Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 15 و 58 دقیقه

پیش بینی قیمت آلومینیوم، مس و فولاد تا سال ۲۰۲۷

آیا اوضاع بازار بهبود خواهد یافت؟

پیش بینی قیمت آلومینیوم، مس و فولاد تا سال ۲۰۲۷

باشگاه آلومینیوم: دو موسسه مشهور تحقیقات بازار آمپوفو و بلومبرگ در تازه ترین گزارش خود برای نیمه دوم سال ۲۰۲۳، میزان تقاضا، عرضه و قیمت سه فلز مهم مس، آلومینیوم و فولاد تا سال ۲۰۲۷ را پیش بینی کردند.

شنبه 1 مهر 1402 ساعت 21:50

به گزارش باشگاه آلومینیوم،‌ شکل گیری رکود در اقتصاد جهانی به ویژه کشور چین به عنوان دومین اقتصاد برگ جهان پس از ایالات متحده و دارنده رتبه نخست در واردات بسیاری از مواد اولیه تولید، منجر به کاهش شدید قیمت و حتی در مواردی ورشکستگی معادن بزرگ و کارخانه های تولید کننده این مواد اولیه در کشورهای مختلف شده است.

به عنوان مثال، فلزاتی نظیر آلومینیوم و مس که کاربرد گسترده ای در صنعت ساختمان دارند به دلیل کاهش شدید واردات در چین دچار ریزش شدید قیمت شدند.

همانطور که در نمودار بالا که نشان دهنده نوسان قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی طی بازه پنج ساله است مشاهده می شود، قیمت شمش این فلز مهم از ۳۸۵۰ دلار در ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ به رقم فعلی یعنی ۲۲۲۵ دلار رسیده است. هرچند مس (نمودار پایین) وضعیت بهتری را نسبت به آلومینیوم تجربه کرده است، اما روند کلی نوسان قیمت ها از یک الگوی نسبتا مشابه پیروی می کند که به خوبی نشان دهنده شکل گیری رکود در بازارهای جهانی است.

بهبود شرایط اقتصادی چین و ایالات متحده و تاثیر آن بر قیمت فولاد و مس

اگرچه اقتصاد چین به ورود به رکود بی سابقه طی دو ماه گذشته، جهان و بازار کامودیتی ها را در شوکی اساسی فرو برد، اما داده های ماه سپتامبر نشان دهنده آغاز بهبود روند اقتصادی در این کشور است که می تواند در میان مدت و بلند مدت منجر به بهبود وضعیت بازارهای جهانی نیز شود.

بلومبرگ با پیش بینی ریزش ۵.۴ میلیون تنی مس در بازارهای جهانی تا سال ۲۰۲۷، اعلام کرده است که در صورت محقق شدن این رقم تخمینی، می توانیم شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت مس تا سال ۲۰۲۷ و افزایش آن به ۹۸۰۰ دلار در هر تن در قیاس با رقم فعلی یعنی ۸۲۰۰ دلار باشیم

تاثیر شرایط اقتصادی چین بر روند قیمت های بازار کامودیتی ها به ویژه فلزات اساسی تا جایی است که بازار مسکن این کشور طی ماه های اخیر بیشترین ضربه را به روند قیمت ها وارد کرده است؛ اوضاع اقتصادی که علیرغم ظهور نشانه هایی از بهبود اوضاع اقتصادی چین، همچنان فاصله زیادی با نقطه مطلوب خود در دوران پیش از همه گیری کرونا دارد.

بلومبرگ در تازه ترین گزارش خود، میزان تقاضای چین برای فولاد در سال جاری را بدون تغییر و روی ۹۲۰ میلیون تن در سال پیش بینی کرده است. از سوی دیگر، پیش بینی ها نشان می دهد که استفاده از فولاد در صنعت ساختمان چین طی ماه های باقیمانده از سال جاری میلادی تا حدود ۸ درصد معادل ۲۶ میلیون تن ریزش را تجربه خواهد کرد که البته باید در نظر داشت که این مقدار کاهش، به تنهایی برابر با مصرف دو سال فولاد کشوری چون کانادا محسوب می شود!

با اینحال، خبرهای مثبتی نیز در راه است. به عنوان مثال، پکن استفاده از فولاد در تجهیزات انتقال انرژی ساخت چین را طی سال جاری میلادی را ۵.۴ درصد افزایش داده و به عدد ۲۳۱ میلیون تن در سال رسانده است.

