Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 16 و 29 دقیقه

هدف از برگزاری اولین همایش صنف و صنعت آلومینیوم:

ایجاد وحدت و تقویت نهادها و تشکل های صنعت آلومینیوم کشور

ايجاد وحدت و تقویت نهادها و تشکل های صنعت آلومینیوم کشور

باشگاه آلومینیوم: نخستین همایش ملی صنف و صنعت آلومینیوم کشور با تحقق شعار سال یعنی؛ رشد تولید و مهار تورم در صنف و صنعت آلومینیوم کشور توسعه اشتغال پایدار در بخش‌های مختلف صنایع بالادستی، پایین دستی و صنوف مختلف این صنعت، 16 مرداد ماه در محل هتل فردوسی تهران برگزار می‌شود.

پنجشنبه 12 مرداد 1402 ساعت 13:31

به گزارش باشگاه آلومینیوم، علی فاضلی رئیس اتحادیه صنف مصنوعات آلومینیومی و رئیس این همایش گفت: در این همایش بیش از ۲۵۰ نماینده صنعت و صنف آلومینیوم، مدیران صنایع بالادستی و پایین دستی، مدیران دولتی از وزارت صمت و سازمان ایمیدرو، کمیسیون‌های صنایع و اقتصادی مجلس شورای اسلامی، بورس کالا، نهادها و تشکل‌های مرتبط و... در کنار استادان دانشگاه و کارشناسان، نظرات خود را در زمینه مسائل مختلف این صنعت و تکنولوژی صنایع بالادستی و پایین دستی آلومینیوم و پتانسیل تولید آلومینیوم در منطقه خلیج فارس و به خصوص ایران که دارای وسیع‌ترین سواحل است، به اشتراک می‌گذارند.

هدف از برگزاری اولین همایش صنف و صنعت آلومینیوم ایجاد وحدت و هماهنگی و همراهی همه مسئولین و دست‌اندرکاران صنعت آلومینیوم کشور و کاربردی کردن و اعمال پیشنهادهای عملی و درست است. آنچه که اتحادیه صنف مصنوعات آلومینیومی و شورای برگزاری همایش به جمع‌بندی رسیده است اینست که با داشتن نهادهای مدنی در مجموعه صنعت آلومینیوم کشور همانند سندیکای‌ صنایع آلومینیوم، انجمن‌های مرتبط و شرکت‌های تعاونی مرتبط به صنعت آلومینیوم، متأسفانه مجموعه‌ی هماهنگی که بتواند یک هارمونی درستی را تعریف کند و در نظام برنامه‌ریزی کشور گام بردارد را نمی‌بینیم. نمونه‌ی بارز آن عدم حضور صنعت آلومینیوم در برنامه توسعه هفتم کشور است. ازطرفی با اینکه تشکل عظیم ایمیدرو را در بدنه دولت داریم که کارآمدترین مدیریت بخش صنعت کشور است اما اثری از آن در نظام برنامه‌ریزی نمی‌بینیم.

رئیس نخستین همایش ملی صنف و صنعت آلومینیوم کشور خاطرنشان کرد:  دست‌اندرکاران و مجریان برگزاری این همایش ضمن اعلام آمادگی در زمینه همکاری با همه ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی برای حل مسائل مربوط به صنف و صنعت آلومینیوم کشور بر این باورند که پیشرفت و توسعه پایدار در همه بخش‌های صنفی و صنعتی آلومینیوم کشور و فائق آمدن بر مشکلات پیش رو با همکاری، همراهی و همفکری حاکمیت (قوای سه گانه)، تشکل‌های صنفی و صنعتی، تولیدکنندگان بالادستی و پایین‌دستی و همراهی بخش خصوصی امکانپذیر است.

انجمن‌های مختلف در صنعت آلومینیوم را داریم، سندیکا را هم داریم، اتحادیه‌ها را هم داریم، اما یک مجموعه هماهنگی را که بتواند در بحث برنامه‌ریزی کشور صحبت کند، نمی‌بینیم.

به دنبال ایجاد تشکل جدیدی در صنف و صنعت آلومینیوم نیستیم

هدف اولیه‌ی این سمینار آنست که شأن و شخصیت صنعتگران آلومینیوم که البته آشکار است را، برای همه هویداتر نماید. ازطرفی هدف نهایی این همایش آنست که قصد دارد در بدنه نظام و به مجموعه دولت هم ازنظر فکری کمک رسانده و استراتژی جدیدی را تعریف کند که این می‌تواند در قامت سندیکا یا انجمن‌ها یا اتحادیه‌های صنفی باشد. ما در جهت تقویت این تشکل‌ها و ایجاد وحدت رویه در مدیریت این تشکل‌ها اقدام خواهیم کرد و به هیچ عنوان قصد ایجاد یک تشکل جدید را نداریم.

برای این منظور از مجموعه‌ای که می‌تواند در اموری که مطرح شد تأثیرگذار باشد، استفاده می‌کنیم. بدین‌منظور رایزنی کرده‌ایم تا رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، رئیس کمیسیون صنایع مجلس یا ایمیدرو و مجموعه وزارت صمت، بورس کالا و همه‌ی آنهایی که می‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند، در این همایش حاضر شوند.

به عنوان مثال پس از اینکه متوجه شدیم صنعت آلومینیوم در برنامه توسعه هفتم کشور جایگاهی ندارد، شورای برگزاری همایش و اتحادیه صنفی با هماهنگی رئیس کمیسیون صنایع مجلس، بحث حضور صنعت آلومینیوم در برنامه توسعه‌ی هفتم کشور را به میزان حداقل افزایش تولید یک میلیون تن آلومینیوم به ظرفیت فعلی، به کمیسیون صنایع مجلس منتقل کرد و در این برنامه‌ جای گرفت.

