Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 1 و 42 دقیقه

بخش خصوصی، موتور محرکه اقتصاد و صنعت کشور

بخش خصوصی، موتور محرکه اقتصاد و صنعت کشور

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت اتحاد، تولیدکننده پروفیل آلومینیومی گفت: متاسفانه تولیدکنندگان بخش خصوصی در حال حاضر به دلیل عدم حمایت از سوی سازمان‌های دولتی و سنگ‌اندازی آن‌ها در مسیر تولید، توان رقابتی خود را از دست داده‌اند؛ این در حالی است که فعالان بخش خصوصی نقش بزرگی در رشد اقتصاد و صنعت کشور دارند.

یکشنبه 12 شهریور 1402 ساعت 12:17

به گزارش باشگاه آلومینیوم، محمدرضا دارابنوش تهرانی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین در رابطه با تاریخچه شرکت آلومینیوم صنعت اتحاد و زمینه فعالیت آن توضیح داد: این مجموعه فعالیت خود را از سال ۱۳۵۹ با هدف انجام عملیات آنودایزینگ و پوشش رنگ مایع پروفیل‌های آلومینیومی، در جاده شهرستان ساوه با نام آبکاری اتحاد آغاز کرد اما در سال ۱۳۸۱، به شهرک صنعتی شمس‌آباد انتقال یافت و نام آن به شرکت آلومینیوم صنعت اتحاد تغییر پیدا کرد. ما با توجه به تقاضای بازار، اقدام به اجرای طرح‌های توسعه‌ای، خرید ماشین‌آلات اکستروژن و تجهیزات جدید کردیم و در حال حاضر در زمینه ریخته‌گری بیلت، تولید پروفیل‌های صنعتی، آنودایزینگ و رنگ‌آمیزی محصولات با رنگ‌های مایع و الکترواستاتیک فعالیت داریم. لازم به ذکر است که برای تولید محصولات، عمدتا از بیلت‌های استاندارد استفاده می‌کنیم اما برای تولید محصولاتی با سختی و استحکام بالاتر، ریخته‌گری و آلیاژ‌سازی بیلت را خود انجام می‌دهیم. همچنین محصولات خود را علاوه ‌بر استان تهران، در سایر استان‌های کشور مانند قم، شیراز و… به فروش می‌رسانیم.

وی در خصوص وضعیت صنعت پروفیل آلومینیومی و شرایط تولیدکنندگان فعال در این صنعت، بیان کرد: متاسفانه در حال حاضر تمام صنایع در مسیر خود با انبوهی از چالش‌ها روبه‌رو هستند. همین موضوع باعث شده تا صنعت کشور دچار روزمرگی شده و تولیدکنندگان به سبب مشکلات فراوان و عدم اطمینان اقتصادی، امکان برنامه‌‌ریزی برای آینده تولید را نداشته باشند؛ به همین دلیل صنعتگران در فکر بقا بوده و به دنبال گسترش فعالیت‌های خود با اجرای طرح‌های توسعه‌ای نیستند. باید اذعان کنم که با در نظر گرفتن شرایط فعلی، چشم‌انداز روشنی را برای صنعت پروفیل آلومینیومی متصور نیستم.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت اتحاد، عنوان کرد: سیاست‌های کلان کشور، نقش بسیار مهمی در تعیین سرنوشت صنایع دارند؛ به همین دلیل زمانی که چشم‌انداز و برنامه بلند‌مدتی برای صنایع بالادستی کشور تعریف نشود، بی‌شک صنایع پایین‌دستی هم آینده‌ای را برای خود متصور نیستند. متاسفانه در حال حاضر تمایل به سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت و ثابت بسیار کاهش یافته و اکثر افراد به خصوص نیروی کار جوان کشور، به دنبال تبدیل دارایی‌های خود به پول نقد برای مهاجرت به سایر کشور‌ها هستند.

