Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 6 و 10 دقیقه

گره کور مشکلات صنعت باز نخواهد شد!

گره کور مشکلات صنعت باز نخواهد شد!

باشگاه آلومینیوم: مدیر کارخانه آلوم رنگ، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: متاسفانه به دلیل سیاست‌‌گذاری‌های کلان کشور و راهبردهای اتخاذ شده، اکنون صنعت کشور در وضعیت مناسبی قرار ندارد و با ادامه این شرایط، اوضاع بغرنج‌تر هم خواهد شد. اکنون کمبود نیروی انسانی به یکی از مشکلات لاینحل واحدهای تولیدی تبدیل شده است زیرا اکثر صنعتگران در کشور با این چالش دست و پنجه نرم کرده و امکان جذب نیروی کار از سایر استان‌ها وجود ندارد که این موضوع تاثیر منفی بر عملکرد شرکت‌ها می‌گذارد.

شنبه 22 مهر 1402 ساعت 11:59

به گزارش باشگاه آلومینیوم، داود ناصری در گفت‌وگو با فلزات آنلاین در رابطه با شرایط تولیدکنندگان، بیان کرد: در حال حاضر وضعیت صنعتگرانی که از ماشین‌آلات جدید و به‌روز در خطوط تولید بهره می‌برند، مناسب است اما شرایط تولیدکنندگانی که از ماشین‌آلات قدیمی استفاده می‌کنند تعریفی ندارد. یکی از مشکلات دیگری که واحدهای تولیدی کوچک‌مقیاس با آن دست به گریبان هستند، تامین مواد اولیه است که این موضوع باعث شده تا ما از سایر تولیدکنندگان عقب بمانیم زیرا ماشین‌آلاتی که ما استفاده می‌کنیم، توان بالایی نداشته و امکان استفاده از بیلت‌های استاندارد را نداریم؛ بیلت‌های مورد نیاز ما توسط تولیدکنندگان بزرگ مواد اولیه تولید نشده و ما مجبور به خرید ضایعات آلومینیومی برای ریخته‌گری بیلت هستیم. البته برخی واحدهای تولیدی بیلت‌های مورد نیاز ما را تولید می‌کنند اما به دلیل عدم ارائه آنالیز مشخص و کیفیت ثابت ما ریخته‌گری بیلت را انتخاب کردیم. باید اذعان کنم که با توجه به شرایط بازار و قیمت ضایعات، ریخته‌گری بیلت و تولید محصولات نهایی به صرفه نبوده و هزینه‌های زیادی به ما تحمیل می‌شود زیرا در زمان ذوب، مقدار زیادی از مواد قابل استفاده نبوده و به هدر می‌رود. در صورتی که اگر تولیدکنندگان بزرگ این بیلت‌ها را تولید می‌کردند، شرایط کاملا متفاوت بود و ما مجبور به خرید ضایعات با شرایط دشوار از منابع مختلف نبودیم. لازم به ذکر است که قیمت قراضه متناسب با قیمت بیلت آلومینیومی تعیین می‌شود و به همین دلیل نوسان قیمت بیلت تاثیر مستقیمی بر قیمت قراضه دارد.

صنعت، زخمی از مشکلات

وی در خصوص ماشین‌آلات مورد استفاده در خطوط تولید، عنوان کرد: ماشین‌آلاتی که ما در این واحد تولیدی استفاده می‌کنیم، ایرانی هستند که به سبب قدیمی بودن آن‌ها فرایند تولید به کندی صورت می‌گیرد. متاسفانه به دلیل قیمت بالای ماشین‌آلات خارجی، شرایط دشوار واردات، عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان و عدم اعطای وام و تسهیلات، امکان خرید و نوسازی دستگاه‌ها را نداریم؛ باید اذعان کنم که در زمینه بومی‌سازی ماشین‌آلات نیز صنعتگران داخلی موفق عمل‌ نکرده‌اند زیرا تکنولوژی ماشین‌آلاتی که در داخل ساخته می‌شوند مانند ماشین‌آلات خارجی پیشرفته نبوده و کیفیت بالایی ندارند. در زمینه تعمیر و نگهداری دستگاه‌ها برخی از اقدامات مربوطه را خود انجام می‌دهیم اما برای امور تخصصی از تعمیرکاران ماهر بهره می‌بریم؛ به همین دلیل در این زمینه با مشکل خاصی روبه‌رو نیستیم و مسئله اصلی هزینه بالای تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات بوده که باری مضاعف بر دوش ما است.

