Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 10 و 17 دقیقه

ترابي از عملکرد بانک مرکزي در افزايش قيمت ارز انتقاد کرد

ترابي از عملکرد بانک مرکزي در افزايش قيمت ارز انتقاد کرد

يک خم اقتصاد در دستان دلار 1200 تومانيي

دوشنبه 23 خرداد 1390 ساعت 21:5

عضو کيسيون اقتصادي مجلس با بيان اين که پس از افزايش قيمت ارز، هزينه واردات و توليد در کشور بالا مي‌رود، گفت: پس از افزايش قيمت سکه در بازار و ناتواني مسئولان بانک مرکزي در کنترل قيمت آن، افزايش قيمت ارز در بازار دومين معضل بزرگ اقتصادي در کشور در سال جاري به‌شمار مي‌رود.

به نقل از  خانه ملت،  "عبدالرضا ترابي" ، با يادآوري اين که قيمت ارز در بازار داخلي در سال‌هاي اخير ثابت بوده است، تصريح کرد: با توجه به اين که در سال‌هاي گذشته قيمت ارز در کشور چند نرخي بوده است، اقدام مسئولان بانک مرکزي در راستاي تک نرخي کردن قيمت آن، اقدام شايسته‌اي بوده است.

نماينده مردم گرمسار در مجلس شوراي اسلامي افزود: با توجه به اين که استقبال مردم براي استفاده از دلار در مقايسه با ساير ارزها بيشتر است، افزايش قيمت دلار بر قيمت ارزهاي ديگر هم اثر گذار خواهد بود.

 

ثبات قيمت ارز هزينه توليد را کاهش مي‌دهد

وي با بيان اين که ثبات قيمت دلار در سال‌هاي گذشته هزينه واردات در کشور را کاهش داده بود، اظهار کرد: يکي ديگر از مزاياي ثبات قيمت دلار در بازار در سال‌هاي اخير کاهش هزينه‌هاي توليد در کشور بوده است.

ترابي با يادآوري اين که در هفته‌هاي اخير دولت قيمت دلار را افزايش داده است، تأکيد کرد: اين افزايش قيمت اثر بيشتري را در بازار ارز کشور گذاشته و موجب افزايش چند برابري قيمت دلار در بازار آزاد شده است.

 

افزايش قيمت ارز دومين معضل اقتصادي کشور

وي ادامه داد: پس از افزايش قيمت سکه در بازار و ناتواني مسئولان بانک مرکزي در کنترل قيمت آن، افزايش قيمت ارز در بازار دومين معضل بزرگ اقتصادي در کشور در سال جاري به‌شمار مي‌رود.

اين نماينده مردم در مجلس با بيان اين که افزايش قيمت ارز در کشور بازارهاي اقتصادي خصوصي را هم تحت تأثير قرار مي‌دهد، گفت: پس از افزايش قيمت ارز در کشور هزينه واردات و توليد در کشور بالا مي‌رود.

 

بانک مرکزي از خروج ارز از کشور جلوگيري کنند

ترابي با بيان اين که ارز پشتوانه پولي در ايران است، تصريح کرد: مسئولان بانک مرکزي نبايد با تدابير اشتباه خود بسترهاي لازم  را براي خروج ارز از کشور فراهم کنند.

وي با يادآوري اين که اقتصاد کشور هندوستان در سال‌هاي آينده جزء اقتصادهاي برتر دنيا مي‌شود، اظهار کرد: مسئولان اقتصادي اين کشور براي ورود ارز به داخل کشورشان هيچ محدوديتي ندارند، ولي براي خروج ارز از اين کشور، افراد بايد از بانک‌هاي هندوستان مجوز داشته باشند.

ترابي افزود: مسئولان بانک مرکزي ايران بايد با برنامه‌ريزي دقيق از خروج ارز از کشور جلوگيري کنند و بسترهاي لازم را براي توسعه اقتصاد کشور فراهم کنند.

 

افزايش قيمت ارز ضربه مهلکي بر بدنه اقتصاد

وي ادامه داد: متأسفانه نوسان قيمت ارز و سکه در بازار ضربه مهلکي را به بدنه اقتصاد کشور وارد کرده است.

ترابي با توضيح اين که افزايش قيمت ارز زماني رخ داده است که نمايندگان مردم در مجلس به حوزه‌هاي انتخابيه خود سفر کرده‌اند، گفت: پس از پايان تعطيلات نمايندگان مردم در مجلس موضوع افزايش قيمت ارز و سکه در بازار داخلي را پيگيري خواهند کرد.

اين نماينده مردم در مجلس با بيان اين که افزايش قيمت سکه و ارز در بازار داخلي نشان‌دهنده عدم برنامه‌ريزي براي توسعه اقتصاد کشور است، افزود: راهکارهاي مناسب براي توسعه اقتصاد کشور بايد در يک فضاي اقتصادي مشخص شود.

 

احضار وزير اقتصاد به مجلس براي توضيح درباره علل افزايش قيمت ارز

وي با بيان اين که نمايندگان مردم هفته جاري تذکرهاي لازم درباره افزايش قيمت ارز و سکه در بازار داخلي را به وزير امور اقتصادي و دارايي و همچنين رئيس بانک مرکزي خواهند داد، تصريح کرد: اگر افزايش قيمت ارز و سکه در بازار ادامه داشته باشد، نمايندگان مردم در مجلس، رئيس بانک مرکزي و وزير امور اقتصادي و دارايي براي ارائه توضيح‌هاي خود درباره علت نوسان قيمت در بازار ارز و سکه به مجلس فرا مي‌خوانند.

 

مجلس در برابر افزايش قيمت ارز، بي‌تفاوت نيست

عضو کميسيون اقتصادي مجلس با بيان اين که نمايندگان مردم در مجلس در بحث‌هاي مختلف اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي برخورد قاطعي را با مسئولان اين حوزه‌ها خواهند داشت، افزود: مجلس در مقابل افزايش قيمت ارز و سکه در بازار بي‌تفتوت نيست و قطعا اين موضوع را پيگيري مي‌کند.

روز چهارشنبه (18 خرداد) مسئولان بانک مرکزي ايران در اقدامي قيمت دلار دولتي در بازار را با 118 تومان افزايش در مقايسه با روز سه‌شنبه (17 خرداد) 1177 تومان اعلام کردند.

تعداد بازدید : 1270

ثبت نظر

ارسال