Fa En پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 ساعت 3 و 22 دقیقه

فریدون فدایی‌دولت، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد:

احداث آلوم‌شهر در قلب لامرد

احداث آلوم‌شهر در قلب لامرد

باشگاه آلومینیوم: صنعت آلومینیوم ایران اخیراً با بهره‌برداری از مجتمع آلومینیوم جنوب (سالکو) در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، به‌عنوان پیشرفته‌ترین واحد تولید آلومینیوم در کشور، توانسته پس از مدت‌ها ظرفیت تولید خود را افزایش دهد. همچنین منطقه ویژه لامرد به نمایندگی از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برنامه‌های متعددی را برای صنعت آلومینیوم به‌ویژه حوزه پایین‌دستی درنظر گرفته است.

یکشنبه 14 دی 1399 ساعت 3:36

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم، در این رابطه فلزات آنلاین با فریدون فدایی‌دولت، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد به گفت‌وگو نشسته است که بخشی از آن‌را در ادامه خواهید خواند:

  • وضعیت شرکت آلومینیوم جنوب را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم در کشور که فاز نخست آن در ابتدای سال جاری به بهره‌برداری رسید، به تدریج به ظرفیت اسمی خود نزدیک می‌شود. برای توسعه صنعت آلومینیوم کشور، چندین برنامه در دست اقدام داریم که در حوزه صنایع پایین‌دستی فعال خواهد بود. در فاز نخست آلومینیوم جنوب، قرار است 300 هزار تن شمش آلومینیومی در این منطقه تولید شود و به همین منظور بنا داریم بخشی از شمش‌های تولیدی را به محصولات پایین‌دستی تبدیل کنیم. این اقدام ضمن اینکه سرمایه‌گذاران را برای حضور در این منطقه تشویق می‌کند، منجر به ایجاد ارزش افزوده برای صنعت آلومینیوم کشور نیز می‌شود و هم اینکه صادرات محصولات آلومینیومی می‌تواند ارزآوری بسیار خوبی برای کشور داشته باشد. در همین حال، استقرار صنایع پایین‌دستی آلومینیوم منجر به ایجاد اشتغال در منطقه ویژه لامرد خواهد شد.

عمده تامین مواد اولیه شرکت آلومینیوم جنوب از طریق واردات انجام می‌شود. بعضاً این مواد اولیه در قبال شمش صادراتی این شرکت به‌صورت تهاتر تامین شده و در برخی از مواقع نیز به‌صورت نقدی خریداری شده است. اگر ظرفیت تولید ماهانه 30 هزار تن شمش آلومینیومی این شرکت فعال شود، حدود 60 هزار تن پودر آلومینا در هر ماه نیاز خواهد بود. البته هم‌اکنون یک‌سوم ظرفیت این شرکت، معادل تولید 10 هزار تن شمش آلومینیومی در ماه فعال شده است. یکی از مهم‌ترین مشکلات به ظرفیت نرسیدن این شرکت تامین برق به حساب می‌آمد که امیدوار هستیم این مسئله تا یک ماه آینده، برطرف و حدوداً 300 مگاوات برق وارد شبکه منطقه ویژه لامرد و درنهایت، شرکت آلومینیوم جنوب شود. این امر می‌تواند تقریباً تمام ظرفیت تولیدی شرکت آلومینیوم جنوب را به مدار تولید وارد کند.

  • همان‌طور که عنوان کردید، یکی از برنامه‌های اساسی منطقه ویژه لامرد، توسعه صنایع پایین‌دستی است. در این خصوص منطقه ویژه لامرد چه برنامه‌هایی را در نظر گرفته است؟

در راستای توسعه صنعت آلومینیوم به ویژه در حوزه پایین‌دستی، اعضای سندیکای صنایع آلومینیوم ایران به منطقه ویژه لامرد دعوت شدند تا ضمن بازدید از این منطقه، مقدمات حضور سرمایه‌گذاران را در این منطقه ارزیابی کنند. در این راستا، هیأت‌مدیره سندیکا فهرستی از صنایع آلومینیومی فعال کشور را تهیه می‌کند و منطقه ویژه لامرد نیز این فهرست را دراختیار سرمایه‌گذاران خواهد گذاشت. صنایع پایین‌دستی آلومینیوم که برای منطقه درنظر گرفته‌ایم شامل تولیدکنندگان قطعات خودرو، رینگ خودرو، قوطی‌های نوشیدنی‌ و ورق‌های عریض آلومینیومی می‌شوند.

