Fa En چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت 6 و 6 دقیقه

مهدی سهرابی، مدیرعامل شرکت آلومتک:

بر تولید محصولات جدید تمرکز خواهیم کرد/ در سال گذشته، نزدیک به هشت هزار تن محصول تولید کردیم

بر تولید محصولات جدید تمرکز خواهیم کرد/ در سال گذشته، نزدیک به هشت هزار تن محصول تولید کردیم

باشگاه آلومینیوم: شرکت آلومتک که از لحاظ توان تولید و دانش فنی، بزرگ‌ترین و معتبرترین تولیدکننده هادی در کشور به حساب می‌آید، طی دو سال گذشته توانسته است رشد قابل توجهی را در تولید و فروش محصولات خود تجربه کند.

شنبه 22 خرداد 1400 ساعت 13:55

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، این شرکت در نظر دارد تا در سال جاری در راستای نفوذ بیشتر در بازارهای داخلی و خارجی، سبد محصولات خود را گسترده‌تر کند و به روند افزایشی میزان تولید ادامه دهد.

در این خصوص با مهدی سهرابی، مدیرعامل شرکت آلومتک به گپ‌وگفت نشسته‌ایم که متن کامل آن در ادامه آمده است:

سیر فعالیت شرکت آلومتک از سال 1398 تاکنون به چه شکلی بوده است و چه سیاستی برای ادامه مسیر در نظر گرفته‌اید؟

در 6 ماهه ابتدایی سال 1398 با حجم تولید حدود یک هزار و 700 تن از محصولات تولید را پیش بردیم که متاسفانه تا پایان سال با توجه به حجم بالای قراردادها، دورنمای خوبی را نشان نمی‌داد و این یعنی نمی‌توانستیم تا پایان آن سال به تمام تعهدات عمل کنیم و  به همین دلیل تعهدات آتی ما بسیار پایین بود. در آغاز کار، گرفتن قرارداد بسیار حائز اهمیت بود تا بتوانیم اعتبار شرکت را دوباره به جای قبلی خود بازگردانیم و این مهم مستلزم این بود که دوباره در مناقصات و مزایده‌های صنعت برق شرکت کنیم. طی یک دوره سه ماهه این اتفاق شکل گرفت و تولید یک هزار و 700 تنی شرکت آلومتک در نیمه دوم سال 1398 به بالای چهار هزار تن تولید رسید؛ رویه‌ای که با همکاری دست‌‌اندرکاران آلومتک نتیجه داد و این شرکت به مسیر تولیدی خود بازگشت. در سال 1399 نیز به این رویه ادامه دادیم.

محصولات آلومتک در صنعت برق کشور کاربرد دارد. متولی صنعت برق کشور دولت است و با توجه به کاربرد محصولات آلومتک در خطوط انتقال برق، باید به صورت مستقیم با شرکت‌های دولتی که به اصطلاح برق‌های منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع نامیده می‌شوند، وارد معامله می‌شدیم؛ طبق قوانین دولتی، این شرکت‌ها از طریق مناقصات کار می‌کنند و مثل دیگر صنایع و شرکت‌ها بازاریابی ندارند.

شرکت تامین‌کننده مواد اولیه صنعت برق باید دارای استانداردهایی باشد که آلومتک از این مزیت برخوردار است؛ اگرچه سال‌های قبل، به خاطر اتخاذ بعضی از سیاست‌ها، شرکت از این مسیر فاصله گرفته بود. در سال گذشته در بیش از 70 تا 80 مناقصه شرکت کردیم و در واقع در همه رویدادها به عنوان رقابت، شرکت کردیم. نتیجه این شد که در سال 1399، میزان تولید هفت هزار تن را پشت سر گذاشتیم و در مجموع هفت هزار و 848 تن محصول تولید کردیم.

