Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 42 دقیقه

آمریکا چاره ای جز لغو تعرفه های فولاد و آلومینیوم ندارد

آمریکا چاره ای جز لغو تعرفه های فولاد و آلومینیوم ندارد

باشگاه آلومینیوم:چین نه تنها از حقوق و منافع مشروع خود محافظت می کند، بلکه از سیستم تجارت جهانی مبتنی بر قوانین نیز محافظت می کند.

چهارشنبه 1 شهریور 1402 ساعت 10:26

باشگاه آلومینیوم- هیئت حل و فصل اختلافات سازمان تجارت جهانی (WTO) گزارشی منتشر کرد که در آن اظهار داشت: «تعرفه‌های اضافی منجر به اعمال تعرفه‌هایی بر محصولات منشأ آمریکا شد که بیش از تعرفه های تعیین‌شده در برنامه چین است».

به عبارت دیگر این هیئت از درخواست ایالات متحده آمریکا حمایت کرد و این مهم باعث ایجاد وضعیتی غیر معمول می شود. بعد از این نشست دفتر نماینده تجاری ایالات متحده آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد و از نتیجه‌گیری سازمان تجارت جهانی استقبال کرد. این دفتر چین را به «دورویی» متهم کرد که «هم از ایالات متحده در سازمان تجارت جهانی شکایت می‌کند و هم در عین حال به طور یکجانبه با تعرفه‌ها مقابله می‌کند». در واقع ایالات متحده آمریکا بار دیگر نمونه ای از دزدی را ارائه داد که دزد فریاد می زد «دزد را بگیر».

ایالات متحده آمریکا قوانین و احکام سازمان تجارت جهانی را جدی نمی گیرد

وقتی صحبت از ریا و استانداردهای دوگانه به میان می‌آید، هیچ کشوری در جهان وجود ندارد که بتواند با آمریکا برابری کند. هر چیزی علت و معلولی دارد و منشأ این موضوع کاملاً روشن است.

از مارس ۲۰۱۸ آمریکا به بهانه «امنیت ملی» تعرفه‌هایی را بر محصولات فولاد و آلومینیوم صادراتی به بسیاری از اعضای سازمان تجارت جهانی از جمله چین اعمال کرد. چین و چندین عضو دیگر این موضوع را به مکانیسم حل و فصل اختلافات سازمان تجارت جهانی رساندند. در دسامبر ۲۰۲۲ هیئت این نهاد اقتصادی تصمیم گرفت که اقدامات ایالات متحده آمریکا قوانین سازمان تجارت جهانی را نقض می کند.

اما امریکا از طرق مختلف برای ممانعت از اجرای حکم استفاده کرد و از تعهدات خود طفره رفت و از رفع تعرفه های غیرمنطبق خودداری کرد. این مهم نشان می دهد که ایالات متحده آمریکا واقعاً قوانین و احکام سازمان تجارت جهانی را جدی نمی گیرد و اکنون از همین قواعد برای متهم کردن دیگران استفاده می‌کند که نشان‌دهنده نفاق و معیارهای دوگانه و حتی تجلی افراطی استکبار و رفتارهای مستبدانه است.

چین تصمیم گرفته است به سازمان تجارت جهانی متوسل شود و با اقدامات متقابل علیه اقدامات تجاری ناعادلانه ایالات متحده آمریکا پاسخ دهد

در مواجهه با قلدری آشکار، سکوت یا پذیرش منفعلانه آن ایالات متحده را تشویق می کند قوانین تجارت بین المللی را زیر پا بگذارد. بنابراین چین تصمیم گرفته است به سازمان تجارت جهانی متوسل شود و با اقدامات متقابل علیه اقدامات تجاری ناعادلانه ایالات متحده آمریکا پاسخ دهد.

اقدامات چین در واقع اقدامی مشروع برای حفظ حقوق و منافع قانونی آن است. شایان ذکر است که چین تنها کشوری نیست که چنین اقداماتی را انجام می دهد؛ همزمان بسیاری از اقتصادها از جمله اتحادیه اروپا، کانادا، مکزیک و سایرین مسیرهای مشابهی را دنبال کردند.

برخی از رسانه های خارجی مدعی شدند که گزارش پانل سازمان تجارت جهانی مناسب برای ایالات متحده و نامطلوب برای چین است که در واقع گمراه کننده است. این گزارش تنها بخشی از پرونده ای پیچیده است و به طور کامل نشان دهنده وضعیت نیست.

طرف چینی اعلام کرده که در حال مطالعه این گزارش است و طبق قوانین سازمان تجارت جهانی آن را پیگیری خواهد کرد. در واقع نظر هیأت کارشناسان مرحله اول ارائه حکم بوده و الزام آور نیست.

رای مرجع تجدیدنظر حکم قطعی و لازم الاجرا است. اگرچه مرجع استیناف در حال حاضر به حالت تعلیق درآمده اما روند قانونی همچنان ادامه دارد. چین حق دارد تصمیم بگیرد که آیا از نظر هیئت کارشناسان بر اساس مکانیسم حل اختلاف سازمان تجارت جهانی درخواست تجدید نظر کند یا خیر.

در نهایت همانطور که در بیانیه منتشر شده توسط طرف چینی تاکید شده است، هسته اصلی این پرونده ریشه در حرکات یکجانبه و حمایت گرایانه آمریکا دارد. باید گفت طرف آمریکایی قوانین تجارت بین‌المللی را برای منافع خودخواهانه‌اش زیر پا می‌گذارد اما کشورهایی را که جرأت «نه» گفتن به قلدری را دارند، به «ریاکاری» متهم می‌کند.

چین نه تنها از حقوق و منافع مشروع خود محافظت می کند، بلکه از سیستم تجارت جهانی مبتنی بر قوانین نیز محافظت می کند

وزارت بازرگانی چین برای اولین بار گزارش ۲۰۲۳ در مورد انطباق اقدامات ایالات متحده آمریکا با قوانین سازمان تجارت جهانی را منتشر کرده است که خلاصه ای جامع و دقیق ارائه می دهد. این گزارش اشاره می کند که ایالات متحده آمریکا در طی سالیان متمادی سیستم تجارت چندجانبه جهانی را تضعیف کرده و از مزیت های اقتصادی خود و تسلط دلار آمریکا برای اعمال قلدری تجاری استفاده می کند.

ایالات متحده آمریکا همچنین استانداردهای دوگانه را در اجرای سیاست های صنعتی به کار گرفته است که باعث ایجاد اختلال در زنجیره صنعتی جهانی شده است. می توان گفت که صرف نظر از قوانین بین المللی، ایالات متحده تنها زمانی خشنود می شود که از آن قوانین منتفع می شود. این مهم به تصوری رایج از ایالات متحده آمریکا در بین کشورهای جهان تبدیل شده است.

با این حال، چین هرگز منافع ملی خود را با رضایت واشنگتن معامله نخواهد کرد. چین نه تنها از حقوق و منافع مشروع خود محافظت می کند، بلکه از سیستم تجارت جهانی مبتنی بر قوانین نیز محافظت می کند.

جنگ تعرفه ای که توسط واشنگتن آغاز شد از ابتدا اساساً اشتباه بود. واشنگتن هر تعداد موضع سیاسی اتخاذ کند، نمی تواند ماهیت زیانبار این موضوع را تغییر دهد. هرچه جامعه بین المللی در برابر قلدری مصمم تر باشد، برای حفظ نظم تجارت جهانی بر اساس قوانین چندجانبه سودمندتر خواهد بود.

منبع:‌تحلیل بازار

تعداد بازدید : 1091

ثبت نظر

ارسال