Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 19 و 13 دقیقه

آنالیز بازار فلزات غیرآهنی طی ماه‌های آگوست و سپتامبر 2021

آناليز بازار فلزات غيرآهني طي ماه‌هاي آگوست و سپتامبر 2021

باشگاه آلومینیوم: با وجود کاهش قیمت بیشتر فلزات در سال 2020 و اوایل 2021، شرایط بازار پس از واکسیناسیون عمومی اندکی متفاوت شده و چشم‌انداز مثبت‌تری برای افزایش قیمت این فلزات وجود دارد.

چهارشنبه 28 مهر 1400 ساعت 12:39

باشگاه آلومینیوم- آنالیز بازار فلزات غیرآهنی طی ماه‌های آگوست و سپتامبر 2021

  • آلومینیوم: اصول اولیه ساختار بازار درمقابل عوامل ماکرواقتصادی قرار گرفته‌اند
  •  

در ماه آگوست قیمت بیشتر فلزات پایه متغیر بوده که بیشتر به غالب‌شدن عوامل ماکرو اقتصادی، تقویت شاخص دلار، نگرانی از موجودی فلز در بازار با توجه به شیوع کرونا، شاخص‌های اقتصادی نرم در چین و تشدید سیاست‌های پولی در ایالات‌متحده باز می‌گردد. تنها فلزاتی دربرابر عوامل فوق مقاومت کرده و قیمت آنها تحت‌تأثیر این عوامل کاهش یافت که پیش‌خرید نشده و یا با تقاضای بالای بازار روبرو نشده باشند.

آلومینیوم در میان فلزاتی قرار دارد که در دسته‌بندی فوق قرار گرفته و تحت‌تأثیر عوامل بازار با کاهش قیمت روبرو نشده است.

درحال‌حاضر تمرکز بازار عمدتاً برروی موجودی فلز آلومینیوم است. سهمیه‌بندی سوخت از طرف کشور چین، به‌خصوص برای صنعت آلومینیوم، تولید این فلز را با مشکل روبرو ساخته است. در برخی از نقاط چین نظیر گوانگزی (Quangxi)، این مسأله بیشتر به چشم‌ می‌خورد.

بازار آلومینیوم با کمبود موجودی این فلز روبروست و با توجه به اختلالات بوجودآمده آسیب‌پذیر شده است.

ماه آگوست با افزایش تدریجی قیمت آلومینیوم همراه بوده اما در اواخر ماه سپتامبر، با کم و زیادشدن قیمت آلومینیوم روبرو شدیم به‌طوری‌که متال‌بولتن پیش‌بینی می‌کند که عوامل ماکرواقتصادی زیرسازی لازم را برای افزایش تدریجی قیمت آلومینیوم فراهم آورده و تا پایان سال جاری درانتظار ماکسیمم قیمت جدید خواهیم بود.

  • مس: پیش‌بینی کاهش قیمت در کوتاه‌مدت و افزایش قیمت در بلندمدت

قیمت فلز مس در ماه می سال جاری با عبور از 9 هزار دلار (تن) به بیشترین مقدار خود طی سال‌های اخیر رسید. پس از آن با کاهش قیمت این فلز روبرو بوده‌ایم. حرکت صعودی فلز مس از ماه می سال 2020 آغاز شد در آن زمان قیمت این فلز کمتر از 5000 دلار (تن) بود.

اما متال‌بولتن پیش‌بینی می‌کند که در کوتاه‌مدت قیمت مس تحت‌تأثیر عوامل ماکرو اقتصادی همواره رو به کاهش باشد.

گزارش فروش بازار حاکی از آنست که سرمایه‌گذاران این فلز بسیار محتاطانه عمل می‌کنند اما درعین‌حال اصول بنیادی بازار مس هنوز مثبت است. افزایش قیمت پرمیوم‌ها در بازار نشان‌دهنده‌ی جهت‌گیری مثبت بازار است. از سوی دیگر دست‌اندرکاران بازار این فلز و به‌خصوص مصرف‌کنندگان، با توجه به کاهش قیمت به‌دنبال ذخیره‌سازی این فلز می‌باشند.

