Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 2 و 9 دقیقه

گذری بر تغییرات قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن طی هفته گذشته

افت شدید، افزایش اندک

افت شدید، افزایش اندک

باشگاه آلومینیوم: بورس فلزات لندن دوشنبه 15 آذرماه (6 دسامبر) درحالی فعالیت خود را آغاز کرد که قیمت آلومینیوم با کاهش چشمگیری نسبت به جمعه قبل از آن مواجه بوده است. قیمت آلومینیوم در روز نخست کاری بورس فلزات لندن از 2647 دلار (تن) به 2599 دلار و 50 سنت کاهش یافت.

یکشنبه 21 آذر 1400 ساعت 10:44

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم، به‌گفته‌ی بسیاری از تحلیلگران بازار، علت این کاهش قیمت، افزایش موجودی آلومینیوم در بورس فلزات لندن بوده است.

از روز دوشنبه تا جمعه 19 آذرماه، شاهد افزایش تدریجی قیمت آلومینیوم بوده‌ایم به‌‌طوری‌که در روز جمعه، روز پایانی کار بورس فلزات لندن، قیمت آلومینیوم به 2624 دلار (تن) رسید.

همزمان فروش سه‌ماهه آلومینیوم در بورس فلزات لندن با کاهش روبرو شد به‌طوری‌که از 2623 دلار (تن) در هفته قبل از آن به 2606 دلار و 50 سنت کاهش یافت.

همچنین موجودی فلز آلومینیوم نیز با 30400 تن افزایش در هفته گذشته، به 913200 تن رسید.

تأثیر سویه جدید کرونا بر بازار فلزات

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم به‌نقل از رویترز، با شدت‌گرفتن شیوع سویه اومیکرون کرونا، آرام‌آرام بازارهای جهانی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند.

در ابتدا، شایعه کرونای جدید تأثیر چندانی بر بازار فلزات نگذاشت اما از ابتدای ماه دسامبر شاهد عکس‌العمل بازار نسبت به این رخداد بوده‌ایم.

فلز آلومینیوم به‌عنوان یکی از فلزات پایه و اساسی، از شیوع سویه جدید تأثیر گرفته و با کاهش قیمت روبرو گردید. بسیاری معتقدند که فلز آلومینیوم هنوز نسبت به شیوع کرونا عکس‌العمل لازم را نشان نداده چراکه موجودی این فلز در بورس فلزات لندن همواره درحال کاهش است. موجودی فلز آلومینیوم در هفته نخست دسامبر به 893775 تن رسید که کمترین میزان از سپتامبر 2007 بوده است. موجودی فلز آلومینیوم در هفته نخست دسامبر شاهد 55 درصد کاهش نسبت به ماه مارس بوده است. کاهش بی‌رویه موجودی فلز آلومینیوم، سکان بازار را بدست گرفته و مانع از کاهش بیش از پیش قیمت آلومینیوم گردید.

نگرانی شرکت‌های فلزی در زمینه شیوع کرونا از اواسط نوامبر آغاز شد و آرام‌آرام بازار را دربر گرفت. شرکت روسی روسال در هفته نخست دسامبر اعلام کرد که 105 میلیون دلار (هشت میلیارد روبل روسیه) صرف مبارزه با کرونا خواهد کرد. همچنین این شرکت روسی، 52 میلیون دلار (4 میلیارد روبل روسیه) صرف احداث مرکز درمانی جهت رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا خواهد کرد. این مرکز درمانی مجهز به دستگاه‌های آلتراساند، اتاق اکسیژن و ... خواهد بود.

شرکت اماراتز گلوبال نیز قرارداد مشترکی با شرکت جنرال الکتریک منعقد کرد که براساس این قرارداد، جنرال الکتریک به کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی فرآیند تولید آلومینیوم شرکت اماراتز گلوبال کمک خواهد کرد. براساس این تصمیم، از سوخت هیدروژنی به‌عنوان جایگزین استفاده خواهد شد.

شرکت بین‌المللی گروه En+ نیز اعلام کرد که بودجه‌ای را برای تحقیقات کاهش آلاینده‌ کربنی در فرآیند تولید آلومینیوم صرف خواهد کرد.

شرکت آلومینیوم آلبای بحرین، بزرگترین شرکت تولیدکننده آلومینیوم اولیه در خارج از چین، نیز با وجود آنکه خط ششم ذوب خود را ارتقاء داده، معتقد است که برای سال 2022 باید برنامه‌ریزی متفاوتی را در پیش گیرد.

شرکت آلبا در برنامه‌ی‌ بودجه پنج‌ساله خود، کاهش سطح آلاینده‌های کربنی را لحاظ کرده است و در ماه دسامبر سال جاری اظهار داشت جهت مقابله با بحران ناشی از کرونا، علاوه بر بودجه درنظر گرفته شده برای سال 2022، بودجه جدیدی را اختصاص خواهد داد.

 

 

تعداد بازدید : 725

ثبت نظر

ارسال