Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 16 و 20 دقیقه

بیمه و مالیات بر ارزش افزوده؛ سنگ‌ریزه در کفش

بیمه و مالیات بر ارزش افزوده؛ سنگ‌ریزه در کفش

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت نورد سجاد تولیدکننده ورق و ظروف آلومینیومی گفت: با توجه به کاربرد‌های فراوان فلز استراتژیک آلومینیوم و بازار مصرف وسیع آن، راغب شدیم تا به عنوان یک صنعتگر در حوزه آلومینیوم فعالیت داشته باشیم اما در سال‌های طولانی فعالیت در این حوزه، با مشکلات و معضلات بسیار و فرازونشیب‌های فراوان مواجه شدیم؛ با این وجود از این مسیر بازنگشتیم و این مجموعه تولیدی را تاکنون سرپا نگه داشته‌ایم.

پنجشنبه 6 بهمن 1401 ساعت 11:6

باشگاه آلومینیوم- ابراهیم شیشه‌گر در گفت‌وگو با فلزات آنلاین بیان کرد: تحصیلات دانشگاهی مرتبط و علاقمندی مهم‌ترین عواملی بود که سبب شد تا به عنوان یک صنعتگر به فعالیت در حوزه آلومینیوم تمایل داشته باشم. از همه مهم‌تر، استراتژیک بودن فلز آلومینیوم و کاربرد‌های فراوان آن که باعث به وجود آمدن بازار مصرف وسیعی برای آن شده است، در راستای انتخاب هدفمند برای ورود به این حوزه، بسیار موثر بود. در سال ۱۳۶۹ در این مسیر گام نهادیم و تاکنون با تمام فرازونشیب‌هایی که پشت‌سر گذاشته‌ایم، تسلیم نشده و به فعالیت ادامه می‌دهیم. لازم به ذکر است که در ابتدا در زمینه تولید پروفیل آلومینیومی مشغول به کار بودیم اما از بد روزگار و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، به دلیل اینکه این محصول بسیار تخصصی و صنعتی بود تقاضا در بازار مصرف آن روند نزولی به خود گرفت؛ در این شرایط توانستیم با ارائه راهکاری هوشمندانه برای ادامه فعالیت در این صنعت، مجموعه را سرپا نگه داریم. اکنون به دلیل فراگیر بودن بازار مصرف ورق آلومینیومی در مقایسه با سایر محصولات آلومینیومی، به تولید این محصول روی آورده‌ایم. البته این موضوع در این نقطه خلاصه نمی‌شود و برای تکمیل زنجیره سودآوری در مجموعه، خط تولید ظروف آلومینیومی را هم در دستور کار خود قرار داده‌ایم و در حال حاضر نه‌تنها از ورق تولیدی خود برای ساخت ظروف آلومینیومی بهره می‌بریم بلکه آن را در اختیار دیگر واحد‌های تولیدکننده ظروف آلومینیومی هم قرار می‌دهیم.

وی در رابطه با چالش‌هایی که صنعتگران در مسیر تولید با آن مواجه هستند عنوان کرد: چالش‌هایی که تمام تولیدکنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی است اما موانعی همچون بیمه و مالیات بر ارزش افزوده به مانند سنگ‌ریزه در کفش، باعث کند شدن حرکت تولیدکنندگان در مسیر رشد می‌شوند. در رابطه با موضوع مالیات بر ارزش افزوده، عده‌ای از تولیدکنندگان در بازار با تهیه شمش آلیاژی آلومینیوم با کیفیت پایین‌تر به راحتی بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به دادوستد می‌پردازند اما این واحد تولیدی ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بوده و همین مسئله باعث عقب افتادن از سایر رقبا در میدان رقابت شده است. به دلیل عرضه شمش آلومینیوم در تناژ بالا در کانال‌ها‌‌ی رسمی مانند بورس کالا و نبود نقدینگی کافی، نمی‌توانیم برای تهیه مواد اولیه از طریق بورس کالا اقدام به خرید کنیم؛ پس به ناچار به بازار آزاد و خرید غیر‌رسمی شمش، روی می‌آوریم.

مدیرعامل شرکت نورد سجاد در خصوص فرایند تولید ورق و ظروف آلومینیوم در این مجموعه گفت: برای تولید محصولات، با توجه به نوع کاربرد آن‌ها و کیفیت و استحکام مورد نیاز، از انواع شمش آلیاژی و همچنین شمش خالص آلومینیوم استفاده می‌کنیم. شمش خالص و یا آلیاژی در کوره ذوب شده و بر حسب ویژگی‌های محصولی که قرار است تولید شود، میزان آلیاژ‌ها تنظیم می‌شود. در مرحله بعدی مذاب آماده شده به شکل قرص‌های آلومینیومی ریخته‌گری شده و سپس در دستگاه نورد، تا رسیدن به ضخامت مناسب، به طور پیوسته نورد می‌شود. زمانی که ورق آلومینیومی به ضخامت مناسب رسید، توسط دستگاه برش، به گرده‌های آلومینیومی در قطر‌های مختلف برش داده می‌شود که این گرده‌ها برای تولید ظروف در خط تولید ظروف مجموعه استفاده شده و همچنین به بازار هم عرضه می‌شوند. گرده‌های آلومینیومی که با لایه‌ای از گرانیت پوشش داده شده‌اند در واحد ساخت ظروف آلومینیومی بر اساس اندازه، دسته‌بندی شده و قالب‌گیری می‌شوند و توسط دستگاه پرس تبدیل به محصول نهایی شده و در آخر در قسمت مونتاژ، محصولات بسته‌بندی و آماده عرضه به بازار مصرف می‌شوند.

