Fa En جمعه 7 اردیبهشت 1403 ساعت 22 و 47 دقیقه

احتمال ایجاد تحول در صادرات محصولات آلومینیومی

احتمال ایجاد تحول در صادرات محصولات آلومینیومی

باشگاه آلومینیوم: رییس سندیکای صنعت آلومینیوم گفت: پیش بینی من این است که چون قیمت مواد اولیه کاهش پیدا کرده است، مقدار صادرات محصولات افزایش پیدا می کند، علی رغم اینکه مشکلات بانکی وجود دارد اما بازارهای کشورهای همسایه هنوز پتانسیل خوبی برای صادرات دارند و در آینده نزدیک شاهد شکوفایی در بازار صادراتی محصولات خواهیم بود.

چهارشنبه 10 دی 1399 ساعت 10:48

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از ایراسین، هوشنگ گودرزی، در مورد کاهش تقاضای آلومینیوم طی ماه های گذشته در بورس گفت: مسئله کاهش تقاضا شاید دلایل متفاوتی داشته باشد. اولا در ابتدای سال جاری، ما مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب (سالکو) را در مدار تولید نداشتیم و تامین کننده های داخلی عمدتا شامل المهدی و ایرالکو بودند و مقدار کمی هم توسط شرکت جاجرم تامین می شد. این تامین کننده ها برای تهیه مواد اولیه خودشان به خصوص المهدی و ایرالکو مجبور بودند بخشی از تولید را برای گرفتن مواد اولیه و ملزومات تولید، سوآپ کنند؛ بنابراین مقدار عرضه کم بود. از طرفی سال گذشته به دلیل تامین ارز از طریق ارز نیمایی و ارز سنا قیمت هم پایین بود، لذا یک رقابتی ایجاد شده و تقاضا بیش از عرضه بود.

رییس سندیکای صنعت آلومینیوم در ادامه افزود: با در مدار تولید قرار گرفتن سالکو افزایش تدریجی در تولید داخلی اتفاق افتاد و همین مسئله باعث شد عرضه بیشتر از تقاضا شود و این طبیعتا باعث شده رقابت در بورس پایین بیاید و از طرفی با روی کار آمدن وزیر جدید صمت آقای رزم حسینی، بخشی از محصولات مشابه تولیدات داخل که در گمرک بود، آزاد شد. علیرغم اینکه این کار ممنوع بود؛ حدود 30 هزار تن محصولات تخت آلومینیومی وارد بازار شد. بنابراین بخشی از بازار به وسیله واردات تامین شد و این عامل کاهش میزان تولید تامین کنندگان داخلی بود و این تولیدکنندگان تولید خودشان را مطابق با نیاز بازار تنظیم کردند.

گودرزی در خاتمه درباره آینده بازار آلومینیوم گفت: پیش بینی من این است که چون قیمت مواد اولیه کاهش پیدا کرده است، مقدار صادرات محصولات افزایش پیدا خواهد کرد. علیرغم اینکه مشکلات بانکی وجود دارد اما بازارهای کشورهای همسایه هنوز پتانسیل خوبی برای صادرات محصولات تولیدی ما هستند و به نظر من در آینده نزدیک یک شکوفایی در بازار صادراتی محصولات آلومینیومی را شاهد خواهیم بود. از طرفی تقاضا برای آلومینیوم از سوی چین به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار مصرف در حال افزایش است و این باعث می شود قیمت LME بالا برود، اما همزمان چون یک تعدادی از تولیدکنندگان معتبر دنیا به خاطر عدم بازار، تولید خود را متوقف کرده اند؛ نرخ آلومینا نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده و موقعیت خوبی است که تولیدکنندگان ما بتوانند مواد اولیه خود را با قیمت خوبی خریداری کنند.

شایان ذکر است از نیمه آبان امسال میزان تقاضا برای خرید انواع شمش آلومینیوم در بازار فیزیکی بورس کالا به شدت کاسته شد.

دلایل متعددی در زمینه علت کاهش تقاضا برای خرید شمش آلومینیوم از رینگ معاملاتی بورس کالا در پاییز مطرح است که تعدیل انتظارات تورمی یکی از مهم‌ترین آنها به‌شمار می‌رود.

تعداد بازدید : 1632

ثبت نظر

ارسال