Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 16 و 59 دقیقه

افت تقاضای پروفیل آلومینیوم

افت تقاضای پروفیل آلومینیوم

باشگاه آلومینیوم: متاسفانه صنعت آلومینیوم کشور گرفتار چالش‌های داخلی است که این چالش‌ها بر مراودات تجاری تولیدکنندگان ایرانی با سایر کشورها، تاثیر گذاشته‌ است؛ در حالی که تولیدکنندگان داخلی مشغول حل و فصل این چالش‌ها هستند، تولیدکنندگان کشور ترکیه بازار مصرف منطقه را به راحتی تسخیر کرده‌اند.

دوشنبه 13 شهریور 1402 ساعت 10:32

به گزارش باشگاه آلومینیوم، در این بین بازار مصرف دچار رکود شدیدی شده و از ابتدای سال تاکنون، میزان تقاضا برای محصولات نسبت به سال گذشته بسیار کاهش یافته است؛ به طوری که می‌توان گفت میزان تقاضای مشتریان نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۸۰‌ درصد افت پیدا کرده است.

به همین دلیل اکثر روزها تولیدکنندگان فعالیتی ندارند و اگر هم سفارشی برای تولید محصولات داشته باشند، به دلیل محدودیت‌های انرژی و قطعی برق امکان تولید ندارند. باید اذعان کنم که به سبب وجود این مشکلات و چالش‌ها، در سال‌جاری عملکرد خوبی در حوزه فروش نسبت به سال گذشته نداشته‌ایم و پیش‌بینی می‌کنم که تا انتهای سال نیز شرایط بر همین روال ادامه یابد.

اما دلایل افت شدید تقاضای محصولات در بازار مصرف چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت دلایل مختلفی در به وجود آمدن این شرایط دخیل بوده است اما نمی‌توان قیمت محصولات را جزو این دلایل برشمرد، زیرا در حال حاضر قیمت محصولات نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است.

علت اصلی، اقدامات معکوس مشتریان و بازار است، زیرا با افزایش قیمت‌ها، به سرعت تمایل برای خرید محصولات روند صعودی به خود می‌گیرد و در مقابل با کاهش قیمت‌ها تب تقاضا فروکش می‌کند.

در اینجا باید به این موضوع اشاره کنم که عوامل دیگری مانند کاهش پروژه‌های عمرانی، بر افت میزان تقاضای محصولات بسیار تاثیرگذار بوده‌ است.

مسیر پر پیچ و خم تولید

علاوه بر موضوعات ذکر شده بوروکراسی‌های اداری و سخت‌گیری سازمان‌های دولتی مانند سازمان تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی کشور و… باعث شده‌اند تا درگیر مشکلات فراوانی شده که برای حل آنها باید زمان زیادی صرف کنیم.

به عنوان مثال در برخی مواقع بازرسان سازمان تامین اجتماعی برای بازدید به مجموعه مراجعه می‌کنند، اما به دلیل اینکه به سبب مشغله کاری یا صدای زیاد در کارگاه کمی زمان می‌برد تا کارکنان آنها را به داخل راهنمایی کنند، این بازرسان یا به کارگاه دیگری مراجعه کرده و مجموعه ما را در سیستم اداری غیرفعال اعلام می‌کنند.

همین موضوع باعث می‌شود تا مجدد برای پیگیری امور و رفع مشکل به سازمان مربوطه مراجعه کنیم. علاوه‌ ‌براین موارد، کاهش کیفیت فولاد قالب‌های پرس اکسترژون نیز یکی از چالش‌هایی است که در مسیر تولید با آن روبه‌رو هستیم؛ بهترین نوع فولاد برای ساخت این قالب‌ها، فولاد اساب سوئدی است، اما به دلیل تحریم‌ها و عدم‌ واردات آن‌ به کشور، اکنون بازار اشباع از محصولات بی‌کیفیت است.

به عنوان مثال اگر قالب‌های سوئدی امکان تولید ۲۰ تن محصول را داشته باشند، قالب‌های بی‌کیفیت حداکثر توان تولید پنج تن را دارند. در اینجا باید به این نکته اشاره کنم که متاسفانه در داخل، فولاد گرمکار باکیفیت برای ساخت قالب‌های پرس اکستروژن تولید نمی‌شود.

