Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 3 و 29 دقیقه

به منظور مشخص شدن متولی صنعت آلومینیوم برگزار خواهد شد:

اولین همایش ملی صنف و صنعت آلومینیوم کشور

۱۶ مرداد ماه - هتل فردوسی تهران

اولین همایش ملی صنف و صنعت آلومینیوم کشور

باشگاه آلومینیوم: علی فاضلی رئیس اتحادیه صنف مصنوعات آلومینیومی تهران در خصوص نقش اتحادیه‌ها در مدیریت دولتی گفت: در قانون نظام صنفی، اتحادیه‌ها حلقه اتصال بین دولت و بنگاه‌های کوچک اقتصادی تعریف شده‌اند.

شنبه 31 تیر 1402 ساعت 12:52

در راس تشکل‌های صنفی، هیأت عالی نظارت بر اصناف کشور حضور دارد که ریاست آن بر عهده وزیر صمت است.

به گزارش باشگاه آلومینیوم، بر اساس دو بند از قوانین صنفی از وظایف اصلی اتحادیه‌های صنفی، چگونگی کنترل و نظارت بر بازار است اما در این میان تعارضی وجود دارد و این تعارض به نقش کم تاثیر اتحادیه‌ها در بخش قیمت‌گذاری‌های کلان صنعتی باز می‌گردد که البته این تضاد و تعارض باید به نحوی برطرف گردد.

این در حالی است که در زمان کمبود و یا گران شدن محصولات، این اتحادیه‌ها هستند که باید پاسخگو باشند که چرا در تنظیم بازار صنف و صنعت ناتوان بوده‌اند.

برای رفع این مساله باید ابزار اجرایی در اختیار اتحادیه‌ها قرار گیرد که متاسفانه در قوانین، تعاریف درستی برای اجرا کردن چنین مسائلی دیده نشده است.

در بخش بازار آلومینیوم، اتحادیه صنفی صنایع آلومینیوم در یک سال اخیر به دنبال آن است که بررسی نماید چه اتفاقاتی در این حوزه رخ داده است که هماهنگی و همگونی بین صنایع بالادستی و پایین دستی صنف و صنعت آلومینیوم دیده نمی‌شود.

علی فاضلی رئیس اتحادیه گفت: به عنوان مثال دولت محترم سوبسیدهای لازم را برای تولید به صنایع بالادستی ارائه می‌دهد ولی به هیچ عنوان این سوبسیدها به صنایع پایین دستی انتقال پیدا نمی‌کند و آنها از آن بهره‌ای نمی‌برند و حتی آلومینیوم با قیمتی بالاتر از قیمت جهانی به دست مصرف کننده می‌رسد که این مسئله ایجاد نارضایتی کرده است و اکنون می‌بایست نهادی مسوولیت حل این مسأله را بر عهده گیرد.

اتحادیه صنف مصنوعات آلومینیومی برای انجام دو مورد به جمع‌بندی رسیده است. در مرحله نخست اجرایی کردن شعار سال است که رهبر معظم آن را تبیین نموده‌اند، چرا که بحث کنترل تورم و رشد در تولید، یقیناً اولین ثمره ایجاد اشتغال پایدار در این حوزه خواهد بود.

به گزارش باشگاه آلومینیوم، دومین موضوع ایجاد یک متولی واقعی است که بتواند صنایع آلومینیوم از صنایع بزرگ و بالادستی تا صنایع کوچک و پایین دستی و آخرین حلقه زنجیره این صنعت را هدایت و راهبری کند و بین آنها یک هارمونی و هماهنگی به وجود آورد. این دو مورد دو اصلی است که اتحادیه به دنبال آن است و کار بسیار دشوار و سنگینی است.

فاضلی در ادامه افزود: شاید اولین اتحادیه‌ای در کشور باشیم که پا به این عرصه گذاشته‌ایم هرچند که در اغلب صنایع از جمله پوشاک و فلزات رنگین و صنایع شیمیایی و...  هم چنین مشکلاتی مشاهده می‌شود اما صنعت آلومینیوم صنعتی فراگیر است که در همه حوزه‌ها از بازار مصرفی گرفته تا حمل و نقل و ساختمان و صنایع هوا و فضا تاثیرگذار است.

وی اذعان نمود: صنعت آلومینیوم هنوز یک متولی واقعی پیدا نکرده است که بازار را به سمتی ببرد که مصرف کننده، دولت و کلیت نظام می‌خواهد. لذا در اتحادیه برای رسیدن به این دو هدف، به این جمع‌بندی رسیدیم که یک همایش را با حضور تمامی بزرگان، صنعتگران، مجلس شورای اسلامی به خصوص روسای دو کمیسیون اقتصادی و صنایع، وزارت صمت به خصوص سازمان ایمیدرو و سایر دست اندرکاران برگزار کنیم تا بتوانیم با برگزاری این همایش اشکالات و چالش‌های موجود در این صنعت را احصا نموده و برای رفع آن برنامه‌ریزی کنیم.

 در این میان لازم است که پس از مشخص شدن متولی که توانایی انجام این کار و ایجاد هماهنگی‌های لازم را دارد، سایر نهادها نیز به آن کمک نمایند تا ثمره آن را مصرف کننده نهایی بچشد.

به خصوص صنایع پایین دستی با توجه به تورم حادث شده آسیب دیده است و سرمایه لازم را برای ایجاد اشتغال و فعالیت ندارد.

فاضلی بیان کرد: متاسفانه از چالش‌های دیگر که علی رغم همه شعارهایی که داده شده است و کمتر به آن عمل شده است آن است که بانک‌ها تعامل لازم را با نظام تولید کشور ندارند. همیشه گفته شده که بانک‌ها باید از بنگاه داری دست بردارند ولی این موضوع هرگز عملی نشده است. این مدل چالش‌ها باید در جایی مانند این همایش با حضور مسئولین ذیربط مطرح شود.

جای شکی نیست که پس از تعیین متولی در این همایش که با حضور نهادهای تاثیرگذار انجام خواهد شد قدرت اجرایی نیز به آن محول شده و این صنعت استراتژیک در مسیر مناسب خود قرار خواهد گرفت. این همایش قرار است در تاریخ ۱۶ مرداد ماه در محل هتل فردوسی تهران برگزار شود و از تمامی افراد تاثیرگذار نیز دعوت به عمل خواهد آمد.

تعداد بازدید : 1048

ثبت نظر

ارسال