Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 12 و 23 دقیقه

موانع کوچک، مشکلات بزرگ

موانع کوچک، مشکلات بزرگ

باشگاه آلومینیوم: مدیر کارگاه ریخته‌گری صوفی، تولیدکننده انواع قطعات ریختگی آلومینیوم گفت: متاسفانه تامین سوخت کافی و قیمت بالای آن برای تولیدکنندگان به یکی از چالش‌های اصلی در مسیر تولید تبدیل شده است؛ به طوری که این کارگاه ریخته‌گری برای تامین سوخت کافی، مجبور به نقل مکان و در پی آن از دست دادن مشتریان ثابت خود شده است.

چهارشنبه 18 مرداد 1402 ساعت 11:9

به گزارش باشگاه آلومینیوم، جهانبخش صوفی بیان کرد: این مجموعه فعالیت خود را از سال ۱۳۷۰ در زمینه تولید انواع قطعات ریختگی آلومینیومی به روش دایکست آغاز کرد. گفتنی است که در این کارگاه محصولاتی مانند قفل صندوق اتومیبل، سوئیچ، یراق‌آلات درب و پنجره و… تولید می‌شود.

زنجیر طولانی مشکلات

وی در خصوص موانعی که در مقابل صنعتگران در مسیر تولید وجود دارند، اظهار کرد: متاسفانه مشکلاتی مانند افزایش قیمت مواد اولیه، محدودیت‌های انرژی و افزایش قیمت آن، افزایش حقوق نیروی انسانی، سنگ‌اندازی سازمان‌های دولتی در مسیر تولید و… مانع از رشد و توسعه واحد‌های تولیدی شده‌اند؛ به همین دلیل باید اذعان کنم که در حال حاضر تولیدکنندگان در شرایط مناسبی نبوده و از هر حیث تحت فشار قرار دارند. همچنین با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و کاهش میزان فروش محصولات، باید گفت که میزان درآمد واحد‌های تولیدی با میزان هزینه‌های آن‌ها تناسبی ندارد و این موضع باعث شده تا تولیدکنندگان با چالش کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه شوند. علاوه‌ بر مشکلات ذکر شده، یکی از مشکلات اساسی دیگری که ما با آن روبه‌روبه‌ هستیم، شرایط دشوار رفت‌و‌آمد به کارگاه است زیرا این واحد تولیدی در شهرک صنعتی پایتخت واقع شده که از منطقه شهری بسیار فاصله دارد. باید اضافه کنم که این مشکل به اینجا ختم نشده و مسافت طولانی کارگاه باعث شده تا مشتریان قدیمی خود را از دست بدهیم و امکان توسعه بازارهای هدف و افزایش میزان تولیدات را نداشته باشیم زیرا اغلب مشتریان برای ثبت سفارشات خود و کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل، کارگاه‌های ریخته‌گری را که فاصله نزدیک‌تری با شهر دارند، انتخاب می‌کنند.

مدیر کارگاه ریخته‌گری صوفی در پاسخ به این سوال که چه دلایلی باعث شد تا برای ادامه فعالیت، شهرک صنعتی را انتخاب کنید، عنوان کرد: یکی از دلایلی که باعث شد تا کارگاه به شهرک صنعتی پایتخت انتقال یابد، امکان تامین کافی سوخت مورد نیاز بود. گفتنی است که در گذشته در این کارگاه ریخته‌گری از گازوئیل به عنوان سوخت کوره‌ها استفاده می‌شد. افزایش چشمگیر قیمت گازوئیل و در پی آن سخت‌تر شدن تامین سوخت کافی، باعث شد تا به دنبال سوخت جایگزین برای روشن کردن کوره‌ها باشیم؛ در این شرایط بهترین گزینه استفاده از گاز بود که در شهرک‌ صنعتی این امکان برای ما فراهم بود. باید اضافه کنم که در کنار افزیش قیمت گازوئیل، مساحت کوچک کارگاه و مسائل محیط زیستی هم در تصمیم‌گیری ما تاثیر‌گذار بودند زیرا از سوی سازمان‌ محیط زیست تحت فشار بودیم.

صوفی با اشاره به اینکه در این کارگاه ‌ریخته‌گری برای تولید محصولات از مواد اولیه مرغوب استفاده می‌شود، تصریح کرد: ما همواره برای تولید محصولات باکیفیت به جای قراضه آلومینیومی از شمش آلومینیوم به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنیم اما باید به این نکته اشاره کنم که در حال حاضر به دلیل مشکلات فراوان به صورت دستمزدی مشغول به فعالیت هستیم و با دریافت شمش آلومینیوم از مشتریان، محصول مورد نظر را تولید و به آن‌ها تحویل می‌دهیم. گفتنی است که در گذشته شمش مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری می‌کردیم؛ به همین دلیل نوسان قیمت شمش که تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام شده محصول نهایی دارد، به چالش بزرگی برای ما تبدیل شده بود زیرا افزایش ناگهانی قیمت محصول برای مشتریان قابل قبول نبود. همچنین تولیدکنندگان به دلیل کمبود نقدینگی و افزایش قیمت شمش، امکان خرید مواد اولیه را ندارند؛ به طوری که در برخی مقاطع زمانی، به دلیل عدم تامین کافی مواد اولیه مجبور شدیم حدود ۶ تا هشت ماه کارگاه را تعطیل کنیم.

