Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 9 و 15 دقیقه

مدیرعامل شرکت صنایع فرومولیبدن زنجان عنوان کرد:

ادامه مسیر ناهموار تولید با چاشنی قطعی برق

ادامه مسیر ناهموار تولید با چاشنی قطعی برق

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت صنایع فرومولیبدن زنجان گفت: علی‌رغم اینکه حدود دو ماه از زمان اعمال محدودیت برق صنایع می‌گذرد، کماکان با معضل قطعی ناگهانی برق در برخی کارخانجات صنعتی مواجه هستیم. متاسفانه قطعی به یک‌باره و بدون اطلاع‌رسانی قبلی برق در کارخانه ما در ابتدای آبان ماه امسال، منجر به ضرر چند ۱۰۰ میلیون تومانی برای مجموعه و آسیب به دهانه مشعل کوره شد. به دنبال این معضل، ناچار به توقف ۱۰ روزه تولید شدیم و در ادامه نگران قطعی گاز و خسارات بیشتر در مسیر ناهموار تولید هستیم.

شنبه 4 آذر 1402 ساعت 9:53

باشگاه آلومینیوم- علی محمد خانلو بیان کرد: شرکت صنایع فرومولیبدن زنجان فعالیت خود را با هدف تولید فرومولیبدن از سال ۱۳۸۱ در شهرک صنعتی اشراق (شماره یک) زنجان آغاز کرد. در ادامه مسیر فعالیت شرکت تغییر یافت و حدود هفت سال است که در زمینه کلسیناسیون و مش‌بندی بوکسیت مشغول به‌کار هستیم.

وی افزود: ما با کلسینه کردن بوکسیت عیاربالا و حذف عناصر مزاحم، عیار آلومینای تولیدی را از ۶۵ درصد به حدود ۸۰ درصد می‌رسانیم و آن را در اختیار تولیدکنندگان جرم‌های نسوز قرار می‌دهیم. لازم به ذکر است که بوکسیت مورد نیاز خود را از منابع داخلی تامین می‌کنیم و در این زمینه با چالش کمبود بوکسیت پرعیار در کشور روبه‌رو هستیم.

خسارت‌های هنگفت به دنبال قطعی برق صنایع

مدیرعامل شرکت صنایع فرومولیبدن زنجان در ادامه به چالش‌های بخش تولید اشاره کرد و گفت: واقعیت امر این است که مشکلات تولید به قدری افزایش یافته که اصلا قابل وصف نیست! قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان، شاه‌بیت چالش‌هایی است که در عرصه تولید با آن‌ها مواجهیم. نزدیک به دو ماه از زمان پایان اعمال محدودیت‌های برق صنایع می‌گذرد اما متاسفانه قطعی برق برخی کارخانجات صنعتی کماکان ادامه دارد و حدود سه هفته قبل، برق کارخانه ما بدون اطلاع‌رسانی قبلی به مدت ۲۰ دقیقه قطع شد. متاسفانه این حادثه، آسیب جدی به دهانه مشعل کوره وارد کرد و خسارت ۴۰۰ میلیون تومانی برای مجموعه به بار آورد. این معضل در ادامه باعث شد حدود ۱۰ روز تولید خود را متوقف و صرف تعمیرات مشعل کوره کنیم؛ اگرچه ما از موتور ژنراتور در زمان‌های قطعی برق استفاده می‌کنیم اما قطعی به یک‌باره برق در آن زمان باعث شد تا یکی از بوبین‌های تابلوی برق (Electric Coil) که باید فرمان فعال شدن موتور ژنراتور در زمان‌های اضطراری (مانند قطعی ناگهانی برق) را صادر کند، از کار بیفتد و این خسارت هنگفت به مشعل کوره وارد شود. متاسفانه بوبین خریداری شده، ساخت کشور چین است و از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نیست.

خانلو در همین راستا ادامه داد: زمانی که دهانه مشعل یک کوره آسیب جدی می‌بیند، چاره‌ای جز تعویض آن وجود ندارد. علاوه‌براین، وقتی قطعی ناگهانی برق منجر به خاموش شدن کوره با دمای یک هزار و ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌شود، حدود ۹۶ ساعت (معادل چهار روز) زمان نیاز است تا کوره خنک شده و مجددا آماده استفاده شود. از طرفی شوک وارد شده، منجر به تخریب دهانه و آجرهای نسوز مورد استفاده در آن می‌شود. در حال حاضر قیمت آجر نسوز، ۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم است و برای مثال اگر ۱۰ کیلوگرم آجر برای بازسازی دهانه کوره نیاز باشد، بدین منظور باید ۵۰۰ هزار تومان هزینه شود که اصلا صرفه اقتصادی ندارد. در حالت کلی، قطعی ناگهانی برق حتی به مدت یک دقیقه، منجر به توقف طولانی‌مدت تولید در مجموعه ما خواهد شد و با این وجود، مشخص نیست که چرا سازمان‌های ذی‌ربط کماکان اقدام به قطع ناگهانی برق صنایع می‌کنند!