یکی از عوامل مؤثر بر بازار مس، اختلال در موجودی و یا نگرانی از اختلال در موجودی این فلز به‌خصوص در کشورهای آمریکای جنوبی بوده است که بیشتر در فصل تابستان خودنمایی کرد.

متال‌بولتن پیش‌بینی می‌کند که به محض رفع نگرانی‌های بازار، شرایط فلز مس در بازار فلزات تحکیم شده و مثبت شود.

بر همین اساس، پیش‌بینی می‌شود طی سه‌ماهه پایانی سال جاری و اوایل سال 2022 شاهد بهبود بازار و حرکت سازنده این فلز در بازار باشیم.

  • سرب: افزایش تدریجی و منظم قیمت سرب در بازار

در میان فلزات پایه، فلز سرب شاهد بیشترین و منظم‌ترین بازگشت صعودی قیمت بوده است. این فلز در ماه مارس 2020 با سقوط به کمتر از 1700 دلار (تن)، به کمترین مقدار خود طی سال‌های اخیر رسید.

معامله این فلز در کانال معاملاتی خاصی قرار گرفته است و براساس اصول بنیادی و تکنیکی حاکم بر بازار، قیمت این فلز در محدوده بالایی و پایینی این کانال تغییر می‌کند.

در ماه جولای و اوایل ماه آگوست، سرب به بالاترین قیمت در این کانال یعنی بیش از 2400 دلار (تن) رسید. این قیمت بیشترین قیمت سرب طی سه سال گذشته محسوب می‌شود که علت آن کاهش موجودی این فلز در بورس فلزات لندن و اختلال در تولید این فلز بوده است.

متال‌بولتن پیش‌بینی می‌کند که فلز سرب پس از رسیدن به بیشترین قیمت، به‌سمت مینیمم قیمت در این کانال حرکت کند. عوامل مؤثر بر کاهش پیش‌بینی‌شده قیمت عبارتند از: عوامل ماکرواقتصادی تحریک‌کننده کاهش قیمت، کمبود تراشه مورد استفاده در صنایع خودروسازی که مانع تولید خودرو می‌شوند، کاهش سرعت افت موجودی فلز سرب در بورس فلزات لندن و درنهایت انتظار افزایش صادرات سرب به بازار جهانی که همه‌ی این موارد، حرکت بازار در کانال قیمت را به‌سمت مینیمم هدایت می‌کنند.

سرب در مسیر افزایش قیمت، هر پنج ماه، به یک مینیمم قیمت می‌رسد. ماه مارس سال جاری آخرین ماهی بود. است که فلز سرب در مینیمم کانال قرار گرفت لذا انتظار می‌رود که به‌زودی مجدداً شاهد مینیمم قیمت سرب در بازار باشیم.

در کوتاه‌مدت پیش‌بینی می‌شود که قیمت این فلز در 2100 دلار (تن) به مینیمم تازه‌ای برسد.

  • نیکل: کمبود و فشار اعمال‌شده بر بازار نیکل رد شده است

 

افزایش قیمت نیکل به 20 هزار دلار (تن) هنوز محقق نشده است و علیرغم پیش‌بینی‌ها شاید تا پایان سال 2021 محقق نشود.

در ماه فوریه شاهد کاهش شدید قیمت نیکل در بورس فلزات بودیم. علیرغم کمبود نیکل در بازار طی ماه‌های جولای و آگوست، بازهم قیمت این فلز به 20 هزار دلار (تن) افزایش نیافت. علیرغم آنکه بسیاری هنوز معتقدند که ممکن است فلز نیکل مسیر صعودی را طی کند، متال‌بولتن معتقد است که عوامل ماکرودینامیک به نفع افزایش قیمت نبوده و روند حرکت فصلی قیمت این فلز در مسیر صعود قرار نخواهد گرفت.

طی سه ماهه دوم سال 2021، بازار جهانی نیکل تصفیه‌شده کمبود قابل‌توجه این فلز را گزارش کرد.

پیش‌بینی می‌شود که تا پایان نیمه دوم سال جاری، تقاضا برای فلز نیکل کاهش یابد و همزمان با رفع مشکل اختلال در تولید و افزایش ظرفیت تولید این فلز در بازار، موجودی نیکل در بازار رو به افزایش رود.

