Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 13 و 23 دقیقه

ارزش آلومینیوم خام صادراتی از ۹۱میلیارد دلار عبور کرد

جایگاه ۲۱ ایران در بازار جهانی

ارزش آلومینیوم خام صادراتی از ۹۱میلیارد دلار عبور کرد

باشگاه آلومینیوم: در حالی که ارزش بازار جهانی آلومینیوم صادراتی در سال ۲۰۲۲ از ۹۱ میلیارد دلار فراتر رفته، ایران نیز با رشدی ۳۹درصدی نسبت به سال قبلتر، در جایگاه بیست و یکم دنیا از نظر ارزش صادراتی قرار گرفته است.

سه شنبه 14 آذر 1402 ساعت 11:6

باشگاه آلومینیوم- آلومینیوم یک فلز سبک و مقاوم است که در بسیاری از صنایع همچون صنایع خودروسازی، هواپیما سازی، صنایع بسته بندی، صنایع الکترونیکی، صنایع ساختمانی و صنایع دریایی و ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر آلومینیوم پر مصرف ‌ترین فلز غیر آهنی و غیر فولادی در جهان است و عنصر اساسی برای طیف وسیعی از محصولات قابل بازیافت است و بازاری پویا دارد.

آلومینیوم خام صادر شده از همه کشورها در مجموع ۹۱.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ ارزش داشت که نسبت به سال قبلتر یعنی ۲۰۲۱ که به ارزش ۴۷.۶ میلیارد دلار بوده، بیش از ۲۲ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده، آلومینیوم خام صادر شده از همه کشورها در مجموع ۹۱.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ ارزش داشت که از ۵۴.۷ میلیارد دلار چهار سال قبل در سال ۲۰۱۸ به طور متوسط ‌۶۷.۲ درصد افزایش داشت. این در حالی است که ارزش صادراتی آلومینیوم خام در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل تر یعنی سال ۲۰۲۱ که به ارزش صادراتی ۴۷.۶ میلیارد دلار بوده، بیش از ۲۲ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

۶ کشوری که ۴۹ درصد از بازار جهانی آلومینیوم را تامین می کنند

از سوی دیگر در حوزه صادرات جهانی آلومینیوم در سال ۲۰۲۲ از نظر ارزش آلومینیوم صادراتی کشورهای «کانادا، روسیه، امارات متحده عربی، هند، مالزی و بحرین» شش صادر کننده برتر محسوب می شوند و تقریبا نیمی (حدود ۴۹ درصد) از بازار جهانی را تامین می کنند.

در واقع بر اساس این گزارش، کانادا از نظر ارزش صادراتی در سال ۲۰۲۲ صادراتی بیش از ۹ میلیارد دلار رقم زده است و سهمی بالغ بر ۱۰ درصد از کل صادرات آلومینیوم را به خود اختصاص می دهد. از سوی دیگر روسیه به عنوان دومین صادر کننده آلومینیوم، صادراتی به ارزش ۸.۷۵ میلیارد دلار رقم زده و سهمی حدود ۱۰ درصدی از بازار دارد. این در حالی است که امارات نیز صادراتی به ارزش ۸.۶۴ میلیارد دلار به ثبت رسانده و با دارا بوده سهمی ۹ و نیم درصدی در جایگاه سوم صادرات آلومینیوم از نظر ارزش صادراتی قرار دارد.

کشورهای آسیایی در سال ۲۰۲۲ بالاترین ارزش صادراتی آلومینیوم را رقم زده اند و به عبارتی بیش از ۴۱ درصد از کل فروش جهانی را به خود اختصاص داده اند

همچنین کشورهای «هند، مالزی، بحرین، نروژ، استرالیا، هلند، ایسلند، قطر، ایالات متحده، آلمان، ایتالیا و موزامبیک» در جایگاه چهارم تا پانزدهم صادراتی قرار دارند. به این ترتیب این پانزه کشور در سال ۲۰۲۲ بیش از ۷۵ درصد از آلومینیوم صادراتی جهان را حمل کرده اند.

جایگاه ۲۱ ایران در بازار جهانی آلومینیوم از نظر ارزش صادراتی

از سوی دیگر از منظر قاره ای، کشورهای آسیایی در سال ۲۰۲۲ بالاترین ارزش صادراتی آلومینیوم را رقم زده اند و به عبارتی بیش از ۴۱ درصد از کل فروش جهانی را به خود اختصاص داده اند. همچنین در رتبه دوم نیز صادر کنندگان اروپایی قرار دارند و بیش از ۳۵ درصد از بازار جهانی را از آن خود کرده اند. ضمن اینکه ۱۲.۳ درصد دیگر از محموله های آلومینیوم در سراسر جهان از آمریکای شمالی منشا می گرفتند. این در شرایطی است که درصد کمتری (۵.۵ درصد) از اقیانوسیه و پس از آن از آمریکای لاتیم (۱.۱ درصد) راهی بازارهای جهانی شده است.

بر اساس این گزارش نام ایران نیز جزو صادر کنندگان آلومینیوم آمده است و طبق آمارها در سال ۲۰۲۲ ایران در جایگاه بیست و یکم صادراتی از نظر ارزش آلومینیوم صادراتی جای دارد و به این ترتیب نسبت به سال قبل تر یعنی نسبت به سال ۲۰۲۱ رشدی ۳۹ درصد را رقم زده است.

منبع: تحلیل بازار

تعداد بازدید : 500

ثبت نظر

ارسال