مدیر کارخانه آلوم رنگ با اشاره به سایر چالش‌های تولیدکنندگان، اظهار داشت: محدودیت‌های انرژی در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین معضلات صنعتگران در کشور است؛ در فصل تابستان اکثر واحدهای تولیدی با قطعی برق مواجه بودند که ما هم از این موضوع مستثنی نبودیم. زمان قطعی برق از قبل به ما اعلام شده بود اما در برخی موارد برق یا زودتر و یا دیرتر از زمان اعلام شده قطع می‌شود و گاهی اوقات هم در روزهای دیگر بدون اطلاع‌رسانی قبلی، برق مجموعه قطع می‌شد؛ قطعی ناگهانی برق خسارات زیادی را هم به ما و هم به دستگاه‌ها وارد می‌کند زیرا با خاموش شدن دستگاه پرس اکستروژن، بیلت آلومینیومی درون آن دیگر قابل استفاده نیست و باید تخلیه شود. علاوه بر هدررفت مواد و زمان، با قطعی برق کارکنان مجموعه دیگر امکان ادامه فعالیت نداشته و زمان زیادی به طول می‌انجامد تا مجددا برق متصل شود؛ خوشبختانه در زمینه انرژی گاز با محدودیت روبه‌رو نبوده و تاکنون گاز مجموعه قطع نشده است. علی‌رغم وعده‌های فراوانی که در خصوص حمایت از تولید و تولیدکنندگان داده می‌شود، هزینه انرژی واحدهای صنعتی به طور آزاد محاسبه می‌شود؛ این در حالی است که اکنون حاشیه سود این صنعت به شدت کاهش یافته و تولیدکنندگان به سختی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. لازم به ذکر است که کارخانه آلوم رنگ در استان تبریز واقع شده و در ۶ ماهه نخست امسال بسیاری از همکاران ما در این استان مجبور به تعطیلی مجموعه خود شدند؛ شرایط این واحد تولیدی هم مشخص نبوده و این احتمال وجود دارد که در آینده ما هم به فعالیت خود خاتمه دهیم.

ناصری در همین راستا ادامه داد: اخذ مالیات‌های سنگین از تولیدکنندگان به مانعی بزرگ در مسیر رشد صنعت تبدیل شده است؛ به همین دلیل اکنون صنعتگران در وضعیت بقا قرار داشته و به هیچ وجه امکان توسعه و گسترش فعالیت‌ها وجود ندارد، مگر اینکه دولت در این زمینه دست به‌کار شده و از ما حمایت کند. با توجه به مشکلات ذکر شده و عدم وجود سرمایه کافی برای توسعه فعالیت‌ها، تنها خواسته ما از دولت و بانک‌ها اعطای تسهیلات و وام‌های کم‌بهره است زیرا اخذ وام با سودهای بانکی بالا برای تولیدکنندگان به صرفه نیست؛ همچنین خواهان این هستیم که مشوق‌هایی برای تولیدکنندگان به منظور خرید ماشین‌آلات و دستگاه جدید در نظر گرفته شود. باید اضافه کنم که سازمان‌ حفاظت محیط زیست هم به سنگ‌اندازی در مسیر صنعتگران می‌پردازد؛ علی‌رغم اینکه کارخانه آلوم رنگ در خارج از شهر و در شهرک صنعتی واقع شده، این سازمان به بهانه‌های مختلف مشکلاتی را برای ما به وجود می‌آورد. در زمینه نیروی انسانی نیز اکثر واحدهای صنعتی در کشور با چالش مواجه بوده و ما هم در یک سال اخیر برای جذب کارکنان جدید اقدامات مختلفی را انجام داده‌ایم اما نتیجه‌ای حاصل نشده است. متاسفانه نیروی کار به دلیل حقوق پایین و هزینه‌های بالای زندگی به دنبال شغل‌هایی با درآمد بالاتر است اما پرداخت حقوق‌های بالا برای تولیدکنندگان به سبب مشکلات فراوان و حاشیه سود پایین مقدور نیست. لازم به ذکر است که اکنون هشت نفر در کارخانه آلوم رنگ مشغول به فعالیت هستند اما اگر با تمام توان خود به تولید بپردازیم، امکان اشتغال‌زایی برای تعداد افراد بیشتری را داریم.

