Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 13 و 43 دقیقه

فلزات به وعده فدرال‌رزرو برای توقف افزایش نرخ بهره توجه نکردند

آمریکا در سایه تقاضای چین برای کامودیتی‏‏‌ها

آمریکا در سایه تقاضای چین برای کامودیتی‏‏‌ها

باشگاه آلومینیوم: کاهش بهای کامودیتی‌‌‌ها از جمله فلزات صنعتی تحت‌تاثیر افت تقاضا در شرق آسیا و به‌خصوص چین ادامه دارد.

شنبه 16 اردیبهشت 1402 ساعت 14:54

باشگاه آلومینیوم- بررسی بازارها نشان می‌دهد نگرانی از وقوع رکود جهانی و کاهش فعالیت اقتصادی در چین در ذهن فعالان بازار بسیار پررنگ است؛ چرا که وعده فدرال‌رزرو مبنی بر توقف سیاست انقباضی پولی نیز نتوانست مانع کاهش نرخ‌‌‌ در بازارهای جهانی شود. به صورتی که بازار فلزاتی همچون مس و آلومینیوم در روزهای گذشته همچنان قرمزپوش ماند. برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به چشم‌انداز رکودی در بازارها تنها عاملی که می‌‌‌تواند مانع افت بیشتر قیمت کاتد مس شده یا حتی منجر به آغاز روندی صعودی شود، اخلال در چرخه عرضه و کاهش تولید است.

کاهش نرخ‌ها با افزایش نرخ بهره

سیگنال‌‌‌دهی فدرال‌رزرو مبنی بر توقف افزایش نرخ‌‌‌ بهره در ماه‌‌‌های جاری نیز نتوانست مانع افت نرخ فلزات صنعتی در بازارهای جهانی شود. چهارشنبه گذشته جرمی پاول، رئیس بانک‌مرکزی ایالات‌متحده در نشست این نهاد از افزایش دوباره نرخ بهره به میزان 25/ 0واحد خبر داد. همچنین در حالی که انتظار می‌‌‌رفت وی بر ادامه سیاست پولی انقباضی توسط این نهاد تاکید کند، اعلام کرد که ممکن است در ماه‌‌‌های آتی افزایش دوباره‌‌‌ای در نرخ بهره رخ ندهد. با این‌‌‌ حال اما، کامودیتی‌‌‌ها به‌خصوص بازار فلزات صنعتی به این خبر اعتنایی نکردند. در واقع به نظر می‌رسد نگرانی از افزایش افت تقاضا در شرق آسیا و به طور دقیق در چین بر احتمال توقف سیاست‌‌‌های پولی در غرب غلبه کرده است. رابین بهار، مشاور حوزه کامودیتی‌‌‌ها معتقد است، بازار کالایی‌‌‌ها با انتشار این خبر رونق جزئی را تجربه کرد؛ اما به‌‌‌نظر می‌رسد این تاثیر بسیار ناچیز بوده است. وی معتقد است، هنوز نمی‌توان گفت رکود چه زمانی رخ می‌دهد و چقدر عمیق است. از طرفی نتایجی که تاکنون از سمت چین مشاهده شده است نیز بسیار ناامید‌کننده بوده‌‌‌اند.

بازار آلومینیوم

آلومینیوم همچون سایر فلزات روند نزولی را در پیش گرفته است. روز گذشته بهای معاملاتی آتی آلومینیوم در بورس فلزات لندن به 2‌هزار و 300دلار به ازای هر تن رسید و بازده هفتگی منفی 2‌درصد و بازده ماهانه منفی 9/ 1‌درصد را به ثبت رساند. در نتیجه این افت‌‌‌ قیمتی نیز بهای این فلز به کمترین سطح قیمتی در دوماه گذشته رسیده است. همچنین بهای این فلز بیش از 10‌درصد کاهش از اوج قیمتی آن در ژانویه سال میلادی جاری را تجربه کرده است؛ چرا که بررسی آمارها نشان‌دهنده رشد عرضه و افزایش موجودی انبارها به دلیل تقاضای ضعیف در بخش‌‌‌های مختلف از جمله صنعت خودرو، بسته‌بندی و ساخت‌وساز بوده است. قیمت آلومینیوم نقدی در سه‌ماه اول سال 2023 نیز به طور متوسط در سطح 2‌هزار و 400دلار به ازای هر تن قرار گرفته که حدود 2‌درصد بیشتر از قیمت‌های فعلی است.

