Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 23 و 1 دقیقه

تاثیر چالش نقدینگی بر معاملات قراضه آلومینیوم برزیل

تاثیر چالش نقدینگی بر معاملات قراضه آلومینیوم برزیل

باشگاه آلومینیوم: معامله‌گران قراضه آلومینیوم که با شرکت‌های بزرگ بازیافت در برزیل در تجارت هستند، با مشکلات نقدینگی مواجه شده‌اند زیرا دریافت وجوه آن‌ها با تاخیر همراه شده است. چنین مسئله‌ای ممکن است منجر به تعطیلی برخی از این شرکت‌های بزرگ فعال در صنعت بازیافت شود.

دوشنبه 20 فروردین 1403 ساعت 12:17

به گزارش باشگاه آلومینیوم، رئیس انجمن بازیافت‌کنندگان فلزات برزیل خاطرنشان کرد: فروشندگان قراضه معمولا به فردی که در ابتدای زنجیره بازیافت قرار دارد و قراضه‌ها را از محل دفن زباله تحویل گرفته و به مرکز بازیافت انتقال می‌دهد، مبلغ خرید را به صورت ۱۰۰ درصد نقدی پرداخت می‌کنند. این مسئله که شرکت‌های فعال در صنعت بازیافت و دیگر خریداران مبلغ محموله‌های خریداری شده خود را با تاخیر بیشتری پرداخت کنند، منجر خواهد شد زنجیره نقدیندگی معامله‌گران و فروشندگان قراضه آسیب ببیند.

لوپز تصریح کرد: در چنین وضعیتی لازم است معامله‌گران و فروشندگان قراضه از قبل سرمایه در گردش کافی به منظور تداوم کسب‌و‌کار خود به مدت یک یا دو ماهی که هنوز وجوه خود را دریافت نکرده‌اند، داشته باشند.

وی بر این باور است که شرکت‌های بزرگ مانند «Novelis» و «Latasa» در تلاش هستند تا قیمت‌های قراضه در بازار را پایین‌ نگه ‌دارند. با این حال، چنین اقدامی نتوانسته است و نمی‌تواند مانع تغییر قیمت‌های قراضه شود. بر همین اساس، شرکت‌هایی مانند این دو به دلیل وضعیت فعلی بازار ترجیح می‌دهند تا مبلغ محموله قراضه‌های خریداری شده را با تاخیر پرداخت کنند.

تاثیر روند نقدینگی صنعت بازیافت بر بازار قراضه

رئیس انجمن بازیافت‌کنندگان فلزات برزیل با بیان اینکه مشکل ایجاد شده در روند نقدیندگی، منعکس‌کننده وضعیت فعلی در بازار قراضه است، افزود: زمانی که روند خرید و فروش بازار در وضعیت صعودی قرار دارد، تعداد محموله‌های سفارش داده شده از سوی شرکت‌های بزرگ افزایش می‌یابد؛ بنابراین این شرکت‌ها زمان خرید محموله قراضه‌ها را کاهش داده و یا مبلغ خرید را به صورت تماما نقدی پرداخت می‌کنند. از سوی دیگر زمانی که بازار در حالت رکود قرار دارد، مبالغ خرید شرکت‌ها در زمان طولانی‌تر و با تاخیر پرداخت می‌شود.

رئیس انجمن بازیافت‌کنندگان فلزات برزیل بر این باور است که مشکل ایجاد شده در تامین روند نقدینگی که بازار را تحت فشار قرار داده، ممکن است بر وضعیت کلی صنعت بازیافت تاثیر منفی بگذارد. با این تفاسیر، برخی از شرکت‌های تامین‌کننده قراضه‌های فلزی به ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط که سرمایه در گردش کافی برای تامین مالی ثبت چنین قراردادهایی ندارند، ممکن است با خطر تعطیلی مواجه شوند.

لوپز یادآور شد: هنگامی که حجم تقاضا برای قراضه با افزایش همراه نمی‌شود، تاثیر آن بر روند قیمت‌ها کاهش می‌یابد و این شرکت‌های بزرگ هستند که قیمت‌ها را در بازار قراضه تعیین می‌کنند.

وی اضافه کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بازار قراضه، موضوع پرداخت‌ مالیات است؛ به نحوی که مالیات از قبل و زمانی که قراضه‌ها وارد زنجیره تولید شوند، اخذ می‌شود. این بدان معناست که مالیات هنگامی که فلز به قراضه تبدیل نشده و نسبت به اکنون که عمر مفید بیشتری داشته، پرداخت شده است.

وضعیت روند تقاضا برای قراضه در برزیل

بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط انجمن آلومینیوم برزیل «Abal»، دبیرخانه ویژه تجارت خارجی و امور بین‌الملل «SECINT» و انجمن بازیافت‌کنندگان فلزات برزیل «Abrem»، در سال ۲۰۲۳ حدود ۹۲۰ هزار و ۴۰۰ تن قراضه آلومینیوم در برزیل بازیافت شد. از این مقدار، حدود ۷۱۵ هزار تن قراضه از بازار داخلی برزیل و ۲۰۵ هزار و ۴۰۰ تن آن از طریق واردات تامین شده است. طبق داده‌های منتشر شده در سال ۲۰۲۳، حدود ۳۲ هزار و ۲۰۰ تن قراضه آلومینیوم از مبدا برزیل صادر شده است.

بر اساس آمار، سالانه حدود ۸۰۰ هزار تن آلومینیوم اولیه در برزیل، تولید و تقریبا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آلومینیوم در این کشور مصرف می‌شود. سرانه مصرف آلومینیوم در برزیل، حدود ۷٫۵ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال است.

در همین راستا، بزرگ‌ترین بازار قراضه آلومینیوم در برزیل مربوط به قوطی‌های نوشیدنی استفاده شده (UBC) است. از ۹۰۰ هزار تن قراضه بازیافتی تولید شده در سال، بیش از ۴۵۰ هزار تن آن مربوط به قوطی‌های آلومینیومی است و مابقی بیشتر در تولید پروفیل‌ها و ورق‌های اکستروژن آلومینیومی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته رئیس انجمن بازیافت‌کنندگان فلزات برزیل، نورد و اکستروژن آلومینیوم بیشترین چشم‌انداز رشد را طی سال‌های آینده در زنجیره نهایی بازار آلومینیوم دارند. به این دلیل که استفاده از محصولات نورد آلومینیوم و اکستروژن‌ها در بخش حمل‌ونقل، صنعت خودرو، کشاورزی، دریایی و هوانوردی روز به روز در حال افزایش است. این روند افزایشی در استفاده از آلومینیوم، در روند صعودی استفاده در بخش‌هایی چون ساخت‌وسازهای عمرانی، ساخت انبارهای کشاورزی و تولید پنل‌های خورشیدی بیشتر بوده است.

طبق نظرسنجی که با مشارکت انجمن آلومینیوم برزیل و انجمن تولیدکنندگان قوطی آلومینیومی برزیل «Abralatas» انجام شد، نرخ بازیافت قوطی‌های آلومینیومی در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۰۰ درصد اعلام شد. در همین راستا، انتظار می‌رود شاخص نرخ استفاده از قراضه آلومینیوم در ۲۰۲۳ در ماه آوریل ۲۰۲۴ منتشر شود.

انواع قراضه آلومینیوم بازیافت شده در برزیل

 

منبع: فلزات‌آنلاین و به‌ نقل از موسسه Fastmarkets

تعداد بازدید : 587

ثبت نظر

ارسال