Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 15 و 25 دقیقه

نایب‌رئیس سندیکای آلومینیوم ایران عنوان کرد؛

اثر مثبت افزایش قیمت‌های جهانی روی سودآوری صنایع

٦٥ درصد شمش آلومینیوم تولیدی ایران صادر می‌شود

اثر مثبت افزایش قیمت‌های جهانی روی سودآوری صنایع

باشگاه آلومینیوم: نایب‌رئیس سندیکای آلومینیوم ایران از صدور ۶۵ درصد شمش آلومینیوم تولیدی ایران خبر داد.

چهارشنبه 28 تیر 1402 ساعت 12:6

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم، آریاصادق نیت‌حقیقی، نایب‌رئیس هیأت‌مدیره سندیکای آلومینیوم ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، با اشاره به افزایش قیمت جهانی کامودیتی‌ها در چند روز اخیر و منتفع‌شدن صنایع بالادستی و تولیدکنندگان شمش آلومینیوم از افزایش قیمت‌ها گفت: حدود ۶۵ درصد از تولیدات شمش آلومینیوم پارسال راهی بازار‌های صادراتی شده و هرگونه افزایش قیمتی در بازار‌های جهانی مستقیماً روی درآمد تولیدکنندگان بالادستی تأثیرگذار خواهد بود.

البته که با افزایش قیمت آلومینیوم، قیمت مواد اولیه بالاخص آلومینا هم با یک وقفه زمانی افزایش خواهد داشت؛ اما تأثیر مثبت افزایش قیمت شمش آلومینیوم در بازارهای جهانی بیش از تأثیر منفی افزایش قیمت مواد اولیه خواهد بود و بهای تمام‌شده مواد اولیه وارداتی صنعت آلومینیوم بیش از 50 درصد قیمت آلومینیوم را تشکیل می‌دهد.

وی با تأکید بر ضرورت توسعه صنعت آلومینیوم افزود: ظرفیت تولید صنعت آلومینیوم اکنون حدود ۷۰۰ هزار تن است (سال گذشته ۶۳۳ هزار تن تولید داشتیم)؛ اما برنامه‌ریزی شده بود که تا سال ۱۴۰۴ ظرفیت تولید این صنعت به ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد که با توجه به شرایط تحریمی و رغبت‌نداشتن به سرمایه‌گذاری‌های جدید، این هدف محقق نخواهد شد و نهایتاً به ظرفیت تولید ۱ میلیون تنی برسیم.

به‌گفته نایب‌رئیس سندیکای آلومینیوم ایران؛ مدتی است آلومینیوم در بازار‌های جهانی در کف قیمتی قرار گرفته و قیمت‌های فعلی (حدود 2150 دلار) به نوعی کف قیمتی است، اما در کوتاه‌مدت آلومینیوم در بازار‌های جهانی می‌تواند تا ۲۴۰۰ دلار افزایش یابد.

وی ادامه داد: توسعه صنعت آلومینیوم در گرو رفع تحریم‌ها، اعلام یک برنامه بلندمدت از سوی دولت برای نرخ انرژی صنایع، تسهیل دسترسی به مواد اولیه، حمایت از صنایع پایین‌دستی و کاهش خام فروشی و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر است. شرایط تحریمی نرخ تامین مواد اولیه را برای صنایع افزایش داده و مشکلاتی ایجاد کرده است؛ ضمن اینکه درصورت حمایت از صنایع پایین‌دستی، هم اشتغال‌زایی ایجاد خواهد شد و هم ارزآوری بیشتری خواهیم داشت.

تعداد بازدید : 946

ثبت نظر

ارسال