تولید سالانه آلومینیوم چین در سال 2022 با 5/ 4‌درصد افزایش نسبت به سال قبل به رکورد بیش از 40میلیون تن رسیده؛ چرا که به دلیل ظرفیت‌‌‌های تازه راه‌‌‌اندازی‌شده در این کشور و کاهش محدودیت برای مصرف برق ذوب‌کنندگان آلومینیوم عرضه نیز افزایش یافته است. با این‌‌‌حال تحلیلگران نیز برآورد خود از مازاد آلومینیوم طی سال میلادی جاری را از حدود 113‌هزار تن به 80‌هزار و 500تن کاهش داده‌‌‌اند.

بازار مس قرمزپوش ماند

روز گذشته بهای مس در بورس کالای شیکاگو به 82/ 3دلار به ازای هر پوند رسید و بازده هفتگی منفی 5/ 2‌درصد و بازده ماهانه منفی 5‌درصد را به ثبت رساند. با این حال سطح قیمت‌ها حدود 18‌درصد بیشتر از کف قیمتی در یک‌سال گذشته است. رشد ارزش دلار به دلیل افزایش نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو و ظهور نشانه‌‌‌هایی مبنی بر تقاضای ضعیف را می‌توان از مهم‌ترین دلایل کاهش نرخ فلز سرخ نامید. بر اساس آمارهای مرکز ملی آمار چین، فعالیت بخش تولید در این کشور طی ماه آوریل به طور غیر‌منتظره‌‌‌ای افت کرده و نگرانی‌ها از کند شدن اقتصاد چین با وجود بازگشایی و لغو سیاست کرونا صفر را افزایش داده است. در نتیجه نیز حق بیمه مس یانگسان از اواسط ماه مارس بیش از 50‌درصد کاهش یافته و به 23دلار در هر تن رسیده که نشان‌دهنده عرضه بیش از حد به دلیل کاهش تقاضا برای تحویل فیزیکی است.

 

آینده قیمت‌ها چگونه است؟

با وجود روند نزولی قیمت مس در چند ماه گذشته، نظر‌سنجی رویترز از تغییر این مسیر خبر می‌دهد. به گزارش رویتزر، بهای مس طی ماه‌‌‌های آتی به‌‌‌دلیل کاهش موجودی انبارها روندی صعودی را در پیش خواهد گرفت. البته همچنان خطر تقاضای ضعیف فیزیکی از سمت چین و وقوع رکود جهانی نیز وجود دارد. اول هانسون، تحلیلگر بانک ساکسو معتقد است، احتمالا بهای مس در کوتاه‌مدت به روند نزولی خود ادامه دهد؛ چرا که بازار‌‌‌ها درگیر رکود اقتصادی، افت تقاضای چین و سقوط سهام هستند. با این‌‌‌حال پیش‌بینی 25تحلیلگر اقتصادی نشان می‌دهد که قیمت مس نقدی در بورس فلزات لندن طی سه‌ماه سوم سال میلادی جاری به طور متوسط به 8840دلار به ازای هر تن برسد. این سطح قیمتی حدود 4درصد بیشتر از بهای این فلز در روز گذشته است. تحلیلگران موسسه مطالعاتی سیتی اما نظری مخالف داشته و پیش‌بینی قیمت برای سه‌ماه آتی را از 8500دلار به ازای هر تن به 8هزار دلار کاهش دادند.

از طرفی اما اختلالات در عرضه ممکن است منجر به رشد قیمت‌ها شود. بررسی آمارهای بورس فلزات لندن نشان می‌دهد، موجودی انبار این بورس به 56‌هزار تن رسیده و در کمترین سطح از سال 2005 تاکنون قرار گرفته است. همچنین شرکت معدنی دولتی کودلکو در شیلی به‌تازگی اعلام کرد، برآورد این شرکت از میزان نهایی تولید در 2023 حدود 7‌درصد نسبت به تخمین قبلی کاهش داشته است. در نتیجه اختلال در زنجیره عرضه ممکن است تحلیلگران را وادار کند تا مازاد پیش‌بینی‌شده تولید سال‌جاری را از 165‌هزار تن به 133‌هزار تن کاهش دهند. طبق گزارش اخیر کمیسیون مس شیلی، بازارهای جهانی در سال میلادی جاری برای مس تصفیه‌شده به میزان 67‌هزار تن کسری خواهند داشت؛ چرا که پیش‌بینی می‌شود تقاضای جهانی با بیش از 2‌درصد افزایش نسبت به سال میلادی به بیش از 25میلیون تن برسد.

منبع: دنیای اقتصاد

تعداد بازدید : 2038

ثبت نظر

ارسال