وی با بیان اینکه فرسودگی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، یکی دیگر از چالش‌های بخش تولید به شمار می‌آید که عملکرد تولیدکنندگان را تحت ئاثیر قرار داده است، مطرح کرد: متاسفانه حدود ۵۰ سال از عمر ماشین‌آلات مورد استفاده در اکثر واحدهای صنعتی می‌گذرد و قطعات یدکی ماشین‌آلات دست دوم وارداتی نیز در بازار موجود نیست. از طرفی، ماشین‌آلات جدید چینی نیز از کارایی لازم برخوردار نیستند و قطعات یدکی مورد نیاز آن‌ها، به هیچ وجه کیفیت مطلوب را ندارند.

مدیرعامل شرکت صنایع فرومولیبدن زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰ نفر در شرکت صنایع فرومولیبدن زنجان مشغول به‌کار هستند، تصریح کرد: کمبود نیروی انسانی، یکی دیگر از معضلاتی است که نه تنها ما بلکه اکثر واحدهای صنعتی کوچک‌مقیاس با آن مواجهند. در حال حاضر تورم و مشکلات اقتصادی، به قدری افزایش یافته است که حقوق دریافتی نیروی انسانی، جوابگوی نیاز آن‌ها نیست و همین مسئله منجر به کاهش انگیزه افراد جهت اشتغال در واحدهای صنعتی شده است. در این میان اگر کارفرمایان حقوق و پاداش کارگران را افزایش دهند و مشوق‌هایی نیز برای آن‌ها در نظر بگیرند، باز هم نتیجه مطلوب حاصل نمی‌شود زیرا ذهن و فکر افراد بر تولید متمرکز نیست و این مسئله راندمان تولید در واحدهای صنعتی را کاهش داده است. کمبود نیروی انسانی، به یک ابرچالش در بخش تولید و صنعت تبدیل شده و روزبه‌روز به تعداد نیروی انسانی تحصیل‌کرده که تمایلی به فعالیت در این عرصه ندارند نیز افزوده می‌شود.

واحدهای کوچک‌مقیاس به حال خود رها شده‌اند

خانلو ضمن انتقاد از عدم حمایت دولت، کمبود نقدینگی را یکی دیگر از چالش‌های بخش تولید برشمرد و خاطرنشان کرد: در شرایط تحریم و دشوار اقتصادی، دولت و بانک مرکزی به جای آنکه شرایط اعطای تسهیلات حمایتی کم‌بهره را برای تولیدکنندگان بخش خصوصی فراهم کنند، از پرداخت انواع وام و تسهیلات به ویژه سرمایه در گردش نیز جلوگیری به عمل می‌آورند. به نوعی می‌توان گفت که متاسفانه نظام بانکی کشور در خدمت تولید نیست و سازمان‌های ذی‌ربط، واحدهای صنعتی کوچک‌مقیاس را به حال خود رها کرده‌اند.

وی در ادامه به عیار کم ذخایر بوکسیت داخلی اشاره کرد و گفت: متاسفانه میزان عیار ذخایر بوکسیت کشور ما پایین است و فرایند پرعیارسازی جهت تولید پودر آلومینا با عیار بالا، توسط واحدهایی همچون شرکت صنایع فرومولیبدن زنجان انجام می‌شود که خود نیازمند تکنولوژی و ماشین‌آلات جدید هستند. از طرفی، واردات تکنولوژی و دستگاه‌های جدید باید با حمایت دولت و بخش‌های مرتبط انجام شود که متاسفانه نه تنها هیچ حمایتی در این زمینه صورت نمی‌پذیرد بلکه ما ناچار به مقابله با چالش‌ها و ادامه فعالیت با تکیه بر توان خود هستیم. لازم به ذکر است که ایران، یک معدن بوکسیت با عیار بالا در کشور گینه را به تملک خود درآورده که سال‌هاست استخراج و فرآوری بوکسیت آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بنابراین مادامی که ما نتوانیم آلومینای مورد نیاز فعالان صنعت نسوز و همچنین آلومینیوم کشور را تامین کنیم، نمی‌توانیم انتظار توسعه و یا پیشرفت در این صنایع را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت صنایع فرومولیبدن زنجان در پایان یادآور شد: درخواست ما از دولت و مسئولان این است که با رفع چالش‌های موجود در بخش تولید، زمینه سرمایه‌گذاری‌های جدید‌‌ و احداث واحدهای فرآوری بوکسیت و تولید آلومینا در کشور را فراهم کنند تا علاوه بر بی‌نیاز شدن از واردات، به خودکفایی در تولید مواد اولیه مورد نیاز فعالان صنعت نسوز و آلومینیوم دست پیدا کنیم.

منبع: فلزات آنلاین

تعداد بازدید : 421

ثبت نظر

ارسال