Fa En پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 ساعت 9 و 59 دقیقه

کیفیت تنها کافی نیست!

کیفیت تنها کافی نیست!

باشگاه آلومینیوم: یک تولیدکننده لوله‌های آلومینیومی گفت: متاسفانه تولیدکنندگان ترک به دلیل اینکه محصولاتی با ظاهر زیبا و بسته‌بندی بهتر به مشتریان ارائه می‌کنند، در بازار‌های صادراتی از تولیدکنندگان ایرانی پیشی گرفته‌اند؛ در صورتی که قیمت محصولات آن‌ها بسیار بالاتر از محصولات ایرانی است.

چهارشنبه 24 خرداد 1402 ساعت 12:57

به گزارش باشگاه آلومینیوم، یک فعال صنعت آلومینیوم بیان کرد: فعالیت خود را از سال ۱۳۶۰ با تولید پروفیل‌های ساختمانی و صنعتی آغاز کردیم اما به سبب وجود مشکلات فراوان، اکنون با کمتر از ۱۰ درصد توان تولیدی خود و با چهار نفر نیروی انسانی آن هم تنها در زمینه تولید لوله آلومینیومی فعالیت داریم. در سال‌های گذشته پروفیل آلومینیومی بسیار محبوب بود و محصولات فراوانی از آن تولید می‌شد اما اکنون با ورود محصولات جدید همچون در و پنجره‌های «UPVC» و افت تقاضا برای پروفیل‌های آلومینیومی، تولیدکنندگان در شرایط خوبی قرار نداشته و میزان تولید محصولات خود را به صورت چشمگیری کاهش داده‌اند. البته یکی از دلایلی که باعث کاهش تقاضا برای محصولات آلومینیومی شده، افزایش قیمت آن است زیرا مشتریانی که توان خرید بالایی ندارند به سراغ محصولاتی با قیمت کمتر می‌روند. از سوی دیگر ارائه نظر‌های غیر‌کارشناسی توسط افرادی که در سازمان‌های دولتی مشغول به‌کار هستند، مشکلات تولیدکنندگان را پیچیده‌تر کرده است. همچنین سخت‌گیری‌های سازمان حفاظت محیط زیست نیز باعث تعطیل شدن واحد‌های تولیدی زیادی شده است و اکنون اجازه فعالیت به تولیدکنندگان داده نمی‌شود مگر اینکه کارگاه خود را ۱۲۰ کیلومتر دور از شهر احداث کنند. این موضوع گریبا‌ن‌گیر ما هم شد و ما به ناچار مجبور به تعطیلی دو کارگاه شدیم؛ در صورتی که از کوره‌های گازی برای ذوب ضایعات آلومینیوم و ریخته‌گری بیلت مورد نیاز استفاده کرده و هیچ‌گونه آلودگی را به محیط زیست وارد نمی‌کردیم.

اقتصاد وابسته به دلار

وی با اشاره به سال‌هایی که تولیدکنندگان از شرایط خوبی برخوردار بودند، عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر افراد تنها به دنبال منافع شخصی خود هستند زیرا با وجود اینکه پروژه‌های عمرانی بسیاری در کشور به نتیجه رسیده‌اند، مصرف‌کنندگان حقیقی به آن دسترسی ندارند؛ یعنی ساختمان‌ها بسیاری در شهر ساخته شده‌اند که کسی در آن‌ها سکونت ندارد. در صورتی که در دهه ۶۰ با وجود شرایط جنگی میزان تولید محصولات و تقاضا برای مصرف‌کنندگان حقیقی بسیار صعودی بود. در سال‌های گذشته تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان شرایط یکدیگر را درک می‌کردند و صنعتگران محصولات خود را با سود معقولی به فروش می‌رسانند اما اکنون این شرایط پابرجا نیست و کسب سود بیشتر، برای همه در اولویت قرار دارد. البته وابستگی شدید اقتصاد ما به دلار در به وجود آمدن شرایط امروز بی‌تاثیر نبوده است. در صورتی که مسائل داخلی و قیمت محصولاتی که در داخل تولید می‌شوند، نباید با نوسان نرخ دلار تغییر کند و افزایش نرخ دلار تنها در بخش واردات باید اثر‌گذار باشد. زمانی که ما مشغول به تولید پروفیل‌ آلومینیومی بودیم، با مشکل کمبود مواد اولیه و ضایعات آلومینیومی روبه‌رو نبودیم اما اکنون با افزایش قیمت آلومینیوم اکثر تولیدکنندگان با چالش کمبود مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کنند؛ افزایش قیمت مواد اولیه، باعث تغییراتی در قیمت نهایی محصول شده و مصرف‌کنندگان باید آن را با قیمت بالاتری خریداری کنند.