علیرغم افزایش تولید ۱۰ درصدی این فلز در مقیاس جهانی تا سال ۲۰۲۷، همچنان با کمبود عرضه ۳۰.۷ میلیون تنی آلومینیوم در همین سال مواجه خواهیم بود که این امر می تواند قیمت آلومینیوم را بار دیگر به بازه قیمتی ۳ هزار دلار باز گرداند که این به معنای افزایش ۳۸ درصدی قیمت جهانی آلومینیوم تا سال ۲۰۲۷ خواهد بود

در خصوص مس نیز وضعیت به همین گونه است. چین به تنهایی مصرف کننده بیش از نصف مس تولیدی در جهان محسوب شده (طبق آمار بلومبرگ) و در آن سوی جهان، ایالات متحده نرخ تورم برای ماه جولای را ۳.۲ درصد اعلام کرده که اختلاف معناداری با پیک تورم این کشور یعنی ۸.۵ درصد دارد.

اگرچه فدرال رزرو همچنان معتقد است که اندکی با هدفگذاری خود در خصوص نرخ تورم فاصله داشته و به همین دلیل به اجرای سیاست افزایش نرخ بهره بانکی ادامه می دهد؛ اما روند کلی تورم قطعا کنترل شده است؛ موضوعی که می تواند منجر به بازگشت تدریجی سرمایه به بازارهای جهانی از جمله بازار کامودیتی ها و خروج آنها از بانک ها شود.

لذا در صورت ادامه این روند، می توانیم شاهد بهبود اوضاع بازارهای جهانی در بازه میان مدت باشیم. هلدینگ مالی «آمپوفو» در تازه ترین گزارش خود تاکید کرده است: به احتمال زیاد، قیمت مس به شرایط اقتصادی و احساسات بازار واکنش بیشتری نسبت به موضوع عرضه و تقاضا در بلند مدت نشان خواهد داد.

احتمال جهش قیمت چشم گیر برای مس، آلومینویم و فولاد

بخش تحقیقاتی انرژی های نوین بلومبرگ در تازه ترین گزارش تحلیل خود از شرایط بازار اعلام کرده است که کاهش عرضه مس و فولاد در بازارهای جهانی می تواند فارغ از شرایط اقتصادی حاکم بر بازار، منجر به افزایش قیمت ها شود.

بلومبرگ با پیش بینی ریزش ۵.۴ میلیون تنی مس در بازارهای جهانی تا سال ۲۰۲۷، اعلام کرده است که در صورت محقق شدن این رقم تخمینی، می توانیم شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت مس تا سال ۲۰۲۷ و افزایش آن به ۹۸۰۰ دلار در هر تن در قیاس با رقم فعلی یعنی ۸۲۰۰ دلار باشیم (چشم انداز فلزات صنعتی در نیمه دوم سال ۲۰۲۳).

از سوی دیگر، تحقیقات هلدینگ های بزرگ اقتصادی جهان نشان می دهند که همزمان با کاهش عرضه مس در بازارهای جهانی تا سال ۲۰۲۷، میزان تقاضا برای این فلز اساسی در بازه زمانی مشابه حدود ۲.۶ درصد معادل ۲۹.۸ میلیون تن افزایش خواهد داشت که دلیل اصلی آن، حرکت جهان به سمت انرژی های سبز به ویژه استفاده از الکتریسیته در صنایع مختلف به ویژه خودروسازی است.

در خصوص آلومینیوم نیز تحقیقات آمپوفو نشان می دهند که علیرغم افزایش تولید ۱۰ درصدی این فلز در مقیاس جهانی تا سال ۲۰۲۷، همچنان با کمبود عرضه ۳۰.۷ میلیون تنی آلومینیوم در همین سال مواجه خواهیم بود که این امر می تواند قیمت آلومینیوم را بار دیگر به بازه قیمتی ۳ هزار دلار باز گرداند که این به معنای افزایش ۳۸ درصدی قیمت جهانی آلومینیوم تا سال ۲۰۲۷ خواهد بود.

البته تمامی این شرایط در صورتی صادق خواهند بود که قیمت انرژی ثابت مانده و دچار افزایش نشود. در غیر اینصورت، می توان چشم اندازی بهتری برای آلومینیوم، مس و آهن طی سال های آتی در نظر گرفت؛ چراکه بر اساس گزارش منتشر شده از سوی آمپوفو، تقاضای جهانی آلومینیوم تا سال ۲۰۲۷ به بالای ۱۰۸ میلیون تن در سال خواهد رسید.

منبع: تحلیل بازار

تعداد بازدید : 1026

ثبت نظر

ارسال