Fa En چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت 21 و 24 دقیقه

6 درصد افزایش تولید آلومینیوم در ایرالکو با فرمان جهش تولید

6 درصد افزایش تولید آلومینیوم در ایرالکو با فرمان جهش تولید

باشگاه آلومینیوم- مدیرعامل ایرالکو: با فرمان جهش تولید امسال (تا پایان دی‌ماه) 6 درصد افزایش تولید داشتیم.

شنبه 9 اسفند 1399 ساعت 17:26

به گزارش باشگاه آلومینیوم، در حاشیه نمایشگاه متالورژی (ایران متافو 2021)، خبرنگار باشگاه آلومینیوم ضمن حضور در غرفه شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو)، گفتگویی را با جناب آقای مهندس احمد مجیدی مدیرعامل شرکت آلومینیوم ایران انجام داده است که با هم می‌خوانیم:

  • در سال جهش تولید عملکرد شرکت ایرالکو چه بوده است؟

با توجه به اینکه در صنعت احیا آلومینیوم تعداد دیگ‌ها ثابت و به‌صورت 24 ساعته درحال فعالیت هستند عملاً افزایش تولید به‌میزان بالا امکان‌پذیر نیست.

مجموع ظرفیت تولید ایرالکو در هر دو خط جدید و قدیم بین 180 هزار تن تا 190 هزار تن در سال است. خط تولید 110 هزار تنی با تکنولوژی 200 کیلوآمپر فعالیت می‌کند و خطوط تولید قدیمی 67 کیلوآمپر به‌علت مشکلات زیست‌محیطی که داشت، بازسازی شدند (خطوط 1 و 2 به‌طور کامل تعطیل شدند و خطوط 3، 4 و 5 کاملاً بازسازی شدند) و با اطمینان امروز می‌گوییم که ما هیچگونه آلودگی در داخل این خطوط نداریم و الان با حدود 410 دیگ در خطوط قدیمی تولید انجام می‌دهیم.

هر دیگ احیا در خط 200 کیلوآمپر روزانه درحدود 1500 کیلوگرم تولید دارد. در خطوط 67 کیلو آمپر هر دیگ، 480 کیلوگرم تا 490 در روز آلومینیوم تولید می‌کند. نگرانی ما کاهش تولید است که به وزارت نیرو و تأمین برق شرکت ارتباط پیدا می‌کند. اگر کاهش مصرف برق را به ما تحمیل کنند احتمال کاهش تولید وجود دارد.

باشگاه آلومینیوم، دیماند برق شرکت ایرالکو 340 مگاوات است و شرایط کشور به‌صورتی است که با محدودیت تولید برق روبرو است و حتی ما ناچار هستیم که با وزارت نیرو در کاهش مصرف برق همکاری کنیم تا برق موردنیاز برای خانوارها قطع نشود. گاهی مجبور می‌شویم 50-40 مگاوات در روز برق مصرفی را کاهش دهیم. این مسأله تولید را پایین می‌آورد و موجب آسیب به دیگ‌ها می‌شود، به نسبتی که برق کم شود، تولید هم کاهش می‌یابد.

با اینکه ظرفیت تولید شرکت‌های آلومینیومی عدد ثابتی است ولی با مدیریت دیگ‌ها و افزایش مصرف برق و بالا بردن آمپر می‌توان تا درصد محدودی تولید را افزایش داد.

در حال حاضر همچنان با 100 درصد ظرفیت تولید در حال تولید هستیم. همه دیگ‌ها فعال هستند و با همه توان در 4-3 سال اخیر، کار تولید انجام شده است.

تا پایان دی‌ماه سال جاری نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، 6 درصد (10 هزار تن) افزایش تولید داشته‌ایم به‌طوری‌که 155 هزار تن، شمش و بیلت آلومینیوم تولید کردیم که حدود 100 هزار تن از آن در بورس کالا عرضه و به‌فروش رفت و مابقی صادر شده است.

 

  • وضعیت صادرات به چه صورت است؟

سال گذشته با حدود 48-47 میلیون دلار صادرات، ایرالکو به‌عنوان صادرکننده‌ی نمونه شناخته شد ولی امسال با افزایش چشمگیری تا پایان دی‌ماه 90 میلیون دلار صادرات داشته‌ایم.

 

  • با توجه به شرایط اقتصادی و شرایط تحریم،‌ آیا شما با مشکل مواجه شده‌اید؟

ما یک شرکتی هستیم که در حال‌حاضر تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داریم. هم فلز آلومینیوم و هم نام شرکت‌ ایرالکو و هم تنی چند از اعضای هیأت‌مدیره‌ و چند نفر از شرکت‌هایی که برای ما مواد اولیه تأمین می‌کردند، در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. اما علیرغم همه‌ی این موارد، به لطف خداوند متعال، ما سالانه 500 هزار تن مواد اولیه را از کشورهای مختلف دنیا تأمین می‌کنیم و به داخل کشور وارد می‌کنیم.