وی با بیان اینکه در این مجموعه خط قرمز‌های سخت‌گیرانه‌ای برای تولید محصولات باکیفیت تعیین شده است، ابراز کرد: همان طور که پیش‌تر ذکر در این مجموعه برای تولید محصولات باکیفیت از شمش آلومینیوم استفاده می‌شود؛ در کنار مواد اولیه مرغوب، استفاده از مواد مصرفی و کمک ذوب‌های باکیفیت نیز در اولویت قرار دارد تا محصول نهایی با بالاترین استحکام و بدون شکستگی به بازار مصرف عرضه شود؛ همین موضوع باعث شده تا برخی شرکت‌های مطرح در حوزه تولید قطعات خودرو و قطعات ساختمانی با ما همکاری داشته باشند. باید تاکید کنم که تولید محصول باکیفیت یکی از استراتژی‌های ما برای مطرح کردن برند تجاری خود در بازار و جلب بیش از پیش رضایت مشتریان است اما در کنار آن بهبود فرایند‌های تولید برای ارتقای بیشتر کیفیت محصولات همواره در دستور کار قرار داشته و دارد.

میدان رقابت را به رقبا واگذار کرده‌ایم

مدیر کارگاه ریخته‌گری صوفی در رابطه با ماشین‌آلات مورد استفاده در این صنعت، اذعان کرد: متاسفانه ماشین‌آلات و دستگاه‌هایی که تولیدکنندگان ایرانی در خط تولید از آن‌ها استفاده می‌کنند، بسیار قدیمی هستند؛ از سوی دیگر تولیدکنندگان به دلیل قیمت بالای ماشین‌آلات جدید، کمبود نقدینگی، شرایط دشوار اخذ وام از بانک‌ها و مسیر پر پیچ و خم واردات، امکان خرید ماشین‌آلات به‌روز را ندارند. باید اضافه کنم که استفاده از ماشین‌آلات قدیمی باعث کاهش بهره‌وری و افت کیفیت محصول نهایی می‌شود زیرا در این نوع ماشین‌‌آلات، مذاب به صورت دستی به داخل دستگاه انتقال می‌یابد که این کار باعث می‌شود یا قطعه دچار شکستگی شود و یا ضخامت آن در تمام نقاط یکسان نباشد؛ در صورتی که در ماشین‌آلات، جدید مذاب به صورت اتوماتیک به داخل قالب تزریق می‌شود. لازم به ذکر است که ماشین‌سازان داخلی اقداماتی در زمینه تولید دستگاه‌های دایکست انجام داده‌اند اما کیفیت ماشین‌آلات ایرانی به پای کیفیت ماشین‌آلات خارجی نمی‌رسد به عنوان مثال کشور ایتالیا در این زمینه بسیار باقدرت عمل کرده است اما ماشین‌آلات ساخت کشور‌های چین، روسیه و اوکراین هم کیفیت مناسبی دارند.

صوفی در همین راستا ادامه داد: علاوه بر افت کیفیت و کاهش بهره‌وری، تولیدکنندگان به دلیل استفاده از ماشین‌آلات قدیمی در زمینه تعمیر و نگه‌داری هم با چالش‌هایی مواجه هستند. متاسفانه هزینه خرید قطعات یدکی به شدت افزایش یافته است اما در این میان نایاب بودن برخی قطعات، مشکلات صنعتگران را پیچیده‌تر کرده است. بار‌ها برای ما پیش آمده که به ناچار برای خرید یک قطعه و یا سفارش ساخت آن، خط تولید را به طور کامل غیرفعال کرده‌ایم؛ این موضوع ‌نه‌تنها باعث ایجاد وقفه در مسیر تولید و کند شدن حرکت صنعتگران می‌شود، بلکه این موقعیت را فراهم می‌کند تا تولیدکنندگان کشور‌های خارجی، بازار تولیدکنندگان ایرانی را تسخیر کنند. به عنوان مثال در یک برهه زمانی واردات محصولات چینی به کشور رواج یافت اما خوشبختانه به دلیل کیفیت پایین، از گردونه رقابت حذف شدند. باید تاکید کنم که محصولات ایرانی کیفیت بسیار بالایی نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی دارند؛ به همین دلیل اگر سرمایه‌گذاری لازم در صنعت ریخته‌گری جهت به‌روزرسانی ماشین‌آلات انجام شود، صنعگران داخلی امکان عرض‌اندام در بازار‌های خارجی را دارند اما اگر شرایط بر همین روال ادامه پیدا کند، تنها تولیدکنندگان بزرگ می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. لازم به ذکر است که در این کارگاه، تخصص و فضای کافی برای خریداری ماشین‌آلات جدید وجود دارد اما همان طور که گفته شد به دلیل کمبود نقدیگی این امکان فراهم نیست؛ به همین دلیل آماده همکاری با سرمایه‌گذاران برای توسعه فعالیت‌های کارگاه هستیم زیرا تقاضا برای محصولات در بازار مصرف بسیار بالاست.

وی در پایان در خصوص چالش کمبود نیروی انسانی، خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر نیروی کار ایرانی تمایلی به فعالیت در واحد‌های صنعتی ندارد و یا اگر هم افرادی مشغول به فعالیت‌ هستند، بهره‌وری بالایی ندارند که دلیل این اتفاق را می‌توان به پیدایش شغل‌های کاذب و آسان، تمایل افراد به تحصیلات آکادمیک و کاهش میل آن‌ها به یادگیری تخصص و مهارت فنی نسبت داد. لازم به ذکر است که در حال حاضر ۱۲ نفر در این کارگاه‌ریخته‌گری مشغول به فعالیت هستند.

منبع: فلزات آنلاین

تعداد بازدید : 774

ثبت نظر

ارسال