Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 8 و 48 دقیقه

اجرای طرح کاشت چهار میلیون نهال در اراضی ملی کارخانه آلومینای ایران

اجرای طرح کاشت چهار میلیون نهال در اراضی ملی کارخانه آلومینای ایران

باشگاه آلومینیوم: طی آیینی با حضور استاندار خراسان شمالی، مدیرعامل شرکت آلومینای ایران و جمعی دیگر از مسئولان استانی و شهرستانی، طرح کاشت چهار میلیون نهال در خراسان‌ شمالی در ۱۰ هکتار از اراضی ملی محدوده کارخانه آلومینای شهرستان جاجرم در قالب طرح یک میلیارد درخت آغاز شد.

یکشنبه 12 آذر 1402 ساعت 12:55

باشگاه آلومینیوم-  عبدالله شه‌بخش در این آیین ضمن خیرمقدم به مدعوین، حفظ محیط زیست در فعالیت‌‌های معدنی و صنایع معدنی را یکی از الزامات مورد تاکید در شرکت آلومینای ایران دانست که بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی به اقدامات زیست‌محیطی انجام گرفته در شرکت آلومینای ایران در راستای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: انعقاد دو تفاهم‌نامه و چهار قرارداد با اداره کل منابع طبیعی استان، گابیون‌بندی به تعداد ۱۴ عدد در منطقه بالادست کارخانه و انعقاد قرارداد تولید ۷۰۰ هزار اصله نهال در سال ۱۴۰۲، ار جمله این اقدامات است.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران انعقاد قرارداد تولید یک هزار و ۴۰۰ هزار اصله نهال در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴، انجام اقدامات اولیه جهت انعقاد قرارداد ۷۰۰ هکتار کپه‌کاری و باریجه‌کاری در منطقه گزی ۲ و مطالعه حوزه آبخیز به مساحت ۴۲ هزار هکتار را از دیگر اقدامات برشمرد.

شه‌بخش یادآور شد: در حال حاضر میزان فضای سبز کارخانه ۴۸.۵ هکتار معادل ۱۳ درصد سطح کارخانه بوده که مجهز به سیستم قطره‌ای شده است.

وی عنوان کرد: برنامه‌ریزی لازم جهت کاشت ۲۴ هزار درخت در مجموعه فضای سبز شرکت طی چهار سال، کاشت نهال در شرکت به تعداد ۶ هزار در سال ۱۴۰۱ و  کاشت ۱۶ میلیون اصله درخت در استان با برنامه‌ریزی دقیق در حال انجام است.

در ادامه سید محمد پاکمهر، نماینده مردم جاجرم در مجلس شورای اسلامی نیز بیان کرد: شرکت آلومینای ایران در این منطقه کویری، پیشتاز سایر صنایع برای اجرای این طرح مهم شده و این جای تشکر دارد. در این طرح اجرایی و عملیاتی شدن تولید نهال به میزان دو میلیون و ۱۰۰ هزار اصله نهال در طول سه سال و هر سال حدود ۷۰۰ هزار نهال اجرا می‌شود که با توجه به اهمیت اساسی که کاشت درخت برای محیط زیست دارد، سایر صنایع نیز در استان باید در این امر مهم مشارکت داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه امروزه باید حفاظت از منابع طبیعی مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: امروزه فعالیت‌های انسان‌ها و آسیب به محیط زیست، سبب تغییر اقلیم شده است و سلامت بشر را تهدید می‌کند.

پاکمهر با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ درختکاری و حفظ جنگل‌ها و منابع طبیعی، مانع پیشروی تغییر اقلیم شده است، گفت: ورود جدی در این زمینه و درختکاری، ضامن سلامت همه مردم جهان است؛ بنابراین زندگی سالم و تعدیل‌سازی منابع آب و هوا و خاک باید توسط تمام مدیران و مسئولان با جدیت دنبال شود.

علی اسدی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان شمالی در این مراسم مطرح کرد: تولید و کاشت ۱۶ میلیون اصله نهال در این استان، در قالب طرح ملی تولید و کاشت درخت در مدت چهار سال هدف‌گذاری شد که کاشت چهار میلیون اصله برای سال جاری پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در این زمینه تاکیدات بسیاری داشتند، تصریح کرد: امروز به طور نمادین کاشت درخت هم‌زمان با سراسر کشور در قالب طرح یک میلیارد درخت و با حضور مسئولان در شهرستان جاجرم آغاز شد.

اسدی ادامه داد: شرکت آلومینای ایران در جاجرم در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و مبارزه با بیابان‌زدایی، طبق تفاهم‌نامه‌ای با این اداره کل اقدام به کاشت ۷۰۰ هزار انواع نهال شامل انواع گونه‌های بیابانی کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان شمالی تاکید کرد: تعامل دستگاه‌ها، صنایع و ارگان‌ها برای اجرای طرح سراسری در کاشت، حفاظت و نگهداری درخت‌ها ضروری است. بر اساس تعهدات برای هر یک از دستگاه‌ها و ارگان‌ها سهمی مشخص شده است که با توجه به افزایش چندین برابر تولید نهال، در این زمینه نیازمند مساعدت بیشتری هستیم.

وی یادآور شد: قبل از این در نهالستان‌های استان، حداکثر ۱۳۰ هزار نهال تولید می‌شد اما این میزان هم‌اکنون به بیش‌ از چهار میلیون در سطح استان در قالب طرح کاشت رسیده است.

منبع: شرکت آلومینای جاجرم

تعداد بازدید : 386

ثبت نظر

ارسال