برای استقرار صنایع پایین‌دستی آلومینیوم در مقابل کارخانه سالکو، در منطقه ویژه قطعه زمینی به مساحت 300 هکتار در نظر گرفته‌ایم که آن را «آلوم‌شهر» یا «شهر آلومینیوم» نام‌گذاری کرده‌ایم. علت درنظر گرفتن 300 هکتار زمین در کنار مجتمع آلومینیوم جنوب برای توسعه صنایع پایین‌دستی این است که انتقال مواد اولیه برای این صنایع به‌راحتی صورت پذیرد و هزینه چندانی برای حمل‌ونقل متحمل نشوند. دلیل دیگر برای نزدیکی «آلوم‌شهر» به سایت سالکو، حمل آلومینیوم خالص به صورت مذاب است زیرا برخی از صنایع پایین‌دستی آلومینیوم برای تولید محصول به آلومینیوم به‌صورت مذاب نیاز دارند. در این رابطه، وسایل نقلیه مجهز و مخصوصی وجود دارند که قادر به حمل آلومینیوم مذاب در مسافت‌های نسبتاٌ کوتاه هستند و می‌توانند آلومینیوم را به صورت مذاب در کوتاه‌ترین زمان ممکن به‌ست مصرف‌کنندگان برسانند. در این صورت هزینه انرژی برای صنایع پایین‌دستی به حداقل می‌رسد. باید توجه داشت که اگر آلومینیوم به صورت شمش جامد به صنایع پایین‌دستی انتقال یابد، این صنایع با صرف انرژی بسیار، باید آن را مجدداً به صورت مذاب درآورند. بنابراین طبق تفاهمی که با شرکت آلومینیوم جنوب انجام داده‌ایم، فرآیند حمل آلومینیوم مذاب برای بخشی از صنایع پایین‌دستی مستقر در لامرد امکان‌پذیر خواهد بود.

  • چه اقداماتی را درخصوص جذب سرمایه‌گذاری به ویژه در بخش زیرساخت‌ها انجام داده‌اید؟

در منطقه ویژه لامرد، درخواست‌ها برای اجرای پروژه از سوی این منطقه مطرح می‌شود؛ سپس مشاور پروژه الزامات مربوط به آن را طراحی می‌کند؛ بعد از آن تامین مالی پروژه به تایید ایمیدرو می‌رسد و سپس پیمانکار طی انجام مناقصه انتخاب می‌شود.

در رابطه با جذب سرمایه‌گذاری، چندین تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم که یکی از اقدامات بسیار مهم منطقه ویژه لامرد در این حوزه، امضای تفاهم‌نامه با شرکت تامین سرمایه امین به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تامین سرمایه کشور بوده است تا به سرمایه‌گذاران کمک مالی شود. به این ترتیب، سرمایه‌گذاران می‌توانند از تامین اعتبارات در نظر گرفته شده با تسهیلات ویژه استفاده کنند.

یکی دیگر از تفاهم‌نامه‌ها، تعامل با مرکز توسعه و تحول ریاست جمهوری برای معرفی سرمایه‌گذاران از طریق منطقه ویژه لامرد جهت همکاری این مرکز با بانک‌ها است که سرمایه‌گذاران از این طریق نیز بتوانند تامین مالی مناسب را انجام دهند. البته این مهم پس از پیشرفت 30 درصدی پروژه توسط سرمایه‌گذار، صورت خواهد پذیرفت.

در همین حال، منطقه ویژه لامرد تفاهم‌نامه دیگری نیز با وزارت راه و شهرسازی به امضا رسانده است که چهار گره کور یا مشکلات اساسی بزرگراه لامرد را حل کند زیرا یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های منطقه ویژه لامرد در شرایط کنونی، ورودی و خروجی سایت از جاده اصلی بوده و دیگری ایجاد کمربندی منطقه ویژه به شهرستان لامرد است. به دلیل اینکه جاده درون‌ شهرستان لامرد ظرفیت و توان تردد حجم نسبتاً بالای کامیون را ندارد، تردد زیاد کامیون‌ها چالش‌های زیادی را برای شهرستان به وجود می‌آورد. احداث این کمربندی باعث می‌شود کامیون‌ها شهرستان را دور بزنند و از آن عبور نکنند. در این خصوص با وزارت راه و شهرسازی تفاهم شده تا جاده منطقه ویژه به شهرستان لامرد دو بانده شود که طول این جاده حدود 6 کیلومتر است. در این تفاهم‌نامه قرار است 40 تا 50 درصد تامین مالی پروژه توسط این وزارتخانه و مابقی توسط منطقه ویژه لامرد و ایمیدرو انجام شود.

مهم‌ترین چالش‌های منطقه ویژه لامرد چه مواردی است؟

مهم‌ترین معضلات منطقه ویژه لامرد، جذب سرمایه‌گذار و زیرساخت بودند که خوشبختانه با قراردادهای منعقدشده در حوزه سرمایه‌گذاری این موارد تا حدود زیادی برطرف شده است و زیرساخت‌هایی نظیر آب، برق، گاز و جاده نیز متناسب با نیاز پروژه‌ها درحال توسعه هستند. تنها چالش قابل توجه برای منطقه ویژه لامرد، تحریم‌ها است. برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی جهت اجرای پروژه‌های دردست اقدام، با مشکلاتی نظیر انتقال پول مواجه هستیم که قدرت مانور این منطقه را در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. با این حال، منطقه ویژه لامرد توانسته است طی دو سال گذشته 40 تا 50 گروه سرمایه‌گذار را جذب کند که 10 تا 12 گروه از آن‌ها نهایی شده و بیش از 140 هکتار از زمین‌های منطقه به سرمایه‌گذاران متقاضی واگذار شده است. بخشی از این پروژه‌ها آغاز شده‌اند و بخشی دیگر نیز تا پایان سال جاری آغاز خواهند شد.

تعداد بازدید : 1599

ثبت نظر

ارسال