Fa En پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 ساعت 11 و 28 دقیقه

هدف انجمن مهندسی دایکست (ریخته‌گری تحت فشار)

ارتقاء سطح علمی، فنی و کیفی در صنعت دایکست

ارتقاء سطح علمی، فنی و کیفی در صنعت دایکست

باشگاه آلومینیوم: انتخابات اعضای هیأت‌مدیره انجمن مهندسی دایکست در مردادماه سال جاری برگزار شد و طی آن آقای سیدمحمد آیتی، شاهن مارکاریان، حمید اسحاقی، سیامک فتحی، علیرضا تسبیح‌گو، ناصر نوتاش، وحید معینی، سیدپرویز حسینی، آرمان فاطمی به عضویت هیأت‌مدیره انجمن مهندسی دایکست درآمدند. در این بین آقای سیدمحمد آیتی به‌عنوان ریاست هیأت‌مدیره و آقای شاهن مارکاریان به‌عنوان نایب‌رئیس این هیأت‌مدیره انتخاب شدند. همچنین آقای سیامک فتحی به‌عنوان دبیر انجمن مهندسی دایکست معرفی شد.

شنبه 11 دی 1400 ساعت 17:22

باشگاه آلومینیوم- طی برگزاری نمایشگاه متافو در سال جاری، انجمن مهندسی دایکست، غرفه‌ای به متراژ ۲۰۰ مترمربع را با حضور شرکت‌های آلومینیوم نگین گلپایگان، نوین‌گدازه مطلق، پتروسیس، نوین دایکست، نوین گداز امین، پتروفوند، نوین گداز مطلق، فیدار گستر آرام، نوین ریخته‌گران ورنا سگال دراختیار داشت.

یکی از فعالیت‌هایی که پس از انتخابات هیأت‌مدیره انجام شد احیای کمیته‌های تخصصی در این انجمن بود به‌طوری‌که چهار کمیته به‌نام‌های کمیته آموزش استاندارد و ارزیابی، کمیته حقوقی و قوانین، کمیته فنی و عارضه‌یابی و کمیته بهبود فضای کسب و کار ایجاد شدند. پس از تشکیل و بازیابی این کمیته‌ها، فراخوانی برای اعضای انجمن ارسال شد که در آن از علاقه‌مند به همکاری در هریک از این کمیته‌ها درخواست شد که اعلام آمادگی کنند.

امید است انجمن مهندسی دایکست با بازیابی این کمیته‌ها و فعالیت‌های مناسب بتواند گامی در حل مشکلات این صنف و صنعت بردارد.

در حاشیه نمایشگاه متافو مصاحبه‌ای با مهندس آیتی رییس انجمن مهندسی دایکست و مهندس مارکاریان نایت رییس این انجمن داشتیم که در ذیل می‌خوانیم:

سوال:  جناب آقای مهندس آیتی ضمن تبریک به شما بابت به عهده گرفتن ریاست انجمن مهندسی دایکست، لطفاً بفرمایید با چه هدفی وارد هیأت مدیره انجمن دایکست شدید؟

تشکر از شما بابت پوشش اخبار و اطلاعات صنعت آلومینیوم و صنعت دایکست، باید بگویم با درخواست دوستان در انجمن دایکست وارد عرصه انتخابات شدم و پس از عضویت در هیأت مدیره، اعضای هیأت مدیره با لطفی که به بنده داشتن اینجانب را به عنوان ریاست هیأت مدیره انتخاب نمودند.

از ابتدای آغاز به فعالیت هیأت مدیره جدید، با همدلی و هماهنگی کلیه اعضا پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای ایجاد شده است.

هدف اصلی ما در این دوره ارتقای سطح علمی و فنی کارخانجات دایکست و در ادامه ارتقای کیفی محصولات آنها خواهد بود.

اعضای انجمن دایکست حدود ۳۲ عضو هستند که با توجه به اینکه بیش از ۱۸۰ دایکست کار مشغول به فعالیت هستند باید نسبت به عضوگیری، تلاش بیشتری انجام دهیم.

مشکل اصلی صنعت دایکست عدم آشنایی با علوم و تئوری‌های اصلی این صنعت است و برنامه ما در این دوره آموزش به عموم دایکست کاران است.

