Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 7 و 30 دقیقه

تصمیم مخالف بورس فلزات لندن در خصوص تحریم فلزات روسیه

تصمیم مخالف بورس فلزات لندن در خصوص تحریم فلزات روسیه

باشگاه آلومینیوم: بورس فلزات لندن تصمیم مخالف در مورد اعمال تحریم در عرضه فلزات روسیه گرفت که این اتفاق ضربه‌ای به تولیدکنندگان بزرگ آلومینیوم کشورهای غربی و برخی از معامله‌گرانی بود که در این بورس لابی کرده بودند تا اقدامی علیه این تصمیم انجام دهند.

یکشنبه 13 آذر 1401 ساعت 12:56

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات‌ آنلاین و به‌ نقل از خبرگزاری بلومبرگ، بورس فلزات لندن اعلام کرد که بازخوردهای دریافتی از صنعت فلزات نشان می‌دهد که هنوز بخشی از بازار خواستار فلز روسیه و متکی به آن است.

در این بیانیه گفته شده که اقدامات روسیه در اوکراین محکوم است اما بورس فلزات لندن نباید به دنبال اتخاذ یا تحمیل هرگونه قضاوت اخلاقی که منجر به تاثیرگذاری بر بازار گسترده فلزات می‌شود، باشد.

در رابطه با تجارت با شرکت‌های فلزات روسیه و در یک ماه پیش در پاسخ به درخواست‌های شرکت «Alcoa Corp» و سایر تامین‌کنندگان بزرگ مبنی بر مستثنی شدن فلز روسیه در بورس فلزات لندن، مذاکراتی آغاز شد. در عین حال تعداد فزاینده‌ای از متقاضیان از خرید فلزات روسیه اجتناب می‌کنند.

در همین رابطه قیمت فلزات در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. به علاوه معامله‌گران احتمال می‌دهند که بورس فلزات لندن و همچنین دولت ایالات متحده آمریکا در حال بررسی گزینه‌هایی از جمله تحریم‌ها یا تعیین تعرفه‌ها علیه آلومینیوم روسیه هستند. بورس فلزات لندن با انتشار این اطلاعیه در روز جمعه بر سر این موضوع به توافق رسیدند، در عین حال سهام تولیدکنندگان آلومینیوم در ایالات متحده آمریکا با انتشار این خبر کاهش یافت.

در حالی که ایالات متحده آمریکا و اروپا در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه روسیه اعمال کرده‌اند اما بورس فلزات لندن در راستای اجرای تحریم‌های فلزات معامله شده تا حد زیادی اجتناب کردند. برخی از مصرف‌کنندگان فلزات به صورت خودجوش دست از خرید از محصولات شرکت‌های روسی کشیدند که این امر منجر به ترس از انتقاد نسبت به بورس فلزات لندن و تحریف قیمت‌ها در معاملات شد.

با این حال، بورس فلزات لندن اعلام کرد که پاسخ‌ها به مباحث مطرح شده در مذاکرات، سندی معتبر برای آن رویکرد ارائه نمی‌کند. شرکت معدنی روسی «PJSC» مدعی است که هیچ برنامه‌ای برای ارسال محموله‌های بزرگ فلزات به بورس فلزات لندن ندارد. این در حالی است که انجمن‌های فلزات که هزاران شرکت اروپایی را نمایندگی می‌کنند، ماه گذشته هشدار دادند که اگر هرگونه ممنوعیت یا تحریم یا تعرفه‌ای توسط دیگر کشورها اعمال شود، این اتفاق می‌تواند به عنوان تهدیدی قریب‌الوقوع برای صنعت آلومینیوم اروپا مطرح شود.

بورس فلزات لندن در روز 11 ماه نوامبر امسال مطرح کرد که ممکن است ذخایر فلزات روسیه در انبارهای موجودی کالای بورس فلزات لندن در ماه‌های آینده افزایش یابد؛ چراکه این امکان وجود دارد که روند کند رشد اقتصاد جهانی منجر به آسیب به روند تقاضا شود اما این امر نمی‌تواند نشان‌دهنده بی‌نظمی در بازار باشد.