 

  • بزرگترین مشکل تولیدکنندگان آلومینیوم چیست؟

هم‌اکنون بزرگترین مشکل تولیدکنندگان شمش آلومینیوم در داخل کشور تأمین مواد اولیه است. برخلاف شرکت‌های فولادی و شرکت‌های تولیدکننده‌ی مس که، 96-95 درصد از مواد اولیه‌شان از معادن داخل ایران تأمین می‌شود. شرکت‌های آلومینیومی ناچار هستند که 80 درصد یا بیشتر از مواد اولیه‌ی موردنیاز را از خارج تأمین کنند.

ما ناچاریم به‌علت تحریم‌ها از واسطه‌ها خرید کنیم و قیمت تمام‌شدة ما بالاتر می‌رود. بنابراین در شرایط تحریمی که شرکت ما قرار دارد، این کار با شرایط سختی صورت می‌گیرد اما ما به تنهایی توانستیم حدود 500 هزار تن مواد اولیه را در سال وارد کنیم و به تولید 100 درصد ظرفیت ادامه دهیم.

باشگاه آلومینیوم، ما حداقل برای 4 ماه ذخیره‌ی پودر آلومینا داریم. البته از نظر اقتصادی شاید این مسأله توجیه نداشته باشد که 1000 میلیارد تومان پودر آلومینا را در کشور ذخیره داشته باشید، اما شرایط تحریم ایجاب می‌کنند که این اقدام انجام شود، به‌خصوص زمانی که در اسفند یا بهمن سال گذشته، به‌علت کرونا در سراسر دنیا خصوصاً چین که مواد اولیه ما را تأمین می‌کردند، رکود شدیدی ایجاد شد و چهار ماه پودر آلومینا به شرکت وارد نشد. به‌علت ذخیره‌ی برنامه‌ریزی‌شده موجب شد که شرکت یک روز هم فعالیتش قطع نشود و همچنان تولید 100 درصدی داشته باشد.

 

  • وضعیت اجرایی و عملیاتی طرح آندسازی خیرآباد چگونه است؟

طرح توسعه کارخانه آندسازی به ظرفیت 110 هزار تن در شهرک صنعتی خیرآباد مشکل بزرگ نقدینگی دارد که دولت‌های گذشته در سفرهایی که به استان مرکزی داشتند،‌ مصوباتی درخصوص تأمین این نقدینگی به‌صورت دلاری و ریالی داشتند که متأسفانه هیچ‌کدام تاکنون محقق نشده است و به همین دلیل پیشرفت این‌ طرح توسعه‌ای را با مشکل مواجه کرده است.

 

  • آیا امکان راه‌اندازی خط بیلت‌ریزی 50 هزار تنی ایراسلیپ (air slip) را دارید؟

خط جدید تولید بیلت را راه‌اندازی کرده‌ایم. ابتدا چینی‌ها ظرفیت 50 هزار تن در سال را اعلام کرده بودند ولی پس از راه‌اندازی به این نتیجه رسیدیم که چنین چیزی نیست و حداکثر می‌تواند 2500 تن در ماه و سالانه 30 هزار تن بیلت تولید کند. این خط به‌دلیل محدودیت‌ در برخی تجهیزات، فعلاً با یک شیفت کار می‌کند و محصول آن بیلت طول بلند 7 اینچ 7 متری است. همچنین درحال برنامه‌ریزی هستیم. تعداد شیفت‌های کاری آن‌را زیاد کنیم. این بیلت طول بلند فعلاً فقط صادر می‌شود و بیلت‌های تولید خط قدیم در بورس کالا عرضه می‌شود.

 

  • وضعیت نیروی انسانی در ایرالکو چگونه است؟

در ابتدای ورود من حدود 4700 نفر پرسنل داشتیم که با اقدامات تشویقی 800 از مجموعه‌ ما خارج شدند و درحال‌حاضر حدود 3900 نفر در حال فعالیت داریم.

اما به‌دلیل احساس نیاز به جذب نیروهای کارشناس در برخی جایگاه‌ها ما در شرکت، اقدام بر جذب حدود 60 نفر نه از طریق سفارش بلکه از طریق آزمون فیزیکی، آزمون علمی و بعد مصاحبه هستیم. برای احراز پست‌های مورد نیاز، متقاضیان مراحل فوق را پشت‌سر می‌گذارند متأسفانه علیرغم وجود نیروی مازاد در شرکت هنوز نیاز به نیروی متخصص که در چارچوب احراز پست باشد، داریم.

تعداد بازدید : 1508

ثبت نظر

ارسال