Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 3 و 38 دقیقه

آقای علی آبادی بالاخره شما نفت را از کی می شناسید؟

آقای علی آبادی بالاخره شما نفت را از کی می شناسید؟

مراسم معارفه محمدعلی آبادی به عنوان سرپرست وزارت نفت آغاز می شود و انگار وی خودرا آماده کرده است تا پاسخگوی تمام انتقادهایی باشد که عملکرد مدیریتی وی و تاکید بر عدم شناخت وی بر نفت را نشانه گرفته است..

یکشنبه 22 خرداد 1390 ساعت 19:4

به هر حال وی توضیحاتی می دهد که اگرچه با ابهامات زیادی همراه است چرا که علی آبادی تاکید دارد از سال 1354 تخصص نفتی دارد و این تخصص را به ساخت مخازن ذخیره سازی فرآورده های نفتی در کن تهران نسبت می دهد که وی در آنزمان تنها 19 سال داشته و هنوز هم مشخص نیست در چنین سنی بدون داشتن تخصص فنی در چه بخشی از این پروژه فعال بوده است اما به هر حال این سوال تنها نقطه ای کوچک از ابهامی است که در حال حاضر ایجاد شده است.

وی اگرچه در مراسم معارفه خود فعالیت نفتی خود را با استناد به شروع آن در سال 1354 ،35 ساله می داند اما وی در یک مصاحبه تفصیلی با خبرگزاری فارس تاکید کرده است من از زمانی که آقای نژادحسینیان در نفت بود نفت را می‌شناسم و دوستان زیادی در نفت دارم.

حال این سوال در شرایط فعلی مطرح می شود که در شرایطی که علی آبادی از سابقه 35 ساله خود در نفت می گوید چگونه از زمانیکه آقای نژادحسینیان به نفت وارد شده اند با نفت آشنا هستند در حالیکه نژادحسینیان از سال 1381 و با حکم زنگنه از نیویورک به ایران آمد و برصندلی مدیریت امور بین الملل وزارت نفت تکیه زد؟

هنوز مشخص نیست چرا علی آبادی در مراسم معارفه و حتی در اولین گفت وگوی بلند خود بر همکاری با نژادحسینیان منتقد سیاست های دولت در وزارت نفت نام می برد چرا که از نظر دولتمردان هادی نژادحسینیان از جمله افرادی است که همواره با انتقاد از عملکرد مسوولان نفتی دولت نهم و دهم سعی داشته عملکرد دولتمردان فعال در این عرصه را سیاه نشان دهد.براین اساس هنوز مشخص نیست چه سیاستی پشت نام بردن مکرر از افرادی چون زنگنه و نژادحسینیان وجود دارد که علی آبادی بارها به آن اشاره کرده است. البته وی در عین حال با نام بردن از این دوستان سعی دارد به نوعی تاکید کند که اهل سیاسی بازی نیست و سعی دارد از متخصصین نفتی در تمام سمت های مدیریتی بهره ببرد.

در شرایطی که وی از رفاقت 30 ساله با رئیس دولت سخن می گوید این امر می تواند به نوعی نشان دهنده تغییرسیاست دولت در وزارت نفت باشد. چرا که پیش از این بنابر اظهارات مسوولان نفتی چون وزیری هامانه اولین وزیر نفتی دولت نهم احمدی نژاد همواره وی را تحت فشار قرارداده بود تا مدیرانی چون نژاد حسینیان و دیگر همراهان دولت خاتمی از کاربرکنار و مدیران جدید منصوب شوند. در این شرایط به نظر می رسد احمدی نژاد با به بن بست رسیدن سیاست های نفتی در تلاش است تا با حضور علی آبادی در نفت، مدیران با سابقه نفتی را باز به مجموعه نفت بازگرادند تا بتواند شکست های پی در پی در نفت را رفع و رجوع کند.

براین اساس هنوز به طور شفاف مشخص نیست ماموریت علی آبادی در نفت چیست اما به نظر می رسد ماموریت وی پیچیده تر از صرف مدیریت این وزارتخانه باشد. چرا که تاکید علی آبادی بر نفتی بودن و همکاری با منتقدان دولت بسیار سوال برانگیز شده است.

اما در آغاز راه، بهتر است، جناب علی آبادی به این پرسش پاسخ دهند که ایشان بالاخره چه زمانی با نفت آشنا شده اند، زمانی که نژادحسینیان به نفت وارد شد یا سال 1354؟

 

تعداد بازدید : 875

ثبت نظر

ارسال