درنهایت متال‌بولتن معتقد است که فلز نیکل تا پایان سال جاری (2021)، با کمبود روبرو نخواهد بود و لذا افزایش بیش از پیش برای قیمت این فلز در بازار دور از ذهن است.

  • قلع: فراهم‌آمدن موقعیت خرید ارزان و یک‌جا برای فلز قلع

از ابتدای سال 2021 فلز قلع شاهد افزایش بی‌وقفه قیمت بوده است. اما در ماه آگوست این فلز با کاهش قیمت روبرو شد که موجب خرید بالای این فلز با قیمت ارزان شد.

این کاهش قیمت کاملاً در حد انتظار بود چرا‌که تا ماه آگوست این فلز مسیر افزایشی را طی کرد و تقریباً پیک 36 هزار دلار (تن) را رد کرد.

عوأمل مؤثر بر این کاهش قیمت عبارتند از: تخریب عوامل ماکرو اقتصادی بر بازار، افزایش موجودی قلع و عوامل منفی فصلی مؤثر بر بازار این فلز.

با بررسی فصلی قلع طی ده سال گذشته مشاهده می‌شود که فلز قلع در ماه آگوست معمولاً با یک کاهش قیمت مواجه بوده است.

از سوی دیگر صادرات قلع از اندونزی افزایش یافته است، از طرفی شرکت قلع مالزی مجدداً تولید خود را ازسر گرفته است، همچنین رشد تقاضا رو به کاهش است چراکه تقاضای مصرف‌کنندگان از بازار تجهیرات الکترونیک به خدمات انتقال یافته و فروش سه‌ماهه و نقدی قلع در بازار بورس لندن نیز کاهش یافته است. همگی این موارد برروی بازار این فلز تأثیرگذار بوده و در نهایت موجب کاهش قیمت این فلز تا پایان سال جاری خواهد شد.

با توجه به منفی‌بودن شاخص‌های قیمت این فلز در بازار، در این مقطع شاهد ثبات نرخ کاهنده و در نهایت ثبات قیمت این فلز هستیم.

متال‌بولتن پیش‌بینی می‌کند که شاهد صعود اندک قیمت در سه‌ماهه پایانی سال جاری خواهیم بود.

  • روی: ضعف چشم‌انداز تقاضا در بازار

طی چند ماه گذشته فلز روی تلاش کرده که از سقف قیمت 3 هزار دلار (تن) عبور کند. با یک مقایسه کوچک مشاهده می‌شود که متوسط قیمت این فلز در بورس فلزات لندن طی ماه آگوست درمقایسه با قیمت این فلز در ماه دسامبر 2020 تنها 7.3 درصد رشد داشته است. این درحالی است که فلز قلع در همین محدوده زمانی با 80 درصد افزایش قیمت و سایر فلزات نیز با 30-20 درصد افزایش در این بازه همراه بوده‌اند.

همه‌ی این موارد نشان دهنده آنست که فلز روی طی سال جاری ضعیف‌تر از سایر فلزات عمل کرده است.

عدم تمایل روی به افزایش قیمت، موجب شده که بازار این فلز تحت‌تأثیر فروش انبوه قرار نگیرد.

چشم‌انداز روی برای نیمه دوم سال (H2)، ضعف قیمت در بازار این فلز است. علاوه بر سوی دلتای کرونا که اقتصاد جهان را تحت‌تأثیر قرار داده، فولادسازان با کاهش ظرفیت تولید در چین و ایالات‌متحده روبرو بوده و همزمان خودروسازان با توجه به تنگنا در دسترسی به مواد اولیه، تولید خود را کاهش داده‌اند. همه موارد ذکرشده تأثیر منفی بر بازار روی گذاشته و چشم‌انداز افزایش قیمت را سست کرده است.

با توجه به ضعف موجود در بازار این فلز و عوامل ماکرو اقتصادی حاکم بر بازار، بهترین چشم‌انداز برای این فلز تا پایان سال جاری، تحکیم قیمت خواهد بود.

تعداد بازدید : 571

ثبت نظر

ارسال