Fa En شنبه 15 اردیبهشت 1403 ساعت 3 و 34 دقیقه

ارز دو نرخی فسادزا است

ارز دو نرخی فسادزا است

یکشنبه 17 مهر 1390 ساعت 22:1

رییس شورای رقابت با اشاره به اینکه نرخ ارز یک «شمشیر دولبه» است که بالا بودن آن به نفع یک عده و به ضررعده‌ای دیگر است دو نرخی شدن ارز را باعث ایجاد رانت و فساد در کشور خواند و افزود : به عنوان نمونه، اگر بگویند که ارز صادراتی با قیمت پایین‌تری عرضه می‌شود، این شرایط باعث خواهد شد تا هر کسی جهت سودآوری هرچه دارد را صادر کند. جمشید پژویان همچنین خواهان تعیین نرخ ارز در شرایط بازار شد.

جمشید پژویان تصریح کرد: نرخ ارز با توجه به بازار داخلی مقایسه می‌شود نه با کشورهای دیگر، زیرا قدرت خرید ریال با توجه به شرایط اقتصاد داخلی تعیین می‌شود و نرخ مبادله دلار با هر ارزی همچون یورو به عرضه و تقاضای پول‌ها در بازار جهانی باز می‌گردد. این اقتصاددان افزود: اگر کشور صادر‌کننده‌ای باشیم به تناسب تورم داخلی قیمت کالاها هم افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط تقاضا برای ریال کم می‌شود. وی با بیان اینکه وارد‌کنندگان کالاهای مصرفی و نهاده‌ها به دنبال پایین آمدن نرخ ارز هستند گفت: برای متعادل شدن بازار ارز باید فضایی کارآمد و تعادلی ایجاد کرد.پژویان اظهار کرد: هم اکنون بیش از 50 میلیارد دلار واردات کشور به صورت مواد اولیه و نهاده‌های مصرفی است که افزایش نرخ ارز به معنای افزایش قیمت آنها است و به تناسب آن تورم داخلی را نیز به همراه دارد. وی در مورد اینکه برخی از کارشناسان به دو نرخی شدن ارز جهت حمایت از صادرات تاکید دارند گفت: به محض اینکه ارز دو نرخی شود در کنار آن یک‌ سری رانت و فساد نیز ایجاد خواهد شد. به عنوان نمونه، اگر بگویند که ارز صادراتی با قیمت پایین‌تری عرضه می‌شود، این شرایط باعث خواهد شد تا هر کسی جهت سودآوری هرچه دارد را صادر کند.

نرخ ارز در بازار تعیین شود

پژویان با بیان اینکه باید ترجیحا نرخ ارز در شرایط بازار تعیین شود اظهار کرد: عرضه‌کننده و متقاضی عمده ارز دولت و بانک مرکزی است پس توانایی کنترل نرخ ارز را دارند. البته این کنترل باید بر اساس کار کارشناسی دقیق و نگاه کردن به منافع کل مردم ایران و اقتصاد باشد. رییس شورای رقابت خاطر نشان کرد: با در نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی امکان ورود کالاهای تولیدی کشور به بازارهای جهانی وجود دارد. البته در آن زمان دولت و بانک مرکزی می‌تواند سیاست‌های نرخ ارز خود را برای تشویق صادرات تعیین کند. پژویان افزود: با این روش صادر‌کنندگان از طریق مقیاس تولید و ورود به بازار خارجی می‌توانند ارز را به یکی از صادرات واقعی تبدیل کنند. در آن زمان دیگر مکانیزم بالا نرخ ارز را تعیین نمی‌کند و نیازی به دخالت دولت و بانک مرکزی نیست و از آن گذشته توان قدرت بانک مرکزی هم برای کنترل ارز کاهش پیدا می‌کند.
نیازی به دخالت در بازار طلا نیست

رییس شورای ملی رقابت، سر منشا افزایش بهای سکه و طلا را بازارهای جهانی دانست و افزود: بر این اساس هیچ ضرورتی ندارد تا بانک مرکزی اقدام به پایین آوردن قیمت کند. به گفته جمشید پژویان طلا با ارز، قابلیت مبادله دارد و وقتی قیمت طلا در جهان افزایش پیدا کرد باید در ایران نیز افزایش پیدا کند. در غیر این صورت شاهد خروج طلا با هر روشی از کشور خواهیم بود.‌ باید اجازه داد که در ایران نیز قیمت سکه و ارز همپای بازارهای جهانی باشد. به نظر من در این زمینه لزومی به دخالت بانک مرکزی احساس نمی‌شود. وی افزود: اگر تعادلی میان نرخ ارز و طلای جهانی با بازار داخل وجود داشته باشد دیگر نیازی به افزایش حجم طلا در بازار داخلی نیست‌. رییس شورای ملی رقابت تاکید کرد: گاهی بانک مرکزی برای جمع‌آوری هدفمند نقدینگی به سیاست‌های پولی روی می‌آورد و ممکن است در آن زمان طلا را وارد بازار کند. زیرا نقدینگی طلا کمتر از اسکناس است. اگر غیر از این باشد من دلیلی نمی‌بینم تا بانک مرکزی برای پایین آوردن قیمت سکه و طلا وارد عمل شود.

حذف صفر ضروری نیست

وی در ادامه ضمن مخالفت با حذف سه صفر و نام گذاری واحد پول ایرانی به دریک و غیره افزود: امروزه اقتصاد در کشورهای مختلف دنیا به سمتی می‌رود که وسیله مبادله اسکناس و مسکوک نیست، بلکه مبادلات به صورت الکترونیکی و چک بانکی انجام می‌شود. اکنون دیگر کسی اسکناس را برای خرید و مبادله کردن در بازار با خود حمل نمی‌کند. رییس شورای ملی رقابت اظهار کرد: اگر کشورهایی در گذشته مجبور به حذف صفر از پول خود شده‌اند در درجه اول تعداد صفرهای آنها بیشتر از تعداد صفرهای ما بوده است و به 12 صفر و حتی بیشتر هم می‌رسیده است. وی گفت: چنین ضرورتی برای کشور احساس نمی‌شود. بزرگ‌ترین اسکناس کشور 10 هزار تومانی است که 5 صفر دارد. ما حتی می‌توانیم اسکناس‌های درشت 50 هزار تومانی هم چاپ کنیم و هیچ مشکلی از نظر صفر نداشته باشیم.

تعداد بازدید : 771

ثبت نظر

ارسال