Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 12 و 8 دقیقه

بانک مرکزی واردکننده و مشتری را به جان هم انداخته است

بانك مركزي واردكننده و مشتري را به جان هم انداخته است

باشگاه آلومینیوم: مهندس وحید معینی، مدیرعامل شرکت پتروسیس سامان: بانک مرکزی واردکننده و مشتری را به جان هم انداخته است

پنجشنبه 9 بهمن 1399 ساعت 12:37

به گزارش باشگاه آلومینیوم ، افت و خیزهای اخیر نرخ ارز و بوجودآمدن آشفتگی در بازار، ما را بر آن داشت که با برخی از دست‌اندکاران تولید در کشور به ‌گفت‌وگو بنشینیم. در این شماره آقای مهندس وحید معینی، مدیرعامل پتروسیس سامان درباره‌ی وضعیت کنونی بازار آلومینیوم و اثرات نرخ ارز بر آن صحبت می‌کند که در ادامه می‌خوانیم:

مهندس وحید معینی می‌گوید: علیرغم نظر برخی از صنعتگران مبنی بر اینکه مشکل صنعت آلومینیوم دپو و احتکار جنس است، بنده معتقدم که درحال‌حاضر دو عامل اساسی کنترل‌کننده و مشکل‌ساز در بازار وجود دارد: اولین مورد عرضه جنس با "حاشیه ریسک" بالاست. زمانی‌که بازار ثبات ندارد، تجار یک حاشیه ریسک تعریف می‌کنند. در شرایط نوسان ارزی، برای آنکه موجودی تاجر یا تولیدکننده کاهش نیابد،‌ تا حدی حاشیه ریسک تعریف می‌کنند تا بتوانند نوسان ارزی را جبران کنند. ولی در این شرایط برخی با سوء‌استفاده از شرایط کنونی، حاشیه ریسک را تا 100 درصد تعریف می‌کنند.

حال برخی با نهایت بی‌انصافی،‌ این حاشیه ریسک را بسیار بالا درنظر می‌گیرند به این مفهوم که قیمت‌گذاری برروی اجناس متأسفانه چند برابر است تا هرگونه نوسان ارزی را بتوانند جبران کنند.

به‌نظر من کم‌لطفی است که مشکل بازار را از دپو بدانیم چراکه بسیاری از مشکلات دیگر نیز گریبان صنایع و از آن جمله صنعت آلومینیوم را گرفته است.

دومین عامل مشکل‌ساز بازار در شرایط کنونی، اختلاف ارز نیمایی و ارز آزاد است. درحال‌حاضر قیمت ارز نیمایی گاهی حتی بیش از ارز اعلام‌شده در بازار است. بسیاری از تجار ازجمله بنده، چند ماه است که جنس در گمرک دارند و برای ترخیص آن باید ارز نیمایی پرداخت کنند. با سختی‌های فراوان ارز نیمایی می‌گیریم و 2 هزار تومان هم بابت هر یورو هزینه حواله می‌دهیم در صورتی‌که اگر اجازه می‌دادند از بازار تهیه کنیم برای ما ارزان‌تر و کم دردسرتر تمام می‌شد.

اما با این وجود متأسفانه مشتریان تاجر را مقصر می‌دانند و نه بانک مرکزی را.

ارز نیمایی زیرنظر صراف‌های بانک مرکزی عرضه می‌شود و ما مجبور هستیم که این روند را بپذیریم. خلاصه اینکه تنها برنده این بازار، ‌بانک مرکزی است که با این روش گردش مالی را کنترل و حفظ می‌کند.

باشگاه آلومینیوم ، درواقع یک بازرگان زمانی‌که جنسی را وارد می‌کند، 4-3 ماه زمان می‌برد تا جنس به بازار وارد شود درحالی‌که نرخ ارز پایین آمده اما نرخ ارز نیمایی که صنعتگران و تجار از آن استفاده کرده‌اند، پایین نیامده است. درواقع بانک مرکزی، رانتخواران و صرافان برندگان این بازی بازار هستند.

زمانی تورم قابل کنترل خواهد بود که مردم پایین‌آمدن نرخ ارز را در سفره خود دیده و حس کنند. وقتی نرخ ارز پایین آمده اما هیچ‌یک از اقلام موردنیاز مردم کاهش قیمت نداشته‌اند، بلکه افزایش هم یافته‌اند، این پایین‌آمدن نرخ ارز واقعی نیست و بازی بانک مرکزی است.

بنده اعلام می‌کنم که این بازی با افکار مردم است که مصرف‌کننده را با تولیدکننده و یا واردکننده درگیر کنند. تمام این اقدامات زیرنظر بانک مرکزی است تا با بد جلوه‌دادن واردکننده و تخریب ذهن مشتریان، سود بیشتری کسب نماید.

تعداد بازدید : 2398

ثبت نظر

ارسال