این تولیدکننده لوله‌های آلومینیومی در رابطه با صادرات محصولات، مطرح کرد: در سال‌های گذشته اکثر پروفیل‌های تولید شده در داخل جهت تامین نیاز داخلی مصرف می‌شدند و صادرات آن‌ها آنچنان رواج نداشت. البته اکنون نیز به دلیل اینکه کشور‌ ترکیه از ماشین‌آلات به‌روز برای تولید پروفیل‌های آلومینیومی استفاده می‌کند، کشور‌های همسایه همچون عراق و افغانستان تمایل به خرید محصولات از تولیدکنندگان ترک دارند؛ در صورتی که قیمت این محصولات بسیار بالاتر از محصولات ایرانی است. از دلایل دیگری که باعث افزایش محبوبیت و تمایل مشتریان به خرید کالاهای ترک شده است، می‌توان به ظاهر زیبا و بسته‌بندی بهتر اشاره کرد که متاسفانه تولیدکنندگان ایرانی در زمینه ارائه محصولات، بسته‌بندی و مطرح کردن برند تجاری خود بسیار ضعیف عمل کرده‌اند.

این فعال صنعت آلومینیوم در خصوص بومی‌سازی ماشین‌آلات و دستگاه‌های پرس اکستروژن، توضیح داد: ماشین‌سازان داخلی به دلیل تخصص و توانایی  بالا به راحتی امکان تولید ماشین‌آلات و دستگاه‌های پرس را دارند اما متاسفانه تولیدکنندگان پروفیل آلومینیوم تمایلی به خرید از آن‌ها ندارند. لازم به ذکر است که ۴۰ سال پیش، زمانی که تعداد دستگاه‌های پرس در ایران تنها به ۲۰ عدد می‌رسید، ما دستگاه‌های پرس اکستروژن و قالب‌های مورد نیاز خود را طراحی و تولید کردیم اما اکنون این ماشین‌آلات قدیمی و فرسوده شده‌اند. گفتنی است که در آن زمان ما اولین تولیدکننده لوله آلومینیومی در کشور بودیم.

وی در رابطه با کاربرد این لوله‌های آلومینیومی، اظهار کرد: لوله‌های آلومینیومی جایگزین لوله‌های مسی وارداتی شدند که در ساخت لوازم خانگی همچون یخچال و گاز مورد استفاده قرار می‌گرفتند؛ تولید این محصولات در داخل باعث تا بتوانیم از خروج مقدار زیادی ارز از کشور جلوگیری کنیم. لوله‌های آلومینیومی مزایایی همچون وزن کمتر و کارایی بالاتر نسبت به لوله‌های مسی دارند و ما این لوله‌ها را از قطر‌های ۶ میلی‌متر تا ۴۰ میلی‌متر تولید می‌کنیم.

فرصت را غنیمت بشماریم

این تولیدکننده لوله‌های آلومینیومی در پایان خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه اکثر تولیدکنندگان لوازم خانگی، واحد‌های خود را تعطیل کرده‌اند، میزان مصرف لوله‌های آلومینیومی به شدت کاهش یافته و بازار مصرف آن نیز دچار رکود شده است. در خصوص صنعت پروفیل‌ آلومینیومی نیز باید گفت که این صنعت در ایران به دلیل عدم رشد و توسعه و قیمت‌گذاری دستوری آلومینیوم، در حال درجا زدن است. تنها راهکاری که می‌تواند باعث بهبود شرایط تولیدکنندگان و رونق بازار شود، این است که دولت‌مردان به دنبال افزایش مراودات تجاری ایران با سایر کشور‌ها بوده و در داخل با هموار کردن مسیر تولید، باعث افزایش میزان تولید محصولات شوند. زیرا کشور‌های کویت و عمان در زمینه تولید این محصولات آنچنان حرفی برای گفتن ندارند و تولیدکنندگان ایرانی به راحتی می‌توانند محصولات خود را در این کشور‌ها به فروش برسانند.

منبع: فلزات آنلاین

تعداد بازدید : 1134

ثبت نظر

ارسال