Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 16 و 5 دقیقه

ابداع روش نوین بازیافت آلومینیوم در لردگان

ابداع روش نوین بازیافت آلومینیوم در لردگان

باشگاه آلومینیوم: ضایعات آلومینیومی با دانش نوین جوان لردگانی به محصولاتی کاربردی بازیافت شده است.

شنبه 9 دی 1402 ساعت 18:25

به گزارش باشگاه آلومینیوم، احسانی دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مهندسی مکانیک موفق شده با ابداع روشی در پایان نامه خود ضایعات آلومینیومی را با کمترین هزینه محصولات کاربردی بازیافت کند.

وی گفت: در این روش با طراحی یک کوره ساده و با کمترین مصرف برق بدون نیاز به آب و سوخت‌های فسیلی امکان تبدیل ضایعات به پیچ، مهره و شمش‌های آلومینیومی برای مصارف صنعتی میسر شده است.

احسانی گفت: این روش بازیافت در کشور مشابه ندارد و حتی این قابلیت را هم دارد که با افزودن مواد شیمیایی خاص مثل اکسید تیتانیوم مقاومت محصول بازیافت شده متناسب با نیاز صنعت تغییر کند.

به گفته احسانی این روش بازیافت بی‌نیاز به کوره‌های مخصوص مصرف سوخت‌های فسیلی و حتی آب است و ساده و پرکاربرد می‌تواند ضایعات آلومینیومی را به انواع محصولات و شمش‌ها تبدیل کند.

احسانی افزود: هزینه‌های تولید نسبت به روش معمول تا ۸۵ درصد کاهش یافته، چون ساده، سریع و بی‌نیاز به انرژی است و با اندک برق کار می‌کند.

وی گفت:با این روش آلایندگی ایجاد نمی‌شود چرا که بی‌نیاز است به ذوب ضایعات آلومینیومی است و با تبدیل ضایعات به حالت خمیری و شکل دهی آن‌ها می‌توان انواع شمش‌های آلومینیومی را تولید کرد.

با حمایت از این روش ضایعات آلومینیومی دیگر به استان‌های مجاور برای بازیافت آن هم با هزینه‌های گزاف نمی‌رود و سودش عاید خود شهرستان لردگان خواهد شد

بویری کارشناس پارک علم و فناوری در شهرستان لردگان از اعطای تسهیلات ویژه برای تجاره‌سازی این ایده خبر داد.

فرماندار لردگان هم در بازدید از این طرح دانش بنیان گفت: بر اساس تفاهم نامه با پارک علم و فناوری استان چهارمحال و بختیاری برای اجاره ۲۰ ساله سوله تولیدی این روش بنیان از طریق فرمانداری پرداخت می‌شود.

ابداع این روش موضوع پایان‌نامه کارشناسی ارشد احسانی دانش آموخته رشته مهندسی مکانیک است که به چاپ و انتشار سه مقاله علمی هم در مجلات داخلی منجر شده است.

منبع: خبرگزاری مرکز چهارمحال و بختیاری

تعداد بازدید : 501

ثبت نظر

ارسال