Fa En چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 ساعت 6 و 7 دقیقه

با حضور معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت؛

افتتاح سه پروژه بزرگ صنعتی با تکیه بر دانش بومی در شرکت آلومینیوم المهدی

بهره برداری از۳ طرح سه شرکت آلومینیوم المهدی هرمزگان آغاز شد

باشگاه آلومینیوم، همزمان با دهمین روز از دهه مبارک فجر و با حضور معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن وتجارت بهره برداری از سه طرح شرکت آلومینیوم المهدی هرمزگان با سرمایه‌گذاری ۲۴۵ میلیارد ریال آغازشد.

پنجشنبه 30 بهمن 1399 ساعت 2:57

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از روابط عمومی المهدی، معاون طرح و برنامه‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر یک روزه به هرمزگان به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سه پروژه‌ متکی به دانش بومی را افتتاح کرد. «سعید زرندی» در سه شنبه ۲۱ بهمن ماه سیستم اسکادای تجهیزات پست‌های برق مجتمع، فایر چهار کارخانه پخت آند و کوره ۶۶ تن شماره سه را در شرکت آلومینیوم المهدی افتتاح کرد. این پروژه‌ها با تکیه بر توان متخصصان داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی ایجاد و به مرحله بهره‌برداری رسیده ‌است.

در مسیر توسعه تکنولوژی

معاون طرح و برنامه‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه افتتاح سه پروژه شرکت آلومینیوم المهدی اظهار کرد: «افتتاح سیستم‌های الکترونیک، جمع‌آوری اطلاعات و سیستم اسکادای در مجموعه آلومینیوم المهدی، اقدام مثبتی در مسیر توسعه تکنولوژی است که با تکیه بر دانش بومی بدست آمده است. همواره در این زمینه به کشورهای اروپایی وابستگی داشتیم. خوشبختانه امروز با استفاده از ظرفیت‌های دانشی شرکت‌های ایرانی این مهم بومی‌سازی شد». سعید زرندی با بیان این‌که درحال‌حاضر ظرفیت تولید 700 هزار تن آلومینیوم را در کشور ایجاد کردیم، گفت: «امید داریم تا پایان سال جاری به تولید 400 هزار تن آلومینیوم برسیم که سهم آلومینیوم المهدی تولید 160 هزار تن تا انتهای سال است». زرندی توسعه کشور مبتنی بر شرکت‌های بزرگ را یکی از اهداف وزارت صمت اعلام کرد و افزود: «در حال پیگیری و رایزنی برای رسیدن به این هدف هستیم. شرکت‌های بزرگ را شناسایی و رتبه بندی کردیم و از آن‌ها خواستیم به کمک اقتصاد ایران بیایند و سرمایه گذاری کنند». معاون وزیر صمت در تشریح این خبر گفت: «در گام اول یکصد شرکت بزرگ را شناسایی کردیم که آلومینیوم المهدی یکی از آن‌ها است. جلسات متعددی با مسئولان این شرکت داشتیم که ادامه‌دار خواهد بود. بررسی موضوعات و طرح‌های سرمایه گذاری از اصلی‌ترین محورهای گفت و گو با این شرکت‌های بزرگ بوده است». او با بیان این‌که استان هرمزگان را با کمک شرکت‌های بزرگی که در حال شکل‌گیری هستند، می‌توان متحول کرد؛ اضافه کرد: «در مجموع می‌توان تغییرات جدی درون اقتصاد ایران متناسب با این نگاه جدید ایجاد کرد. در گام اول برای هر کدام از این شرکت‌ها عددِ دو هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را در نظر گرفتیم که البته برای بسیاری از این ‌شرکت‌ها شاید ده‌ها برابر این رقم باشد. این آمادگی وجود دارد که شرکت های بزرگ ایران حدود 200 هزار میلیارد تومان پروژه جدید را اجرایی کنند. این نگاه دولت کمک می‌کند شرکت‌های بزرگ بتوانند به عنون پیشران توسعه کشور عمل کنند». زرندی بیان کرد: «نگاه ویژه‌ای که برای توسعه سرمایه گذاری در استان هرمزگان وجود دارد، سبب رونق بیشتر سرمایه‌گذاری در این استان شده است. در ایام الله دهه فجر 67 پروژه ملی با سرمایه گذاری 60 هزار میلیارد تومان با حضور مسئولین مختلف در سراسر کشور افتتاح می‌شود».

