Fa En چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 28 دقیقه

3 سال تا حذف 4 صفر از پول ملی؛صفرهای زیادی ما را به کجا می برند؟

3 سال تا حذف 4 صفر از پول ملی؛صفرهای زیادی ما را به کجا می برند؟

اقتصاد بازار مالی - پرونده تحلیلی خبرآنلاین در خصوص طرح حذف چهار صفر پول ملی.

چهارشنبه 22 تیر 1390 ساعت 20:58

با تصمیم عصرروز گذشته دولت، گمانه زنی های دو سال گذشته در خصوص طرح حذف چهار صفر از پول ملی پایان یافت و این طرح در یک پروسه سه ساله وارد فاز اجرایی شد. مطابق گفته های رییس کل بانک مرکزی، آن بخش از جزئیات طرح که شامل نام واحد پول ملی جدید و جزء اعشار آن است به زودی از طریق سایت بانک مرکزی به نظرخواهی عمومی گذاشته می شود.

پیش‌بینی‌ بانک مرکزی این است که حداقل سه سال زمان نیاز است تا تمهیدات لازم برای جایگزینی پول ملی جدید تکمیل و به انجام برسد. چرا که اجرای این طرح پیش نیاز های خاص خود را نیاز دارد.

این طرح که سابقه اجرایی در سایر کشورهای جهان نیز دارد، موافقان و مخالفان بسیاری دارد. برخی معتقدند در شرایط تورمی اقتصاد ایران، اجرای این طرح پاسخگو نخواهد بود و به سرعت صفرها به جلوی ارقام پول ملی باز خواهند گشت. همچنین احتمال تورم زا بودن اجرای این طرح از جمله نگرانی های موجود برای حذف صفرهای پول ملی است. در همین حال این طرح بسیار پرهزینه خواهد بود، چرا که تمهید لوازم اجرای طرح از حذف پول های رایج و چاپ اسکناس ها جدید گرفته تا آشنا سازی مردم برای به کارگیری پول جدید، بسیار هزینه بر خواهد بود. اما موافقان طرح ضمن تاکید بر تسهیل مبادلات اقتصادی، هزینه های اجرای طرح را با توجه به نیاز روز افزون اقتصاد ایران به چاپ اسکناس ها جدید، قابل توجیه می دانند. همچنین آنها اعتقادی به تورم زا بودن طرح ندارند. البته برخی نیز بر این باورند که حذف صفرهای پول ملی تنها تورم کوتاه مدت دارد که به دلیل مزایای بلند مدت آن قابل تحمل خواهد بود.

در این میان بیش از همه تاکید کارشناسان به مرور تجربه های موفق و ناموفق سایر کشورها در حذف صفرهای پول ملی است. برخی کارشناسان حتی تجربه موفق اخیر ترکیه را در حذف صفرهای لیره ترک با توجه به موانع ساختاری و مشکلات فعلی اقتصادی برای ایران قابل توصیه نمی دانند.

گذشته از این برخی کارشناسان معتقدند، حذف چهار صفر پول ملی در شرایط فعلی تنها با انگیزه مقابله با تاثیر روانی تورم در جامعه صورت می گیرد که مبارزه قابل اتکایی برای مهار تورم نخواهد بود. به باور این دسته از کارشناسان حذف چهار صفر مسأله واقعی و اصلی اقتصاد ایران نیست. چرا که ریشه دست یازیدن به چنین طرحی سیاست های تورم زای دولت طی سال های اخیر و فراموشی وظیفه ذاتی پول است که با ادامه اجرای سیاست های فعلی اقتصادی، حذ صفرها نتیجه ملموسی به بار نخواهد آورد.

در این میان حتی برخی کارشناسان از غیرممکن بودن اجرای طرح هم سخن گفته اند. اما در هر صورت کلیات طرح به تصویب هیات دولت رسیده است و فارغ از این جدل های کارشناسی این سوال در میان افکار عمومی مطرح است که تاثیر ملموس اجرای این طرح در زندگی آنها چه خواهد بود؟ آنها باید با چه تمهیداتی به پیشواز اجرای این طرح از سه سال آینده باید بروند؟ یا به بیان ساده تر چه کسانی از حذف چهارصفر زیان می بینند؟ 

تعداد بازدید : 972

ثبت نظر

ارسال