مانع تراشی

دارابنوش تهرانی در پاسخ به این سوال که آیا دانش و تکنولوژی صنعت پروفیل آلومنیومی کشور در سطحی قرار داد که اگر سرمایه‌گذاری‌های لازم در این حوزه انجام شود، امکان رقابت با کشور‌های همسایه و توسعه‌یافته را داشته باشیم، اذعان کرد: اگر سنگ‌اندازی سازمان‌های دولتی در مسیر تولیدکنندگان بخش خصوصی کاهش یابد، فعالان این بخش از پتانسل‌های لازم برخوردار بوده و امکان تولید محصولاتی در کلاس بازار‌های جهانی را دارند اما همان ‌طور که ذکر شد به دلیل مشکلات فراوان تولیدکنندگان توان رقابتی خود را از دست داده‌اند؛ به همین دلیل در حال حاضر تولیدکنندگان کشور‌های ترکیه و امارات متحده عربی، رقیبان قدرتمندی برای ما در منطقه به حساب می‌آیند.

وی در همین راستا ادامه داد: متاسفانه سازمان‌های دولتی به مانعی بزرگ در مقابل رشد تولیدکنندگان بخش خصوصی تبدیل شده‌اند و کارکنان این سازمان‌‌ها با سخت‌گیری‌های زیاد، ادامه مسیر تولید را برای صنعتگران بسیار دشوار ساخته‌اند. به عنوان مثال از سوی شرکت توزیع برق هشدار قطعی برق دریافت کردیم؛ در صورتی که هنوز قبض برق مجموعه صادر نشده است. مشکلات دیگری مانند محدودیت‌های انرژی نیز ضربه‌های جبران‌ناپذیری را به بدنه تولید وارد کرده‌‌اند زیرا با قطعی برق واحد‌های صنعتی، تولیدکنندگان برای ادامه فعالیت مجبور به خرید مولد برق و متحمل شدن هزینه‌های بالای خرید سوخت هستند. همچنین در گذشته به دلیل عدم اطلاع‌رسانی قبلی قطعی برق، ما متحمل خساراتی شدیم؛ به طوری که دو بار دستگاه اینورتر مجموعه آسیب دید. لازم به ذکر است که تولیدکنندگان بخش خصوصی به دلیل چالش‌های فراوان و عدم توانایی خرید ماشین‌آلات و تجهیزات جدید، امکان به‌روزرسانی خطوط تولید را ندارند که این موضوع باعث شده تا مصرف انرژی واحد‌های صنعتی بهینه‌ نباشد. علاوه‌براین موارد، افزایش حقوق نیروی انسانی نیز باعث افزایش هزینه واحد‌های تولیدی شده که در نهایت این موضوع نه به ‌نفع تولیدکننده است و نه به نفع مشتریان زیرا آن‌ها باید محصولات را با قیمت بالاتری خریداری کنند.

دارابنوش تهرانی با اشاره به میزان تقاضای محصولات در بازار مصرف، اظهار داشت: متاسفانه اکنون تمام صنایع با کاهش میزان تقاضا برای محصولات مواجه هستند زیرا اقتصاد اکثر کشور‌ها دچار رکود شده و در ایران نیز کاهش میزان پروژه‌های عمرانی و ساختمان‌سازی به شدت در کاهش تقاضای مشتریان تاثیر‌گذار بوده است. در اینجا باید به این نکته اشاره کنم که برخی از تولیدکنندگان، قیمت بالای آلومینیوم نسبت به قیمت‌های جهانی را به عنوان یکی از عوامل کاهش تقاضا می‌دانند اما باید گفت که زمانی که نرخ دلار افزایش می‌یابد به طور پیوسته قیمت تمام محصولات روند صعودی به خود می‌گیرد. در حال حاضر قیمت آلومینیوم در کشور پایین‌تر از قیمت‌های جهانی است و اگر دولت یارانه انرژی را حذف کند، قیمت آلومینیوم در بازار‌های داخلی بالاتر از قیمت‌های جهانی خواهد بود؛ به همین دلیل مجددا تاکید می‌کنم که تنها علت اصلی افت تقاضا در بازار مصرف ایران، کاهش پروژه‌های عمرانی و عدم پرداخت مطالبات تولیدکنندگان از سوی مشتریان دولتی است و نه قیمت آلومینیوم در بازار‌های داخلی.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر تنش‌های ژئوپلیتیکی کشور‌های روسیه و اوکراین و تحریم شرکت روسال روسیه، چه تاثیری بر بازار‌های جهانی و قیمت آلومینیوم داشته است، تصریح کرد: تحریم شرکت روسال روسیه تاثیر بسزایی در صنعت آلومینیوم جهانی نداشته و اکنون موضوع مهم، رکود اقتصادی به وجود آمده در کشور چین به سبب کاهش فعالیت بخش ساخت‌و‌ساز است. به همین دلیل باید گفت که شاید تاثیرات منفی رکود یکی از بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان به سرعت در اقتصاد کشور نمایان نشود اما مطمعنا تا چند ماه آینده، نتایج آن از جمله افزایش قیمت آلومینیوم را خواهیم دید.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت اتحاد در رابطه با ماشین‌آلات مورد استفاده در این صنعت، ابراز کرد: خوشبختانه ماشین‌سازان داخلی گام‌های موثری در جهت بومی‌سازی ماشین‌آلات و دستگاه‌های پرس اکستروژن در کشور برداشته‌اند اما باید گفت که در بخش نرم‌افزاری هنوز وابسته به واردات هستیم. به طور کلی ماشین‌آلات داخلی از کیفیت قابل قبولی برخوردار بوده و تولیدکنندگان در زمینه خرید ماشین‌آلات و تعمیر و نگه‌داری آن‌ها با چالش‌های مهمی روبه‌رو نیستند زیرا امکان تهیه اکثر تجهیزات از بازار‌های داخلی وجود دارد.

