارد از نظر تبلیغاتی نیز این موضوع را مطرح می‌کنند که خودروهای خارجی باعث خروج ارز از کشور شده و درآمد ملی به جیب بیگانگان ریخته می‌شود. آنها معتقدند چون قشر خاصی از جامعه توانایی خرید خودروهای خارجی را دارد تعرفه بالا برای آنها که درآمد خوبی دارند عامل بازدارنده نیست. درواقع به پولدارها لطف می‌شود که اجازه دارند از بروزترین خودروهای جهانی استفاده کنند و فقط مجبورند کمی پول بیشتر ب‍پردازند که این 30 یا 40 میلیون تومان هم برای آنها عددی نیست.

تا اینجا همه چیز به نفع تصمیم‌گیران است. آنها منافع ملی را در این دیده‌اند و توجیهاتی کاملا منطقی دارند. این گروه در سال‌های گذشته همیشه قدرت بیشتری در تصمیم‌گیری داشته‌اند.

گروه مقابل این‌ها کم نیستند. آنها البته قدرت تصمیم‌گیری ندارند. موضع آنها بیشتر کیفیت است. این گروه معتقدند با افزایش واردات خودرو و کاهش تعرفه، خودروسازان داخلی از تنبلی که در سال‌های گذشته به آنها هدیه داده شده رها خواهند شد و با افزایش رقابت سطح کیفی محصولات خود را افزایش خواهند داد. نظرات آنها در بیشتر روزنامه‌ها وجود دارد. موضوعاتی که مطرح می‌کنند قابل توجه است. از جمله بحث سطح توقعات مردم را ‍پیش کشیده‌اند. در همین چند سال گذشته که خودروهای خارجی به تعداد محدود وارد کشور شده سطح توقعات مردم افزایش یافته و همین در حد بسیار کوچک باعث تحرک شده چنانچه خودروسازان داخلی که در کیفیت خودروهای خود حرفی برای گفتن ندارند دست‌کم در خدمات پس از فروش مجبور شده‌اند کمی به خدمات خود بیفزایند و زمان گارانتی را چند هزار کیلومتر افزایش دهند.

این گروه ‍پس از اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها قدرت بیشتری یافتند چرا که مصرف‌کنندگان خودرو مباحث جدیدی مطرح کردند و گفتند خودروهای داخلی با توجه به بنزین گران دیگر صرفه خرید ندارند و خرید هر خودرو با توجه به استهلاک و مصرف بالا یارانه پنهانی است که از سوی مصرف کننده به خودروساز داده می‌شود. این گروه بحث ایمنی و تصادفات را هم به عنوان برگ برنده در چند ماه گذشته بارها مطرح کردند و صفحات روزنامه‌ها را در تسخیر خود آوردند اما نتیجه حتی 10 درصد هم به نفعشان نشد و گروه مقابل که از قدرت تصمیم‌گیری برخوردارند 80 درصد تعرفه را قبول نکردند و روز ‍پنج‌شنبه این بحث که امسال منطقی‌تر جلو می‌رفت به سرانجام خود رسید و تعرفه برای سومین سال متوالی در 90 درصد تثبیت شد.

برای سال آینده بار دیگر گروه دوم بخت خود را در روزنامه‌ها خواهند آزمود. خودروسازان داخلی نیز لابی‌هایشان را در دولت و مجلس ‍ پی خواهند گرفت. پراید و 405 هم خوب خواهند فروخت. چند نماینده هم در افتتاح خط تولید خودرو در شهر یا استانشان شرکت خواهند کرد. می‌ماند دولت که طبق معمول به فکر اشتغال‌زایی است. کیفیت هم شاید چند درصد در پراید و 405 افزایش یابد.

 

تعداد بازدید : 1336

ثبت نظر

ارسال