Fa En شنبه 29 اردیبهشت 1403 ساعت 9 و 40 دقیقه

بیکاری 25 درصدی جوانان

بیکاری 25 درصدی جوانان

هشدار بانک جهانی به دولت های خاورمیانه و شمال آفریقا

یکشنبه 1 خرداد 1390 ساعت 21:24

در خاورمیانه و شمال آفریقا تعداد جوانان بیکار به نرخ 25 درصد رسیده و این آمار ممکن است افزایش یابد.

بانک جهانی در آخرین گزارش خود اعلام کرده است که طبق آخرین تحقیقات، شمار افراد بیکار بین 15 تا 29 سال در منطقه ممکن است حتی بیشتر از 25 درصد باشد.تعداد زیادی از جوانان که محصل نیستند و شغلی هم ندارند در این آمار قرار نگرفته اند و بدون شک با افزودن تعداد آنها آمار این میزان افزایش خواهد یافت.

شمار بیکاران و روی آوردن آنها به مشاغل کاذب معضلی بزرگ است که بسیاری از کارشناسان و ناظران اقتصادی نسبت به آن ابراز نگرانی کرده اند.

بانک جهانی در حال جمع آوری اطلاعات جدیدی در کشورهای مراکش، مصر و اردن است تا میزان بیکاری و حضور جوانان در بازارهای کار را محاسبه کند.

گزارش بانک جهانی می گوید که بیکاری بیش از همه قشر جوان را متضرر کرده است به گونه ای که آنها باید سالها برای یافتن کاری مناسب، مسکن و در نهایت ازدواج زمان صرف کنند.بر همین اساس میزان ازدواج جوانان بین 25 تا 29 سال در منطقه به طرز قابل توجهی کاهش یافته است.

همین مسئله سبب شده است تا بسیاری از دولتهای منطقه درصدد یافتن راهکاری برای از بین بردن این معضل با همکاری نهادهای بین المللی باشند.

بانک جهانی در نظر دارد با همکاری اتحادیه عرب برنامه ای را برای آموزش جوانان و همچنین افزایش توانمندیهای آنان برای مشاغل مناسب فراهم آورد. برنامه هایی از این دست می تواند با افزایش مهارتهای جوانان و همچنین گسترش فعالیت بخش خصوصی و آموزش جوانان را برای بازار کار آماده کند.

گزارش بانک جهانی می گوید با توجه به وضعیت خاورمیانه این احتمال وجود دارد که میزان بیکاری در برخی از کشورها به نرخ 40 درصد نیز برسد.طبق این گزارش منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تا سال 2020 باید 50 میلیون فرصت شغلی ایجاد کند و این در حالی است که 100 میلیون جمعیت بین 15 تا 29 سال خاورمیانه تنها یک سوم جمعیت منطقه را تشکیل می دهد. 

تعداد بازدید : 1443

ثبت نظر

ارسال