زنگ خطر کمبود نیروی کار متخصص

دارابنوش تهرانی با بیان اینکه یکی از معضلات اصلی صنعت کشور کمبود نیروی کار متخصص است، گفت: متاسفانه با توجه به شرایط موجود باید اذعان کنم که تا پنج سال آینده به طور حتم مشکل کمبود نیروی انسانی بغرنج‌تر خواهد شد و دیگر نیروی کار متخصص برای فعالیت در صنایع، در دسترس نخواهد بود. همان طور که پیش‌تر ذکر شد، در حال حاضر اکثر افراد به دنبال مهاجرت و ادامه فعالیت در سایر کشور‌ها هستند و از سوی دیگر رشد منفی جمعیت جوان کشور باعث پیچیده‌تر شدن این مشکل شده است. لازم به ذکر است که شرکت آلومینیوم صنعت اتحاد زمینه اشتغال ۳۰ نفر را فراهم کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون افرادی اقدام به فروش محصولات خود با نام تجاری شرکت آلومینیوم صنعت اتحاد و یا کپی‌برداری از محصولات آن کرده‌اند، مطرح کرد: بله در برخی موارد شاهد این موضوع بوده‌ و پیگیری‌های لازم را به عمل آوردیم اما نتیجه‌ای حاصل نشد. البته به دلیل اینکه سابقه‌ طولانی در زمینه تولید پروفیل‌های آلومینیومی داشته و محصولات خاصی تولید می‌کنیم، مشتریان خود را شناسایی کرده‌ایم و نگرانی از این بابت نداریم. به همین دلیل در حال حاضر بر تولید محصولات باکیفیت و جدید متمرکز شده‌ایم تا مشتریان بیشتری را جذب کنیم اما در کنار آن، اقداماتی در خصوص برندسازی را هم در دستور کار خود داریم.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم صنعت اتحاد به مقایسه کیفیت محصولات ایرانی با محصولات خارجی پرداخت و گفت: برخی از مصرف‌کنندگان پروفیل‌های مورد نیاز خود را از سایر کشور‌ها مانند ترکیه و چین وارد می‌کنند اما باید گفت که تولیدکنندگان ایرانی با تولید محصولات باکیفیت، امکان رقابت با رقبای خارجی را دارند. گفتنی است که تنها دلیل موفقیت تولیدکنندگان خارجی، در اختیار داشتن حمایت‌های سازمان‌های دولتی و برخورداری از تسهیلات کم‌ بهره است؛ کیفیت محصولات ایرانی کمتر از محصولات خارجی نیست و برای اینکه شاهد رشد صنعت و اقتصاد کشور و همچنین موفقیت تولیدکنندگان ایرانی در عرصه‌های جهانی باشیم، باید حمایت‌های بیشتری از بخش خصوصی به عمل آید اما متاسفانه فعالیت این بخش به امور بازرگانی و محدوده کوچکی از تولید تقلیل یافته است.

تعداد بازدید : 744

ثبت نظر

ارسال