Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 13 و 7 دقیقه

بازار آلومینیوم را برق گرفت

بازار آلومينيوم را برق گرفت

باشگاه آلومینیوم: بازار آلومینیوم هفته دوم خرداد ماه شرایط سردرگمی را سپری نمود. در شرایطی که با کاهش نرخ‌های جهانی و کاهش قیمت ارز در سامانه نیما انتظارات کاهش قوت گرفته بود و اکثر شرکت‌ها خود را برای خرید از بورس آماده می‌کردند در آخرین عرضه آلومینیوم در بورس کالا در تاریخ 9 خرداد ناگهان با سونامی افزایش قیمت و حجم قابل توجهی از تقاضا روبرو شدند. بخش اعظم از این حجم تقاضا متوجه تخصیص شمش به شرکت‌های پیمانکار طرف قرارداد با وزارت نیرو بود که در قالب تهاتر به جای طلبشان شمش آلومینیوم به آنها داده شده بود و کل این تقاضا در این مقطع زمانی وارد بازار شد و به سونامی افزایش قیمت دامن زد.

چهارشنبه 12 خرداد 1400 ساعت 17:23

صنایع پایین دستی آلومینیوم که در سال جدید از یک سو با قطعی و سهمیه‌بندی برق مواجه هستند و از سوی دیگر با افزایش حدود 5/3 برابری قیمت برق و 5/6 برابری قیمت گاز روبرو شده‌اند، درگیر محاسبه کردن میزان تأثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی در قیمت تمام شده محصولاتشان هستند که به یکباره برق هجوم شرکت‌های پیمانکار وزارت نیرو و سایر پیمانکاران برای نقدکردن مطالباتشان بازار آلومینیوم را گرفت، تا کلکسیون این نوسانات در اوایل سال کاملتر شود.

این حجم از تقاضا و رقابت‌های بالا در بورس سبب سردرگمی واحدهای تولیدی در بخش تأمین مواد اولیه و فروش محصولات گردید و حتی توزیع کنندگان بازار هم از عرضه و فروش خودداری نمودند.

این نوسانات و نبود برنامه‌ریزی در توزیع باعث می‌شود بسیاری از شرکت‌ها با مشکل تأمین مواد اولیه روبرو شوند و در ضمن قیمت‌ها هم در بازار روند ناپایداری داشته باشد که در نهایت به عدم برنامه‌ریزی شرکت‌ها برای تولید و فروش منجر خواهد شد. زیرا همانطور که این شرکت‌ها با هجوم و رقابت‌های هیجانی بالا رفتن قیمت‌ها را رقم می‌زنند از آنجائیکه اغلب مصرف‌کننده شمش نبوده و اقدام به توزیع در بازار می‌نمایند ناپایداری قیمت در بازار را رقم خواهند زد. شایسته است تا شرکت‌های اسملتر در جهت کنترل بازار، یک برنامه‌ریزی دقیق انجام دهند و تخصیص مرحله‌ای فروش به شرکت‌های پیمان‌کار وزارت نیرو را در دستور کار قرار دهند تا از ایجاد شوک‌های کاذب در بازار خودداری شود.

گزارش از: ابوالفضل رضایی

تعداد بازدید : 744

ثبت نظر

ارسال