Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 7 و 32 دقیقه

اینبار بورس کالا چشم صنعت را نشانه رفت

اینبار بورس کالا چشم صنعت را نشانه رفت

باشگاه آلومینیوم: صنعت این روزها حال خوشی ندارد و هر بار با دستور العمل‌ها و ابلاغیه‌های متفاوت دست و پنجه نرم می‌کند.

پنجشنبه 8 دی 1401 ساعت 10:54

باشگاه آلومینیوم- تکثر دستورالعمل‌ها به حدی شده که از هر شرکت باید حداقل یک نفر پیگیر مستمر و لحظه به لحظه این دستورالعمل‌ها و مصوبات، در سایت‌ها و راهروهای سازمان‌های متعدد باشد.

اما در تکثر این دستورالعمل‌ها این بار قرعه به نام بورس کالا افتاد. بورس کالایی که شاید خیلی از شرکت‌ها آن را مرجعی برای شفافیت بازار قلمداد می‌کردند. بورس کالا که می‌خواست با دستورالعمل قبلی ابروی صنعت را درست کند با انتشار ابلاغیه‌ای جدید چشم صنعت را درآورد و همه صنعتگران مبهوت دستورالعمل انتحاری بورس کالا شدند به نحوی که بعد از انتشار این ابلاغیه بازار کلاً به کما رفت. خرید؛ فروش و حتی بسیاری از قراردادها به حالت تعلیق در آمدند.

در حالی که رئیس بانک مرکزی از عدم قبول نرخ ارز بازار آزاد و حباب آن صحبت می‌کند و هیات دولت برای آرامش تولید و جلوگیری از خام فروشی مواد اولیه و جلوگیری از افزایش هزینه‌های تولید کلیه صادر کنندگان را ملزم به فروش ارز خود در سامانه نیما می‌نمایند به یکباره بورس کالا در واپسین ساعت روز دوشنبه 5 دیماه طبق ابلاغیه‌ای بدون هماهنگی با نهادهای اجرایی به یکباره مبنای قیمت‌گذاری پایه کالاها را از ارز نیما به ارز توافقی تغییر داد. بدون آنکه طبعات اینگونه دستورالعمل‌ها و تاثیرات آن در بازار داخلی و خارجی مورد بررسی قرار گیرد.

ضمن اینکه با پیگیری‌های ما این ابلاغیه در حالی اعلام شده است که دفتر صنایع فلزی و وزارت صمت بعنوان متولی بخش صنعت از صدور چنین ابلاغیه‌ای اظهار بی اطلاعی می‌نماید!!

این عمل شاید فراری رو به جلوی از بورس کالا به دلیل اتهاماتی است که به آن وارد می‌شود که این سازمان را بعنوان منشا گرانی کالاها معرفی می‌نماید. اما راه حل این اتهام پاک کردن صورت مسئله نیست. بورس کالا برای پاسخ به این سوال که چرا رقابت بالایی در معاملات صورت می‌گیرد بایستی همه پارامترها را بررسی کند و نه فقط اینکه چاره را در افزایش قیمت پایه عرضه خلاصه کند.

نمونه بازر برای کاهش رقابت در عرضه قبلی در روز 27 آذرماه نشان داده شد و بورس کالا با ایجاد محدودیت خرید، موجب شد سطح رقابت‌ها کاهش یابد و خرید به منظور واسطه‌گری به شدت محدود شود. چرا که هر شرکت به اندازه نیاز خود مجاز به خرید بود و به همین منظور از فروش در بازار خودداری می‌نمود.

اما اجرای ابلاغیه جدید بورس کالا تیری است بر پیکره نیمه جان صنعت آلومینیوم؛ چرا که با دستور هیات دولت صادرکنندگان باید ارز خود را در سامانه نیما عرضه نمایند. در حالی که با این ابلاغیه بورس کالا تولیدکننده باید مواد اولیه خود را آنهم در بهترین حالت، یعنی بدون رقابت در خرید، عرضه مکفی و عدم مهندسی عرضه، با نرخ ارز توافقی خریداری نمایند که این موضوع بر قیمت تمام شده مصنوعات تاثیر بسزایی خواهد داشت و منجر و به قطع کامل صادرات تولیدات پایین‌دستی، ناتوانی مشتریان نهایی، تعطیلی کارخانجات تولیدی و بیکار شدن کارگران و سایر تبعات اجتماعی و رونق بیشتر خام فروشی خواهد شد.

اما اینبار بورس بدون کار کارشناسی و با یک عمل انتحاری آتش به خرمن صنعت آلومینیوم زد تا آشفتگی در این بازار راکد را مضاعف کند.

تعداد بازدید : 1512

ثبت نظر

ارسال