در این همایش پنل‌های مختلفی طراحی شده است که در آن تمام نکات مرتبط با صنعت آلومینیوم از جمله بحث قیمت، بورس، سرمایه‌گذاری‌ها، صادرات، آینده صنعت و... مطرح خواهد شد. سخنرانان و حاضرین در این پنل‌ها افرادی تأثیرگذار هستند که نقطه‌نظرات خود را مطرح می‌کنند و پس از آن بایستی جمع‌بندی مناسبی صورت گیرد و به دولت بگویم که ما در کنار دولت هستیم تا بتوانیم با راهکار‌های مناسب به عنوان مثال از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری کنیم تا در حق مصرف‌کننده نهایی اجحاف نشود.

برای رسیدن به این اهداف که تنها یکی از آنها ذکر شد، بایستی مجموعة هماهنگی وجود داشته باشد که با کاربردی کردن پیشنهادها و فشار به دولت بتواند از حقوق مشروع صنایع آلومینیوم دفاع کند.

هدف ما در کنار تقویت تشکل‌ها و هم‌افزایی جهت پیشبرد مطالبات به حق و مشروع صنایع، کمک رساندن به دولت در سال مهار تورم و رشد تولید در جهت ایجاد اشتغال پایدار و رسیدن به اهداف شعار سال است.

می‌خواهیم به دولت بگوییم که صنایع خصوصی آلومینیوم با سرمایه‌های خصوصی، در کشور ایجاد اشتغال کرده‌اند و باید با فکرهای گوناگون کمک کنیم این اشتغالزایی به‌صورت پایدار رونق داشته باشد چراکه ایجاد اشتغال برای دولت بسیار هزینه‌ساز است. این مسأله هم از اهداف اصلی این همایش است.

ایجاد هماهنگی بین دولت و مسئولین برنامه‌ریزی صنعت آلومینیوم کشور

در داخل دولت و تشکل‌های دولتی، تعارضاتی قابل مشاهده است به‌عنوان مثال در بحث بورس و ایمیدرو، هماهنگی و هارمونی لازم دیده نمی‌شود. این موضوعات را ما تشکل‌های غیرانتفاعی غیر دولتی می‌بینیم و می‌توانیم کارشناسی کنیم و نتایج آن‌را به دولت انتقال دهیم.

برای این منظور لازم است که تمامی تشکل‌ها به‌جای اینکه انفرادی عمل نمایند، با ایجاد وحدت رویه و هماهنگی و کاربردی کردن پیشنهادها، درپی انتقال راه‌حل‌های مناسب برای حل مشکلات صنایع آلومینیوم به بدنه دولت باشند و با تقویت این تشکل‌ها و نهادها بتوان مصوبات با ضمانت اجرایی بالا از دولت اخذ گردد و در کنار دولت به‌عنوان بازوی فکری و نظارتی به آن کمک کرد.

به هیچ عنوان قصد حدف یا تضعیف تشکل‌های موجود و یا ایجاد یک تشکل جدید از اهداف این همایش نیست. با وجود آنکه بیش از 40 سال است کشور در تحریم به‌سر می‌برد و جهان استکباری و سرمایه‌داری علیه کشور ماست، اما می‌بینیم که کارهای مثبت زیادی انجام شده است و هر کشوری به‌جای ما بود تاکنون کمر خم کرده بود. گرچه قبول داریم که توان ما بیشتر از اینهاست و بعضی‌ جاها هم بد عمل کردیم و به‌واسطة جهالت برخی از مدیران به اهداف خود نرسیدیم. اما در کل باید گفت فعالیت‌ها مثبت بوده است. با تلاش و فعالیت‌های جهادی، به سایر اهداف خود خواهیم رسید. ما باید دشمنان را در عرصه اقتصاد ناامید کنیم و می‌بایست همواره موارد مثبت ملکه ذهنمان باشد.

پس از برگزاری همایش، مجموعه‌ای از مدیران که در نهادهای مختلف صنفی صنایع آلومینیوم دخیل هستند، یک کمیته مشترک برای پیگیری مطالبات تشکیل خواهند داد.

ما ظرفیت فوق‌العاده‌ای داریم که نمی‌توانیم از آن درست استفاده کنیم. دو اشکال در نظام برنامه‌ریزی اقتصادی ما وجود دارد. استراتژی معینی چه در بحث واردات و چه در تولید از تأمین تا توزیع نداریم. مورد دوم هم عدم هماهنگی بین بنگاههای اقتصادی بزرگ و کوچک است که عدم توازن در عرضه و تقاضا سبب اعتراضات هر دو بنگاه در مقاطع مختلف می‌شود.

برای به ثمر نشستن این استراتژی، باید تمام تشکل‌ها، "ملی" فکری کنند و تفکر خود را از حذف دیگران و منافع شخصی به‌سمت منافع ملی تغییر دهند.

می‌بایست بالادستی در کنار پایین‌دستی‌ها بنشینند و مشکلات خود را مطرح کنند تا بتوانیم در وهله اول قیمت‌ها را واقعی کنیم تا صنایع پایین‌دستی هم بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و در جهت ارزآوری و توسعه صادرات قدم بگذارند.

تعداد بازدید : 1482

ثبت نظر

ارسال