Fa En جمعه 14 اردیبهشت 1403 ساعت 3 و 38 دقیقه

احتمال وقوع سونامی در دریای خزر

احتمال وقوع سونامی در دریای خزر

رئیس پژوهشکده علوم دریایی موسسه ملی اقیانوس‌شناسی کشور با بیان اینکه روند پیشروی آب دریای خزر به طرف سواحل ایران کاهنده است، گفت: احتمال وقوع سونامی از مخاطرات دریای خزر است.

>

شنبه 14 آبان 1390 ساعت 19:3

حمید علیزاده کتک لاهیجانی عصر امروز در کارگاه آموزشی مخاطرات دریای خزر در سالن مرکزی تالار حکمت دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه توجه به مخاطرات دریای خزر از بروز بسیاری حوادث نظیر تلفات جانی شناگران جلوگیری می‌کند، اظهار داشت: همانگونه که بهره‌برداری از دریا مواهب بسیاری دارد عدم آگاهی نسبت به مخاطرات آن نیز می‌تواند انسان را از جهات مختلف با مشکل مواجه کند.

وی موج جریان‌های شکافنده و احتمال وقوع سونامی را از جمله مخاطرات دریای خزر عنوان کرد و افزود: طبق مطالعات روس‌ها، خزر میانی سابقه سونامی دارد که بیشتر بر اثر زلزله به وقوع پیوسته است ولی در ناحیه جنوب خزر یعنی سواحل ایران احتمال وقوع سونامی بر اثر زمین لغزش و یا گل فشان (خروج گاز‌ها و گل از کف دریا) بررسی شده است.

علیزاده کتک لاهیجانی با بیان اینکه عدم آگاهی مردم از خطرات دریا منجر به مرگ بیش از ۲۰۰ نفر شناگر در طول هر سال می‌شود، بیان داشت: برای جلوگیری از مخاطرات دریا مرکز ساحلی ایران از بندرانزلی تا بندر امیرآباد مورد مطالعه قرار گرفته است که نتایج نشان می‌دهد شیب ساحل در خزر جنوبی از انزلی به طرف امیرآباد تند است.

وی به بررسی‌های موسسه ملی اقیانوس‌شناسی کشور روی مخاطرات فیزیکی دریای خزر اشاره کرد و گفت: تاکنون موسسه در هر یک از بخش‌های مطالعاتی خود به نتایج مطلوبی دست یافته که به طور مثال در بخش جریان‌های شکافنده، با پهنه بندی دریا و هماهنگی با سازمان مدیریت بحران مشکل عمده شناگران برطرف می‌شود.

رئیس پژوهشکده علوم دریایی موسسه ملی اقیانوس‌شناسی کشور خاطرنشان کرد: موسسه ملی اقیانوس‌شناسی در سال ۱۳۷۰ زیر نظر وزارت علوم تاسیس شد و در حال حاضر با دو پژوهشکده و سه ایستگاه دریایی در بندر نوشهر، بوشهر و چابهار در حال فعالیت است.

وی مطالعات تراز سطح آب دریای خزر را برای پیشگیری از بسیاری مخاطرات ضروری دانست و اذعان داشت: روند پیشروی آب دریای خزر به طرف سواحل ایران کاهنده است و این روند تا مدت نامعلومی ادامه می‌یابد.

علیزاده کتک لاهیجانی، نوسان آب دریای خزر در ۳۰ سال گذشته را سه متر دانست و تصریح کرد: موسسه مذکور در باره پیش‌بینی‌های کوتاه مدت درباره مخاطرات دریای خزر حداکثر تا مدت ۶ ماه گام‌های بلندی برداشته است.

وی با بیان اینکه توجه به مهندسی دریا ضرورت دارد، اظهار داشت: سواحل دریای خزر با طبیعت زیبای خود سالانه پذیرای گردشگران بسیاری است.

این مسئول به شنا در فصل تابستان در سواحل خزر به ویژه در استان‌های گیلان و مازندران به عنوان یکی از تفریحات سالم اشاره کرد و افزود: ناآشنایی با فنون شنا در محیط دریایی و عدم ساز و کار جریان‌ها در آن یکی از دغدغه‌های ماست.

وی خاطرنشان کرد: شنای مطمئن در دریا مانند شنا در دریاچه یا استخر نیست زیرا علاوه بر داشتن مهارت در شنا باید ویژگی‌های شنا در دریا را نیز شناخت.

علیزاده کتک لاهیجانی، میزان تلفات انسانی ناشی از شنا در ایران را قابل مقایسه با تلفات انسانی زلزله‌های متوسط در ایران دانست و یادآور شد: تنها تفاوتش این است که تلفات ناشی از شنا در ناحیه ساحلی و در مدت سه ماه رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: موج و جریان‌های ناشی از آن به ویژه جریان شکافنده، یکی از دلایل اصلی تلفات انسانی ناشی از شنا در سواحل است.

معاون پژوهشی دانشگاه گیلان نیز در این کارگاه از تحصیل ۱۶ هزار دانشجو در این دانشگاه خبر داد و گفت: دانشگاه گیلان ۴۵۰ دانشجوی مقطع دکتری و ۶ هزار نفر دانشجوی مقطع کار‌شناسی ارشد دارد.

علیرضا صدرممتاز با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه گیلان با توجه به استقرار آن در جوار دریای خزر، اظهار داشت: دانشگاه گیلان دارای چهار پژوهشکده با گروه‌های پژوهشی آمایش سرزمین، گیلان‌شناسی، کرم ابریشم و دریای خزر است.

به گزارش فارس، این کارگاه با همکاری موسسه ملی اقیانوس‌شناسی و معاونت پژوهشی دانشگاه گیلان در بررسی حول سه محور اقلیم و تراز آب دریای خزر، موج و جریان‌های شکافنده و احتمال سونامی در دریای خزر برگزار شده است.

 

 

تعداد بازدید : 1391

ثبت نظر

ارسال