حمایت از تولید داخلی

شیشه‌گر در رابطه با شرایط بازار مصرف ورق و ظروف آلومینیومی اظهار کرد: متاسفانه به دلیل کمبود سرمایه در بازار، عده‌ای از تولیدکنندگان برای سرپا نگه داشتن مجموعه خود، ورق آلومینیوم را با حداقل‌ترین سودی که می‌توان برای فروش ورق در نظر گرفت و یا حتی با قیمت تمام‌شده، به بازار عرضه می‌کنند. همین امر سبب ایجاد رقابت تنگاتنگی بین تولیدکنندگان شده است. در چنین شرایطی برای واحد‌هایی که هیچ‌گونه طرح توسعه و سرمایه‌گذاری جدیدی ندارند، چشم‌انداز مثبتی پیش‌بینی نمی‌شود. اما بازار ظروف آلومینیومی، از شرایط مناسب‌تری برخوردار است زیرا محصولات متنوعی مستقیما به بازار مصرف عرضه می‌شوند و مصرف‌کنندگان بر حسب نیاز خود بدون وارد شدن به رقابتی که بین تولیدکنندگان شکل گرفته، حق انتخاب دارند. البته وجود تنوع در ظروف آلومینیومی و همچنین وجود رقیبان متعدد داخلی در بازار، مزیت‌هایی همچون ارتقای کیفیت محصولات، جذب مشتری و افزایش تقاضا‌ی مصرف‌کنندگان را در پی دارد که نتیجه آن استفاده هرچه بیشتر از تولیدات داخلی است؛ اگر تولیدکنندگان رقیبی در میدان رقابت نداشته باشند کیفیت محصولات تولیدی از استاندار‌های لازم برخوردار نخواهد بود. خوشبختانه در چند سال اخیر شاهد حمایت از تولید داخل و ترغیب مصرف‌کنندگان به استفاده از محصولات ایرانی هستیم و این موضوع تاثیر بسزایی در شرایط بازار مصرف داشته است.

غفلت از فرصت‌های طلایی

مدیرعامل شرکت نورد سجاد با اشاره به عواملی که می‌تواند باعث رونق بازار و پیشی گرفتن از رقبای خارجی در حوزه ساخت ظروف آلومینیومی شود، ابراز کرد: هزینه انرژی در ایران نسبت ‌به کشور‌های همسایه پایین‌تر است؛ همچنین کشور ما دارای زیر‌ساخت‌ها و منابع مناسب و همچنین نیروی انسانی باتجربه و متخصص در دسترس است که تمام این موارد در کشور‌های همسایه با چالش‌های فراوانی همراه است. اگر موانعی که اکنون در مسیر تولید قرار دارند رفع شوند، می‌توانیم یک فرصت طلایی برای خود ایجاد کرده و در منطقه حرف اول را بزنیم. اما متاسفانه به دلیل هزینه بالای خرید مواد اولیه، قیمت‌گذاری دستوری و قیمت‌گذاری مقطعی آلومینیوم به جای مبنا قرار گرفتن قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن باعث شده تا واردات مواد اولیه و تولید محصولات مقرون به صرفه نباشد. امکان واردات مواد اولیه‌ای که در داخل تولید می‌شوند، وجود ندارد اما از طرفی عدم قیمت‌گذاری دائمی آلومینیوم در ایران بر حسب مرجع مناسبی همچون بورس فلزات لندن و قرار دادن مبنای قیمت‌گذاری بر حسب بهای ارز آزاد، سبب شده قیمت تمام‌شده محصولات کشور در مقایسه با سایر کشور‌های منطقه بالاتر بوده و به دلیل عدم امکان رقابت در بازار از کشور‌های همسایه عقب بمانیم.

شیشه‌گر در پایان با اشاره به رقابت کاذبی که در بورس وجود دارد و سبب افزایش قیمت شمش آلومینیوم نسبت به کشور‌های همسایه شده، خاطرنشان کرد: متاسفانه به همین دلیل توانایی رقابت با رقبای خارجی را از دست داده‌ایم به عنوان مثال کشور ترکیه در حوزه‌‌ انرژی و منابع مواد اولیه، حرفی برای گفتن ندارد اما تنها به علت در اختیار داشتن تکنولوژی به‌روز، تعامل با دیگر کشور‌ها و صادرات محصولات توانسته به راحتی از ایران پیشی بگیرد. در یک برهه زمانی، بخشنامه‌ای ابلاغ شد که شمش آلومینیوم در بورس کالا با ارز نیمایی عرضه نخواهد شد؛ در این میان عرضه‌کنندگان شمش آلومینیوم، مبنای قیمت‌گذاری را بر حسب قیمت ارز آزاد قرار دادند و قیمت شمش ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد بعد از این اتفاق دوباره مبنای قیمت‌گذاری بر حسب ارز نیمایی بازگرداننده شد اما زمانی که قیمت‌ها روند صعودی به خود می‌گیرند به راحتی کاهش نمی‌یابند؛ به همین دلیل تصمیات خلق‌الساعه برای تولیدکنندگان دردسرساز است. تولیدکنندگان هم اگر تمرکز خود را بر روی حل مشکلات قرار دهند به سبب وجود بروکراسی‌ها‌ی پیچیده اداری از جریان تولید فاصله گرفته و دچار ضرر می‌شوند؛ پس به ناچار باید با این شرایط به مسیر ادامه دهند. علی‌رغم اینکه بسیار علاقمند هستیم با طرح‌های توسعه‌ای فعالیت خود را گسترش داده و در تعالی صنعت کشور نقشی داشته باشیم اما به دلیل آینده نامعلوم بازار، نوسان شدید قیمت مواد اولیه و کمبود نقدینگی این امکان فراهم نیست و حفظ واحد‌ تولیدی در اولویت قرار دارد تا توسعه.

 

تعداد بازدید : 2850

ثبت نظر

ارسال