Fa En یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ساعت 9 و 28 دقیقه

آیا طلا جایگزین ارز در جهان خواهد شد؟

آیا طلا جایگزین ارز در جهان خواهد شد؟

طلا در هفته‌اي كه گذشت، به دليل افزايش بار بدهي دولتي و ضعيف شدن ارزش ارزها كه تقاضا را براي يك دارايي امن افزايش داد

شنبه 5 شهریور 1390 ساعت 18:45

مورگان استنلي اعلام كرد بانك‌هاي مركزي كه خريداران خالص طلا براي نخستين بار در يك نسل هستند، احتمالا دارايي‌هاي طلايشان را حتي با وجود نياز براي نقدينگي به منظور مقابله با تشديد بحران بدهي، حفظ مي كنند.

 به گزارش تجارت پرس،به نقل از بلومبرگ، پيتر ريچاردسون، مدير اقتصاددان مورگان استنلي استراليا كه بازارهاي فلزات را به مدت 20 سال مطالعه كرده است، مي‌گويد به محض اينكه بانك‌هاي مركزي طلا را بفروشند، بازخريد آن برايشان بسيار گران خواهد بود. بانك‌هاي مركزي ترجيح مي دهند پشتيباني يك دارايي رو به افزايش را داشته باشند تا اينكه بخواهند از آن براي كاهش بدهي استفاده كنند.

طلا در هفته‌اي كه گذشت، به دليل افزايش بار بدهي دولتي و ضعيف شدن ارزش ارزها كه تقاضا را براي يك دارايي امن افزايش داد، به ركوردي ديگر رسيد. بانك‌هاي مركزي، بزرگ‌ترين دارندگان طلا هستند و تايلند، كره جنوبي، قزاقستان، مكزيك و روسيه امسال به ذخاير طلايشان افزوده‌اند. دنيس گارتمن كه يك اقتصاددان است در 19 اوت نوشته بود: اين فلز ارزشمند اكنون ارز جهان است.

طلا براي تحويل فوري كه امسال 30 درصد افزايش بها داشته، روز سه شنبه به ركورد بالاي هزار و 913 دلار و 50 سنت در هر اونس رسيده بود. تحليل‌گران و كارگزاران شركت كننده در يك كنفرانس در كوالام در جنوب هند در 20 اوت پيش بيني كردند قيمت اين فلز ممكن است تا پايان سال به دو هزار دلار برسد.

آمار شوراي جهاني طلا نشان مي‌دهد بانك‌هاي مركزي در سال 2010 براي نخستين بار در دو دهه گذشته، به خريداران خالص طلا تبديل شده و با خريد از سوي كشورهايي شامل بوليوي و جزيره موريس، 87 تن به ذخاير طلاي آنها افزوده شد. خريد بانك‌هاي مركزي و موسسات دولتي در سه ماهه دوم 2011، تقريبا پنج برابر شده و به 69.4 تن افزايش يافت كه مجموع طلاي خريداري شده در نيمه اول سال را به 192.3 تن رساند. طبق اعلام شوراي جهاني طلا، بانك‌هاي مركزي در سال جاري خريداران خالص طلا باقي خواهند ماند.

بانك‌هاي مركزي در اوت 2009 بر روي يك سقف پنج ساله براي فروش طلا موافقت كردند. بانك مركزي اروپا و 18 بانك ديگر موافقت كردند تا سپتامبر 2014، در مجموع بيش از 400 تن طلا در سال نفروشند. طبق آمار شوراي جهاني طلا، آلمان، ايتاليا، فرانسه، هلند، بانك مركزي اروپا، پرتغال، اسپانيا و اتريش، جزو 20 دارنده بزرگ طلا هستند.

صندوق بين‌المللي پول 403.3 تن طلا را در فاصله اكتبر 2009 تا دسامبر 2010 در بخشي از طرح تقويت ماليه خود و وام دهي به كشورهاي كم درآمد با نرخ بهره پايين، به فروش رساند. بيش از نيمي از اين طلا از سوي بانك‌هاي مركزي خريداري شد.

بحران بدهي در اروپا كه از يونان آغاز شد، ارزها را ضعيف و رشد اقتصادي را متزلزل كرده و موجب كاهش رتبه اعتبار مالي يونان، پرتغال و ايرلند شده است. يورو در سال جاري با اقدام بانك مركزي اروپا در خريد اوراق قرضه دولتي به منظور كاهش تنش‌هاي بازار مالي، در برابر 14 ارز از 16 ارز بزرگ، صعود كرده است

 

تعداد بازدید : 767

ثبت نظر

ارسال