در این بین در خصوص چالش محدودیت‌های انرژی نیز باید اذعان کرد ما برای تولید محصولات نیاز مبرمی به انرژی‌ برق داریم، اما متاسفانه دو روز در هفته با قطعی برق مواجه هستیم؛ گفتنی است زمانی که برق مجموعه قطع می‌شود، امکان استفاده انرژی گاز را هم نداریم؛ زیرا اکثر دستگاه‌ها و تجهیزاتی که با انرژی گاز کار می‌کنند، برای فعال‌سازی به نیروی برق نیاز دارند.

به عنوان مثال مشعل‌های کوره با انرژی گاز روشن می‌مانند، اما موتور فعال‌کننده آنها به انرژی‌برق نیاز دارد.

علاوه بر محدودیت انرژی، قیمت آن برای تولیدکنندگان به معضل بزرگی تبدیل شده است، زیرا در سال گذشته لایحه‌ای با این موضوع تصویب شد که صنایعی که محصولات خود را در بورس‌کالا با قیمت‌های جهانی به فروش می‌رسانند، باید هزینه انرژی گاز خود را بر اساس قیمت‌های جهانی پرداخت کنند و صنعت آلومینیوم هم جزو این صنایع بود.

در صورتی که این موضوع تنها باید شامل حال شرکت‌های بزرگ که محصولات خود را در بورس‌کالا عرضه می‌کنند، شود نه تولیدکنندگان کوچک‌مقیاس که در بازار فعالیت دارند.

به همین دلیل اکنون ما که در شهرک صنعتی فعال هستیم، باید هزینه گاز مصرفی خود را بر اساس قیمت‌های جهانی پرداخت کنیم؛ در صورتی که اگر برای این کارگاه جواز کار نداشتیم یا جواز کار آن برای تولید محصولی غیر از پروفیل آلومینیومی بود، هزینه گاز مجموعه به طور آزاد و کمتر از قیمت‌های جهانی محاسبه می‌شد.

در رابطه با ماشین‌آلات مورد استفاده در این صنعت نیز باید گفت متاسفانه در حال حاضر اکثر ماشین‌آلاتی که تولیدکنندگان در خطوط تولید استفاده می‌کنند، بسیار قدیمی و مستهلک بوده و به‌رغم تمایل ما برای به‌روزرسانی دستگاه‌ها، امکان انجام آن به سبب شرایط دشوار واردات، قیمت بالای ماشین‌آلات و نوسان نرخ دلار وجود ندارد.

گفتنی است که برخی از ماشین‌سازان داخلی گام‌هایی در زمینه بومی‌سازی ماشین‌آلات برداشته‌اند، اما ماشین‌آلات تولید داخل نمونه جدید ساخته شده از روی طراحی‌های قدیمی خارجی هستند.

در صورتی که تکنولوژی ماشین‌آلات خارجی به‌روزتر است؛ زیرا ماشین‌سازان خارجی امکانات و دستگاه‌های پیشرفته‌ای در اختیار دارند که ماشین‌سازان داخلی به دلیل تحریم‌ها به آنها دسترسی ندارند. متاسفانه تفکر غلطی در بین افراد شکل گرفته که تولیدکنندگان درآمد خوبی دارند؛ بله همین طور است، اما مساله اینجاست که ما امکان استفاده از آن را نداریم و باید درآمد خود را به طور مداوم صرف به‌روزرسانی فرآیندهای تولید و گسترش مجموعه برای ادامه فعالیت و پیشی گرفتن از رقبا کنیم.

البته در حال حاضر با در نظر گرفتن قیمت ماشین‌آلات و وضعیت اقتصاد کشور، حتی امکان فکر کردن به خرید تجهیزات جدید را نداشته و باید با همین شرایط به تولید ادامه دهیم؛ به عنوان مثال دو سال گذشته قیمت یک دستگاه پرس اکستروژن ۲‌هزار تنی ساخت داخل، ۸میلیارد تومان بود، اما اکنون قیمت آن به ۲۴میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد

 

تعداد بازدید : 1111

ثبت نظر

ارسال