در حال حاضر، شرکت آلومتک چه محصولاتی تولید می‌کند و چه برنامه‌ریزی و اولویت‌هایی را برای سبد محصولات این شرکت در نظر گرفته‌اید؟

رده تولید شرکت آلومتک، محصولات آلومینیومی است که از یک سو مرتبط به وزارت صنایع و از سوی دیگر به وزارت نیرو ارتباط دارد. مواد اولیه مورد استفاده آلومتک، آلومینیوم و فولاد بوده و محصولات تولیدی این شرکت، هادی‌های آلومینیومی با مغزی فولاد و هادی‌های آلیاژی است. به طور کلی، این واحد تولیدی سه مزیت دارد که می‌تواند باعث وسعت دامنه محصولات شود؛ در محصولات آلومینیومی، محصولات هادی‌های مورد نیاز در خطوط انتقال را تولید می‌کنیم که یک خط تولید، هادی مورد استفاده در خط انتقال برق 400 کیلوولت را تولید می‌کند که خروجی‌های نیروگاه‌ها را پوشش می‌دهند. دومین خط تولید، هادی مورد نیاز در خط انتقال برق 230 کیلوولت را تولید می‌کند که از محصول نخست، یک گرید از نظر سطح مقطع و انتقال جریان، پایین‌تر است و داخل شهرها استفاده می‌شود.

به طور کلی، هرآنچه که از خطوط توزیع تا خطوط انتقال که مورد نیاز صنعت برق باشد را تولید می‌کنیم اما باید در نظر داشت که شرکت آلومتک قابلیت‌های دیگری هم دارد؛ تولید هادی‌های روکش‌دار، هادی مسی به غیر از مفتول مس و علاوه‌ بر آن، تنها شرکتی هستیم که به دلیل داشتن دستگاه‌های پرس اکستروژن که همزمان با تاسیس این شرکت در خط تولید نصب شده، مقاطع مختلف آلومینیومی از پروفیل‌ آلومینیومی برای ساختمان‌ها تا مقاطع صنعتی مثل پروفیل و باسبار که برای نیروگاه‌ها و پست‌های برق استفاده می‌شود را نیز تولید می‌کنیم. به همین دلیل توانستیم گریزی به بازار به اصطلاح غیر دولتی هم بزنیم.

علاوه‌بر تولید این محصولات، در همین قسمت تولید خطوط انتقال برق مشغول تولید محصولات دیگری نیز هستیم که به نوعی این تولید را فرهنگ‌سازی کرده و روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که نام این محصول هادی‌های آلیاژی است که به واسطه توانمندی که در شرکت آلومراد برای تولید راد آلیاژی، وجود دارد و به تبع وجود این توانایی، دستگاه‌های کشش و بافنده و همچنین آزمایشگاه بسیار مجهز و مرجع صنعت برق که در شرکت آلومتک برای تولید هادی‌های آلیاژی داریم، این اتفاق می‌تواند در کشور نهادینه و اجرایی شود که خوشبختانه در سال‌های 1398 و 1399، ممکن شد و توانستیم چند خطوط اصلی 400 کیلوولت را با هادی‌های آلیاژی تامین کنیم.

از طرفی، هادی‌های پرظرفیت را تولید می‌کنیم که تولید این محصول نیز جزو توانمندی‌های آلومتک است و به نوعی در یک دامنه امن قرار گرفته که فقط در این شرکت تاکنون تولید شده است. به این امر به دو وجه می‌توان نظاره کرد؛ اول بحث عرق ملی است که بتوانیم محصول جدیدی را در کشور تولید کنیم و صنعت برق را توانمندتر کنیم. دومین منظر، سودی است که از طریق تولید این محصولات، به مجموعه تزریق می‌شود که در سال‌های 1398 و 1399، توانستیم تا حدود زیادی به اهداف خود برسیم و کما اینکه بهتر از پیش‌بینی‌ها، چه در زمینه تولید مقاطع صنعتی و چه در تولید هادی‌های جدیدتر پیشرفت داشتیم.

هادی‌های آلیاژی دارای چه ویژگی‌هایی هستند؟

به طور کلی، رشته‌های مرکزی هادی‌های تولیدی این شرکت دارای مغزی فولادی هستند؛ چراکه وقتی در دکل‌های برق سیم‌کشی می‌شوند بتوانند وزن آلومینیوم به کاررفته را تحمل کند. در تولید هادی‌های آلیاژی اولین کاری که صورت گرفته، حذف مغزی فولادی است و با آلیاژهایی که در مرحله ریخته‌گری به آن اضافه می‌شود، دارای استحکام بالاتری می‌شود. به عبارت دیگر، بین 10 تا 20 درصد این نوع هادی از هادی دارای مغز فولادی، سبک‌تر است و نسبت به آن، عمر مفید بالاتری دارد چون از یک فلز برای ساخت این هادی استفاده شده است.