در همین رابطه بورس فلزات لندن درصدد انتشار گزارشی ماهانه از ماه ژانویه 2023 است تا حجم فلزات روسی که در انبارهای این بورس برای آن‌ها حواله خرید صادر شده است را نمایان کند و زمینه برای شفاف‌سازی را افزایش دهد.

یکی از سخن‌گویان شرکت «Alcoa» که بزرگ‌ترین تولیدکننده فلزات در ایالات متحده آمریکا است، از تصمیم بورس فلزات لندن برای حفظ وضعیت موجود بسیار اظهار تاسف کرد.

وی افزود این احتمال وجود دارد که فلزات روسی که در انبارهای بورس فلزات لندن وجود دارند، در بازار توزیع شوند و این امر می‌تواند اعتبار بورس فلزات لندن و عقد قراردادهای این بورس در آینده را خدشه‌دار کند.

اگرچه اکثر فلزات در جهان بدون تحویل به انبار بورس فلزات لندن فروخته می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند اما اعمال تحریم‌های بالقوه می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای برای صنعت فلزات در بازار فیزیکی داشته باشد. در برخی از قراردادهایی که بین تولیدکنندگان، بازرگانان و مصرف‌کنندگان بسته شده است، گزینه وجود قابلیت تحویل در انبارهای بورس فلزات لندن تصریح شده است و بانک‌ها اغلب بر وجود این گزینه برای تامین مالی آن‌ها تاکید دارند. همچنین معامله‌گران بر این واقعیت تکیه می‌کنند که تنها هنگامی از قراردادهای بورس فلزات لندن برای پوشش ریسک‌های مالی در موجودی‌های بازار فیزیکی خود استفاده خواهند کرد که امکان استفاده از گزینه تحویل فلزات به انبارها وجود داشته باشد.

این تصمیم، بورس فلزات لندن را هم‌راستا با سایر شرکت‌ها و موسساتی چون بورس کالای شیکاگو که سهم کوچکی از بازار آلومینیوم دارد و موسسه «Fastmarkets» که ارزیابی قیمت‌ها را انجام می‌دهد، قرار داد که تصمیم به عدم پیروی از تحریم‌های فلزات روسیه گرفته‌اند.

از 42 پاسخ کتبی که بورس فلزات لندن دریافت کرد، کمتر از یک چهارم از مصرف‌کنندگان فلزات از معامله‌گران، بانک‌ها و نمایندگی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بودند. از بین افرادی که یک گزینه را تایید کردند، 22 نفر توصیه کردند که هیچ اقدامی در خصوص فلزات روسیه انجام نشود؛ این در حالی است که 17 نفر توصیه به تحریم فلزات روسیه کردند.

این تصمیم بورس فلزات لندن در پایان یک روز معاملاتی پرقدرت برای فلزات صنعتی اعلام شد. در عین حال، قیمت مس به بالاترین سطح خود از ماه ژوئن 2022 رسید. به علاوه قیمت آلومینیوم در بزرگ‌ترین جهش روزانه خود از سال 2009 با در نظر گرفتن کاهش ارزش دلار و پس از کاهش نرخ تورم در ایالات متحده آمریکا، حدود 5.9 درصد افزایش یافت.

پس از اعلام این تصمیم بورس فلزات لندن، سهام شرکت «Alcoa» بزرگ‌ترین تولیدکننده فلزات ایالات متحده آمریکا، ابتدا افت 16 درصدی را تجربه کرد اما  تا پایان روز رشد کرد؛ تا جایی که ارزش پایانی آن 8.7 درصد بالاتر از روز معاملاتی گذشته بود، این در حالی بود که سهام شرکت «Century Aluminium» پس از افزایش 29 درصدی، رشد 19 درصدی را تجربه کرد.

تعداد بازدید : 664

ثبت نظر

ارسال