میدان خالی رقابت و یکه‌تازی رقبا

وی در رابطه با شرایط بازار مصرف و میزان تقاضا برای محصولات، اذعان کرد: در حال حاضر با افت پروژه‌های عمرانی در کشور با رکود بازار و کاهش میزان تقاضا برای پروفیل آلومینیومی مواجه هستیم؛ همزمان با کاهش تقاضا برای پروفیل‌های آلومینیومی، شاهد افزایش مصرف محصولات «UPVC» در بازار هستیم. در صورتی که در گذشته ما برای رفع نیاز بازار در دو شیفت کاری و به صورت اضافه‌کاری مشغول به فعالیت بودیم اما اکنون حتی ادامه کار در زمان شیفت کاری هم بسیار دشوار است. باید گفت که تبلیغات زیاد محصولات «UPVC» نسبت به محصولات آلومینیومی باعث شده تا مشتریان تمایل به استفاده از آن‌ها داشته باشند؛ در صورتی که این محصولات تنها قیمت پایین‌تری نسبت به در و پنجره‌های آلومینیومی داشته و از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار نیستند زیرا بعد از مدتی رنگ و اندازه در و پنجره‌های «UPVC»  تغییر می‌کند. لازم به ذکر است که با توجه به میزان پایین سفارشات در استان تبریز، عمده محصولات ما (پروفیل ساختمانی و صنعتی) در سایر‌ استان‌های شمال غربی کشور به فروش می‌رسند. همچنین تا جایی که اطلاع دارم برخی از تولیدکنندگان محصولات خود را به کشورهای همسایه مانند عراق و ارمنستان صادر می‌کنند.

مدیر کارخانه آلوم رنگ با بیان اینکه در این مجموعه از کوره‌های زمینی برای ذوب مواد استفاده می‌‌شود، ابراز کرد: با توجه به اینکه بوته‌های گرافیتی موجود در بازار از کیفیت بالایی برخوردار نیستند، ما از بوته‌های چدنی استفاده می‌کنیم. متاسفانه به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت بوته‌های چدنی و قیمت قالب‌های فولادی دستگاه پرس اکستروژن، هزینه خرید این ملزومات نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است؛ ما هم برای تولید محصولات چاره‌ای جز خرید با قیمت‌های بالا را نداریم. باید اضافه کنم که در زمینه قالب‌سازی به دلیل کیفیت پایین برخی فولادهای داخلی و عدم استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز، نسبت به کشور ترکیه عقب هستیم و این موضوع در رابطه با صنعت پروفیل آلومینیومی هم صدق می‌کند.

ناصری با اشاره به سایر فعالیت‌های کارخانه آلوم رنگ، گفت: در حال حاضر ما در این کارخانه در زمینه رنگ‌آمیزی پروفیل با رنگ‌های پودری و تولید این رنگ‌ها فعالیت داریم؛ همچنین دو سال پیش به دنبال راه‌اندازی خط آنودایزینگ بودیم اما به سبب مشکلاتی از انجام این کار بازماندیم. باید اضافه کنم که برای تولید رنگ‌های پودری در گذشته به طور مستقیم اقدام به واردات مواد اولیه از کشور چین می‌کردیم اما اکنون به دلیل شرایط دشوار واردات، مواد اولیه خارجی را از داخل تامین می‌کنیم؛ قیمت مواد اولیه نسبت به گذشته حداقل ۲۰ درصد افزایش یافته و فروش این نوع رنگ در بازار نیاز به بازاریابی گسترده دارد که به سبب مشکلات فراوان، اکنون امکان انجام اقداماتی در زمینه برندسازی و توسعه بازارهای هدف را نداریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تمام چالش‌‌ها و مشکلات ذکر شده، توصیه می‌کنم که سرمایه‌گذاران جدیدی به صنعت پروفیل آلومینیومی ورود پیدا نکنند زیرا سرمایه‌گذاری در این صنعت دیگر توجیه اقتصادی ندارد. در حال حاضر بسته به نوع ماشین‌آلاتی که سرمایه‌گذاران در خطوط تولید از آن بهره خواهند برد، سرمایه اولیه برای شروع کار متغیر است اما حداقل سرمایه مورد نیاز به منظور راه‌اندازی واحد تولیدی ۴۰ میلیارد تومان است. لازم به ذکر است که به سبب مشکلاتی که تولیدکنندگان پروفیل آلومینیومی در کشور با آن دست به گریبان هستند، آینده صنعتگران روشن نیست و سرنوشت اکثر واحدهای تولیدی به تعطیلی ختم خواهد شد.

تعداد بازدید : 587

ثبت نظر

ارسال