Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 17 و 57 دقیقه

انتقال واحد آندسازی ایرالکو در آینده نزدیک، دور از انتظار است

شرکت ایرالکو در مدیریت پسماند ضعیف عمل کرده است

انتقال واحد آندسازی ایرالکو در آینده نزدیک، دور از انتظار است

باشگاه آلومینیوم: مدیرکل استاندارد استان مرکزی با بیان اینکه واحد آندسازی شرکت آلومینیوم‌سازی اراک «ایرالکو» باید از محل کنونی به خیرآباد اراک منتقل شود، گفت: اما متأسفانه این فرآیند با تأخیر انجام شده و با توجه به پیشرفت طرح، انتقال این واحد در آینده نزدیک، دور از انتظار است.

پنجشنبه 27 مهر 1402 ساعت 13:7

به گزارش باشگاه آلومینیوم، سید سعید میرنظامی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های استان مرکزی، افزود: برخی مشکلات زیست‌محیطی در شرکت ایرالکو وجود دارد که مربوط به یک روز و یک ماه نیست، بلکه مربوط به تأخیر در اجرای مصوبات طرح جامع آلودگی هوای اراک در سال‌های گذشته‌ است.

وی با تأکید بر اینکه این اتفاقات باعث شده تا بخش زیادی از بازرسی‌ها از شرکت ایرالکو صورت گیرد، ادامه داد: 90 درصد برنامه تکلیفی برای بازرسی از ایرالکو، توسط بازرسان در سال جاری انجام شده است. 10 درصد باقی‌مانده شامل مشاهده میدانی است که توسط بازرسان و مسئولان اداره‌کل استاندارد و شرکت ایرالکو انجام می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی اظهار داشت: در این راستا نتیجه بازرسی از شرکت ایرالکو اینگونه بود که در رابطه با طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک، شرکت ایرالکو مواد 7 و 10 و 11 در خصوص آلایندگی هوا را رعایت کرده و اقدامات کاملی در این زمینه ها انجام داده است.

میرنظامی با اشاره به اینکه چتر نظارتی این اداره‌کل بر فعالیت شرکت ایرالکو گسترده شده است، تصریح کرد: از سوی دیگر به دلیل مسائل تحریمی و تجهیزات که نیاز به ورود دارند، فرایندهای اجرایی قانون هوای پاک در این شرکت به طور کامل رعایت نشده است.

وی با بیان اینکه چند سامانه آلایندگی هوا در راستای کاهش آلایندها در شرکت ایرالکو اراک مستقر شده است، بیان داشت: در خصوص تصویب‌نامه در زمینه تعیین حد مجاز انتشار آلاینده‌های هوا، شرکت ایرالکو جرائم آلایندگی  خود را در 5 سال اخیر پرداخت کرده است.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی تأکید کرد: بر اساس بازرسی‌های صورت گرفته، شرکت ایرالکو در مدیریت پسماند ضعیف عمل کرده است. در این راستا این شرکت نیاز به اقدامات اصلاحی بیشتری دارد تا بتواند پسماندهای خطرناک زیست‌محیطی خود را دفع کند.

میرنظامی ابراز داشت: بر اساس مصوبه نشست شورای استاندارد استان مرکزی، مقرر شد اداره‌کل استاندارد این استان در مسائل زیست‌محیطی 3 مجموعه صنعتی استان شامل شرکت ایرالکو، شرکت معدنی املاح ایران و نیروگاه حرارتی شازند ورود کند.

وی اضافه کرد: بر این اساس اداره‌کل استاندارد استان مرکزی در 3 حوزه تکنولوژی، پسماند و آلایندگی هوای این 3 مجموعه صنعتی ورود پیدا کرده‌ است. طبق مصوبه شورای استاندارد استان، پیگیری انجام فرایندهای استاندارد در 2 شرکت باقی‌مانده تا پایان سال جاری انجام می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی با اشاره به اینکه 60 بازرسی و تست از جایگاه‌های CNG استان انجام شده است، گفت: برای جایگاه‌ها مورد تأیید، 47 تأییدیه استاندارد صادر شده است. همچنین در این راستا جایگاه‌هایی که دارای نواقص بودند برای قطع گاز به شرکت نفت معرفی شده‌اند.

میرنظامی افزود: همچنین 8 بازرسی از جایگاه‌های عرضه گاز مایع صورت گرفته است. در این راستا مقرر شده است تا شرکت‌های پرکُنی سیلندر گاز مایع، تمامی سیلندرها و شیرهای غیراستاندارد خود را معدوم‌سازی کنند.

وی به فرایند بازرسی از واحدهای مشمول پروانه انرژی اشاره کرده و ادامه داد: 104 بازرسی از 91 واحد مشمول پروانه انرژی انجام شده است. در این راستا برای این واحدها 68 پروانه انطباق صادر شده و 36 واحد نیز عدم انطباق کسب کرده‌اند.

مدیرکل استاندارد استان مرکزی اظهار داشت: سیلندرهای گاز اکسیژن طبی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان نیز مورد بازرسی قرار گرفته است. در این راستا 1454 بازرسی از سیلندرهای اکسیژن این مراکز انجام شده و 603 سیلندر بدون تست مشاهده شده است. 

میرنظامی تصریح کرد: همچنین در مدت یک‌سال گذشته و در مرحله دوم بازرسی‌ها 1661 بازرسی از سیلندرهای گاز اکسیژن طبی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان مرکزی انجام شد و در فرایند این بازدیدها 110 سیلندر بدون بازرسی مشاهده شد که تعداد این سیلندرها در حال کاهش است.

وی بیان داشت: در مرکز اورژانس هیچگونه سیلندر فاقد تستی وجود ندارد و تمامی سیلندرها اصلاح شده است. در این راستا دانشگاه علوم پزشکی این استان متعهد شده سیلندرهای اکسیژن واحدهای درمانی را از مراکز دارای نشان استاندارد تهیه کند. 

منبع: ایلنا

تعداد بازدید : 1243

ثبت نظر

ارسال