البته این بار روش انجمن متفاوت خواهد بود؛ بدین شکل که در سال‌های گذشته دوره‌های آموزشی به صورت تئوری و در کلاس انجام می‌شد ولی در این دوره برای آموزش موثرتر، مقرر شده است انجمن با اعزام متخصصان به محل کارخانجات، سطح علمی و بحث کیفی آنها را ارتقا دهد.

خدمات آموزشی در کارخانه و در حین فعالیت کارخانه با حضور اپراتورها و پرسنل خط تولید قطعاً راندمان بسیار بالاتری خواهد داشت.

هدف دیگر انجمن دایکست بومی سازی این صنعت است. صنعت دایکست متشکل از سه علم مکانیک (هیدرولیک)،  متالورژی الکترونیک است که سه رشته مجزا هستند و نفراتی که در تجمیع این علوم تخصص داشته باشند بسیار انگشت‌شمارند.

در نهایت این آموزش‌ها که از طریق متخصصین این رشته صورت می‌گیرد می‌تواند کمک شایانی به پیشرفت پرسنل و مهندسان کارخانجات دایکست بکند.

منشا کلیه مشکلات این صنعت، با عدم توانایی در ارائه خدمات، تعمیرات و تنظیمات و مشکلات کیفی، عدم آموزش صحیح در ارتباط است که انجمن سعی دارد تا جایی که می تواند در این موضوع به شرکت‌ها خدمات مناسب ارائه دهد.

در همین راستا کمیته‌های آموزش، استاندارد، کمیته حقوقی، کمیته فنی و عارضه‌یابی و کمیته بازرگانی را راه‌اندازی کرده‌ایم تا بتوانیم تمام خدماتی که شرکت‌های صنعت دایکست را که مورد نیازشان است را تامین کنیم.

خوشبختانه هم اکنون کارخانجاتی در صنعت دایکست فعال هستند که می‌توانند قطعات مورد نیاز در صنایع لوازم خانگی خارجی را هم تولید کنند و خریداران پس از ارزیابی کیفیت، محصولات شرکت‌های داخلی را برابر یا حتی بهتر از کیفیت مشابه خارجی تشخیص داده‌اند.

یکی از اهداف انجمن دایکست این است که بتواند مرجع موثقی برای استعلام کیفیت قطعات دایکستی و آنچه به این صنعت مرتبط است باشد تا شرکت‌های تولیدی لوازم خانگی و خودرو سازان و... بتوانند با یک استعلام معتبر از کیفیت قطعات تولیدی داخل مطمئن باشند و به جای واردات، از قطعات تولید داخل استفاده کنند.

به همین منظور با اداره استاندارد مکاتباتی داشته‌ایم تا این اداره با کمک انجمن دایکست استاندارد تدوین شده‌ای در زمینه صنعت دایکست نیز داشته باشد.

برای ایجاد جایگاه مناسب‌تر برای انجمن دایکست در وزارت صمت و وزارت کار نیز رایزنی‌هایی انجام شده است. به طور مثال اخیراً وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجازه واردات دستگاه‌های دایکست از انجمن دایکست استعلام نموده است ولی باید این جایگاه بالاتر و گستره‌ی کار نیز بیشتر باشد.

بحث‌های بعدی که دنبال آن هستیم جلوگیری از واردات قطعات دایکستی که تولید داخل مشابه و باکیفیت دارند است.

انجمن علاقه‌ای به قرار دادن تعرفه برای کلیه محصولات دایکستی ندارد و فقط مدنظر انجمن، قطعاتی است که در داخل توانایی تولید با کیفیت آن مهیاست.

موردی که ممکن است در آینده‌ای نزدیک مشکل‌ساز شود تفاوت نرخ تورم و نرخ افزایش قیمت دلار است چرا که نرخ تورم ۳ و ۴ برابر بیشتر از نرخ افزایش قیمت دلار است و این موضوع در آینده مجدداً کشور را به سمت واردات سوق خواهد داد چرا که به زودی با وجود چنین تورمی شاهد خواهیم بود که واردات به صرفه‌تر از تولید داخل است. دولت باید فکری به حال این تورم افسار گسیخته کند چرا که تنها راه نجات کشور یعنی تولید را تحت شعاع قرار خواهد داد.