مزیت دیگر این محصول، عدم ایجاد خورندگی بین دو فلز آلومینیوم و فولاد است. همچنین دمای کاری بالاتر و سیم‌کشی بهتری هم نسبت به هادی‌های قدیمی دارد. در تعریف خواص الکتریکال این محصول جدید، باید گفت وقتی یک هادی سبک‌تر با استحکام بالاتر و دمای کاری بهتر به شبکه برق کشور تحویل داده شود، قطعا کاربردی‌تر خواهد بود. به عنوان مثال، وقتی هادی سبک‌تر تولید شود، برجی که قرار هادی مورد نظر روی آن نصب شود، سبک‌تر شده و سیم‌کشی راحت‌تری نیز انجام خواهد شد. مهم‌ترین مزیت این محصول این است که بعدها وقتی نیاز به جایگزینی هادی‌ها باشد، دیگر نیاز به بازپیچی و جداسازی آلومینیوم و فولاد نخواهد بود و صددرصد قابلیت استحصال مجدد خواهد داشت.

عموم تولید این شرکت حول محور تولیدات کارمزدی و یا بازار داخلی است و یا برنامه‌های صادراتی نیز در دستور کار خود دارید؟

با توجه به ظرفیت تولید و تجهیزاتی که در اختیار داریم، برای اینکه بتوانیم هزینه‌های سربار را کاهش دهیم و شرکت را در حال سوددهی، پایدار نگه داریم، قاعدتا باید از تمام ظرفیت تولید خود استفاده کنیم. شرکت در مناقصات و مزایده‌ها باید به خوبی انجام شود. بالای 90 درصد سفارش‌های ما از طرف سازمان‌های دولتی مانند وزارت نفت و وزارت نیرو به عنوان کارفرما است اما در امر تولید محصولات کارمزدی و همچنین فروش صادراتی، جای کار بسیاری وجود دارد. برای محصولات کارمزدی طبیعتا باید سفارش وجود داشته باشد که برای انجام این هدف کاملا انعطاف‌پذیر هستیم و حتی در پروژه‌های EPC می‌توانیم در غالب کارمزدی یا فروش کار کنیم.

در حوزه صادرات محصول هم مشتاق به انجام این امر هستیم و تمام تولیدکنندگان به صادرات محصول به عنوان یک هدف برتر نگاه می‌کنند و تلاش بر این استوار شده است که حتما به آن برسند اما متاسفانه به علت شرایط نامطلوب موجود مانند نوسانات نرخ ارز، قوانین ارزی که طی یک سال گذشته جهش‌ها و تغییرات بنیادی فراوانی پیدا کرد، تعهدات ارزی و... کمی تولیدکنندگان را برای رسیدن به این هدف، با ترس مواجه می‌کند. علاوه‌براین، تحریم‌ها نیز باعث شده تا در حالت برابر قیمتی و حتی داشتن توان بالای تولیدی نیز هم ما و هم دیگر تولیدکنندگان نتوانیم حضوری قوی و مستمر در بازارهای بین‌المللی داشته باشیم. با توجه به اینکه دستمزدها به ریال محاسبه می‌شود اما نرخ صادرات ارزی است، صادرات در زمانی که نرخ ارز روند صعودی را طی می‌کنید، می‌تواند به شرایط مالی یک شرکت کمک کند اما متاسفانه در بحث مواد اولیه امکان رقابت برای ما بسیار سخت شده است.

سخن آخر...

شرکت آلومتک طی سالیان متمادی، رتبه اول را به خود اختصاص داده و باید نقش تاثیرگذار خود را در صنعت برق کشور داشته باشد. این اتفاق خواهد افتاد و مهم‌ترین عامل رخ دادن آن، انگیزه و توانمندی این مجموعه از کوچک‌ترین عضو تا بزرگ‌ترین، به نوبه خود تاثیرگذاری مستقیم بر تحقق این امر خواهند داشت و هدف نهایی ما خدمت به صنعت برق کشور است. سرلوحه کار در شرکت آلومتک، اول تعهد سپس انتفاع از سود و زیان است. روی تولید محصولات جدید تمرکز خواهیم کرد و از برنامه‌های در نظر گرفته شده در سال 1400، به کار روی واحد تحقیق و توسعه و تعریف پروژه‌های جدید برای آن می‌توان اشاره کرد و امیدوار هستیم بتوانیم با تجهیزات و ظرفیتی که داریم بتوانیم در بازار تاثیرگذار باشیم.

تعداد بازدید : 621

ثبت نظر

ارسال