دسترسی به دیسپاچینگ ملی و منطقه‌ای

سیستم اسکادای تجهیزات پست‌های برق ۲۳۰، ۱۳۲و۲۰ کیلوولت شرکت آلومینیوم المهدی به بهره‌برداری رسید. این سیستم با بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ نقطه داده به منظور کنترل و پایش دقیق و برخط تجهیزات این پست‌ها، در سطوح ولتاژ 230، 132، 20، 6.6 و 4.0 کیلوولت و امکان رویت و کنترل کامل تجهیزات تا سطح دیسباچینگ ملی و منطقه‌ای برقرار شده است. برآورد هزینه اجرای این طرح حدود ۴۰ میلیارد ریال بود که با مبلغ 38 میلیارد ریال به انجام رسید. به گفته «علیرضا امینی»، معاون انرژی شرکت آلومینیوم المهدی با راه‌اندازی این پروژه پایداری پست‌های برق ارتقا پیدا می‌کند و مجموعه اطلاعات به طور کامل جمع آوری و به پست‌های دیسپاچینگ هرمزگان و ملی ارسال می‌شود. امینی با بیان این‌که برای راه اندازی پروژه اسکادای 19 کیلومتر فیبر نوری کشیده شده است، افزود: «کلیه اطلاعات مجموعه از نظر بحث‌های انرژی و پارامترهای مهم در این سیستم نگهداری و کنترل می‌شود. مهم‌ترین نکته این است که قبل از افتتاح این پروژه کلیه این موارد با تکیه بر تجهیزات خارجی انجام می‌شد اما امروز این تجهیزات با اتکا به شرکت‌های دانش بنیان و کمترین هزینه ایجاد شده است».

افزایش تولید با بهره‌برداری از کوره‌های پخت آند

پروژه فایر چهار کارگاه پخت آند راه‌اندازی شد. به منظور رسیدن به ظرفیت اسمی سالن یک کارگاه پخت آند؛ راه‌اندازی فایر شماره چهار در بخش‌های رفع اشکال مونیتورینگ و بلووینگ پخت آند، خرید تجهیزات مورد نیاز و اورهال و نوسازی رمپ‌های فایر شامل، رمپ اگزوز (Exhaust Ramp)، رمپ مشعل (Heating Ramp) ، رمپ بلووینگ (Blowing Ramp) و فشار و دما (ZPR&TPR) انجام شد. این پروژه با ظرفیت پخت ۳۶ هزار تن آند D18 درسال به بهره‌برداری رسید. لازم به ذکر است بیش از چهار میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است. «امیر پروانه دیر»، معاون آندسازی شرکت آلومینیوم المهدی در تشریح اهمیت این پروژه گفت: «برای تولید هر تن آلومینیوم، نیم تن آند مصرف می‌شود. ظرفیت اسمی تولید واحد پخت شرکت 140 هزار تن آند در سال است که با بهره برداری این پروژه ظرفیت تولید، 35 هزار تن افزایش پیدا کرد و خوشبختانه توانستیم ظرفیت اسمی را محقق کنیم».

 

افزایش ظرفیت نگهداری مذاب در کارگاه ریخته‌گری

پروژه کوره ۶۶ تن شماره سه با ظرفیت تولید ۲۳۷ هزار و ۶۰ تن شمش آلومینیوم در سال در کارگاه ریخته‌گری شرکت آلومینیوم المهدی هرمزگان افتتاح شد. این پروژه با سرمایه‌گذاری شش میلیارد و ۶۹۵ میلیون تومان انجام پذیرفت. راه‌اندازی این طرح منجر به ایجاد ظرفیت آلیاژسازی و تولید شمش های ۵۰ پوندی خواهد شد.

تعداد بازدید : 1762

ثبت نظر

ارسال