و اما خبر خوب این که با توجه به عدم ثبت سفارش در سال گذشته، شاهد رشد ۳۰ و ۵۰ درصدی ظرفیت تولید در صنعت دایکست بودیم که امیدواریم با وجود این تورم و قیمت‌های متغیر و بالای مواد اولیه مجدداً این صنعت و سایر صنایع وارد رکود نشوند.

  • جناب آقای مهندس مارکاریان هم‌اکنون صنایع آلومینیوم و بخصوص صنعت دایکست با چه مشکلاتی روبرو هستند؟

بزرگترین مشکلی که در صنعت آلومینیوم و صنایع مربوطه با آن مواجه هستیم، نابسامانی در قیمت‌هاست. چراکه قیمت شمش آلومینیوم با توجه به قیمت‌های بازار جهانی و قیمت ارز در داخل متغیر است و گاه نوسانات بسیار بالایی دارد به همین دلیل هیچ‌گونه استراتژی کوتاه‌مدتی را نمی‌توان به‌کار بست. درحال‌حاضر تنها استراتژی که شرکت‌ها به آن پایبند هستند استراتژی بقاست چرا که هیچ‌گونه چشم‌اندازی به آینده ندارند و همین عدم وجود استراتژی سبب عدم ثبات شده است که آیا تصمیم به ماندن در این بازار و ادامه فعالیت بگیرند و یا خیر.

 

  • با توجه به اینکه مواد اولیه اصلی برای صنعت دایکست شمش آلومینیوم آلیاژی است و برای آلیاژسازی نیز از ضایعات استفاده می‌گردد وضعیت واردات ضایعات چگونه است؟

به‌نظر من باید راه را برای واردات ضایعات باز نگه داشت و برای واردات ضایعات نباید تعرفه گذاشت چراکه این موضوع برخلاف منافع کشور است. در تمام کشورها برای واردات ضایعات مانعی ایجاد نمی‌کنند چراکه می‌توان از ضایعات استفاده کرد و در داخل کشور ارزش‌افزوده ایجاد کرد و تولید قطعات انجام داد. همانطورکه گفتید عمده مواد اولیه برای صنعت دایکست، ضایعات است که با استفاده از ضایعات می‌توان به‌راحتی آلیاژسازی انجام داد اما متأسفانه شاهد بودیم که در مقاطعی از زمان، حتی وزارت صمت واردات ضایعات را ممنوع کرد.

مشکل بعدی که از ابتدای امسال با آن مواجه هستیم افزایش قیمت گاز مصرفی واحدهاست. با توجه به قانونی که دولت تصویب نمود و قیمت گاز و برق را برای صنایع بالادستی که محصول آن‌ها با قیمت جهانی به داخل فروخته می‌شود افزایش داد، اما در برداشتی غیراصولی و هوشمندانه برای بعضی ذینفعان این افزایش قیمت به‌صورت سلیقه‌ای در برخی استان‌ها و در برخی شهرک‌های صنعتی اعمال شد به‌طوری‌که افزایش قیمت گاز برای صنایع پایین‌دستی و به‌خصوص آنهایی که کوره‌دار بودند اعمال شد. این افزایش قیمت تا ۷ برابر نسبت به سال قبل رشد داشت. با تلاش اکثر اتحادیه‌ها و تشکل‌ها به‌خصوص سندیکای صنایع آلومینیوم، مقرر شد که دفتر ریاست‌جمهوری در بازنگری جدید این موضوع را بررسی نماید که امیدواریم به نتیجه برسد.

در برهه‌ای از زمان و در اوج مصرف برق کشور، اولین جایی که دولت تصمیم به کاهش مصرف برق آن گرفت، صنایع بودند. یعنی برای دولت صنایع در آخرین اولویت قرار دارند. اما متأسفانه باید گفت تمام سرپرستان این خانواده‌ها در این صنایع فعالیت کرده و کسب درآمد می‌کنند. اگر تولیدکننده‌ها و صنایع نتوانند محصول تولید کنند قاعدتاً درآمدی هم نخواهند داشت و موجب تعطیلی آن خواهند شد و همین باعث اخراج کارگران می‌شود. درنهایت این کارگران بیکار شده و معضلات اجتماعی به بار می‌آورند.

تعداد بازدید : 1672

ثبت نظر

ارسال