Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 18 و 50 دقیقه

حرکت نولیس به‌سمت تولید آلومینیوم ثانویه بدون کربن:

استفاده از هیدروژن در فرآیند ذوب

استفاده از هيدروژن در فرآيند ذوب

باشگاه آلومینیوم: شرکت نولیس اعلام نموده که در راستای تولید آلومینیوم بدون کربن، به واحد لچفورد (Latchford) خود در انگلستان 4.6 میلیون پوند اختصاص داده است. این بودجه که صرف جایگزین‌سازی سوخت هیدورژنی به‌جای سوخت گازی در کوره‌های تولیدی خواهد شد، بخشی از بودجه 55 میلیون پوندی دولت انگلستان در راستای جایگزین‌سازی سوخت‌های فسیلی با سوخت‌های غیرآلاینده محسوب می‌گردد.

پنجشنبه 29 تیر 1402 ساعت 11:24

باشگاه آلومینیوم- در سال 2017، شرکت نولیس Novelis به عضویت‌ های‌نت (HyNet) در آمد و از آن زمان تاکنون تحقیقات خود را برروی استفاده از هیدورژن به‌عنوان سوخت غیرآلاینده و درنهایت جایگزین‌سازی سوخت‌های رایج با سوخت هیدروژنی پیش برده است.

امیلیو براقی Emilio Braghi، معاون اجرایی نولیس در این رابطه می‌گوید: "جایگزین‌سازی سوخت‌های فسیلی با منبع سوخت تجدیدپذیر، گام نخست در مسیر دستیابی به تولید آلومینیوم ثانویه بدون کربن خواهد بود. ما همچنین علاوه بر کربن‌زدایی واحد خود، کربن‌زدایی از کل واحدهای شمال‌غربی انگلستان را در برنامه داریم".

با توجه به مجوز دریافت‌شده از طرف وزارت انرژی، واحد لچفورد شرکت نولیس از سال 2024 به‌صورت آزمایشی از سوخت هیدروژنی در کوره‌های بازیافت خود استفاده خواهد کرد.

براقی در این رابطه می‌گوید: "ما مفتخریم که پیشکسوت در استفاده از سوخت هیدروژنی به‌عنوان سوخت در صنعت آلومینیوم باشیم. اما تمام تلاش ما در راستای گسترش این تکنولوژی به واحدهایمان در اقصی نقاط جهان خواهد بود تا بتوانیم در صنعت بازیافت کاملاً عاری از کربن باشیم."

در این راستا اقدام اولیه‌ی نولیس، همکاری با شرکت پروگرسیو انرژی انگلستان (Progressive Energy) خواهد بود. بر همین اساس، مشعل‌های قدیمی با مشعل‌های جدید جایگزین خواهند شد که قابلیت استفاده از سوخت هیدروژنی و یا تلفیقی از سوخت هیدروژنی و گازی را داشته باشند، لذا در درجه‌ی اول ضروری است که لاینینگ کوره‌ها به‌گونه‌ای تغییر کند که برای سوخت هیدروژنی مناسب باشد.

تغییر سیستم تغذیه کوره از گاز طبیعی به سوخت هیدروژنی، موجب کاهش 90 درصدی آلاینده Co2 (درمقایسه با استفاده از همان اِکی والان سوخت گازی)خواهد شد.

به‌گفته شرکت نولیس، کربن‌زدایی از فرآیند بازذوب در راستای افزایش پایداری تولید خواهد بود و تا سال 2026 ردپای کربنی را در تولید این فلز 30 درصد کاهش خواهد داد. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2050 و یا حتی زودتر، این فرآیند تولید به تولید آلومینیوم عاری از کربن مبدل گردد.

علاوه بر این تحقیقات، شرکت نولیس با همکاری مشترک با های‌نت درحال بررسی امکان استفاده از انرژی زیست‌توده‌ای (Biomass) و پلاسما به‌عنوان منابع انرژی مناسب‌تر جهت ذوب می‌باشند.

تعداد بازدید : 839

ثبت نظر

ارسال