Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 17 و 47 دقیقه

آنالیز بازار فلزات غیرآهنی در ماه ژانویه و اوایل فوریه

آنالیز بازار فلزات غیرآهنی در ماه ژانویه و اوایل فوریه

یکشنبه 11 اسفند 1398 ساعت 23:31

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم به‌نقل از متال‌بولتن، بیشتر فلزات غیرآهنی با آغاز سال جدید میلادی (2020)  تغییرات زیادی داشته‌اند که بسیاری از این تغییرات مطابق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در سال ۲۰۱۹ نمی‌باشد. در اینجا به‌صورت اجمالی به تغییر و تحول فلزات در یک ماه و نیم اخیر (از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون) می‌پردازیم:

آلومینیوم: از ابتدای سال جدید روند تغییر قیمت آلومینیوم مثبت بوده است

قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن با آغاز سال ۲۰۲۰ با نوسان روبه‌رو بوده و همواره بالاتر از ۱۷۰۵ دلار به‌ازای هر تن مشاهده‌شده در اکتبر ۲۰۱۹ می‌باشد. قیمت آلومینیوم در پایان سال 2019 به ۱۸۰۰ دلار به‌ازای هر تن رسید و در اوایل ماه ژانویه این رقم به ۱۸۳۶ دلار به‌ازای هر تن نیز افزایش یافت. درواقع سال ۲۰۱۹ به‌گفتة کارشناسان، سال افت قیمت آلومینیوم بوده است. ازجمله عوامل مؤثر بر افزایش قیمت آلومینیوم در سال ۲۰۲۰ می‌توان به امضای قرارداد اقتصادی میان چین و ایالات‌متحده اشاره نمود که در ماه دسامبر ۲۰۱۹ دربارة آن صحبت شد و در ماه ژانویه به امضا رسید. ازطرفی علائمی از کاهش رکود اقتصادی به ‌گوش می‌رسد.

با توجه به موارد ذکرشده، از دید ماکرواقتصادی، چشم‌انداز روشنی برای رشد فلز آلومینیوم در سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی می‌شود. چند ماه قبل، پیش‌بینی صورت‌گرفته برای سال ۲۰۲۰ کاهش قیمت آلومینیوم بود اما با آغاز سال ۲۰۲۰ و تغییر شرایط، پیش‌بینی متفاوتی در بازار وجود دارد.

ازطرفی با آغاز ماه فوریه، مقاومت تکنیکی در بازار دیده می‌شود که موجب کاهش قیمت این فلز در بازار شده است. در‌حال‌حاضر موجودی آلومینیوم خارج از بازار جهانی بالاست و به‌نظر می‌رسد تا پایان سال جاری کمبود آلومینیوم در بازار به‌طور کامل از بین برود.

متال‌بولتن پیش‌بینی می‌کند که در سه‌ماهة نخست سال جاری، میانگین قیمت فروش نقدی آلومینیوم در بورس به ۱۷۸۰ دلار در هر تن و تا پایان سال جاری میانگین قیمت به ۱۸۰۸ دلار در هر تن افزایش یابد.

مس: انتظار می‌رود که در سه‌ماهة نخست سال جاری مس با قدرت بیشتری در بازار حضور یابد

در راستای پیش‌بینی صورت‌گرفته توسط متال‌بولتن در زمینة افزایش قیمت فلز مس، قیمت این فلز غیرآهنی در ماه دسامبر و اوایل ژانویه به بیش از 6300 دلار در هر تن افزایش یافت.

متال‌بولتن همواره دیدگاه مثبتی نسبت به بازار فلز مس دارد و معتقد است طی چند ماه آینده شاهد افزایش قیمت این فلز در بازار خواهیم بود. به‌گفتة متال‌بولتن افزایش قیمت فلز مس به چند عامل محرک متکی است که عبارتند از: 1- عوامل ماکرو اقتصادی مؤثر بر بازار جهانی که موجب رشد مصرف مس تصفیه‌شده در بازار طی سال ۲۰۲۰ خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود که نرخ رشد مصرف مس تصفیه‌شده در بازار جهانی از یک درصد در سال ۲۰۱۹ به 2 درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یابد.

2- معمولاً سه‌ماهة نخست سال، فصل مناسبی برای قیمت مس است و معمولاً بیشترین قیمت مس در سه‌ماهة نخست سال مشاهده می‌شود 3- عامل دیگر کمبود فلز مس در بازار پس از آغاز سال جدید چینی می‌باشد.

با وجود چشم‌انداز مثبت پیش‌بینی‌شده برای قیمت مس در سه‌ماهة نخست سال و اوایل سه‌ماهة دوم و همچنین برای کل سال ۲۰۲۰، بازگشت دوبارة قیمت مس به روند افزایشی قوت گرفته است.

پیش‌بینی متال‌بولتن برای متوسط قیمت فروش مس طی سه‌ماهة نخست سال جاری (Q1)، ۶۴۰۰ دلار در هر تن می باشد.

سرب: بازگشت قیمت موقتی بوده و آغاز نرخ افزایشی نخواهد بود

در گزارش قبلی ارائه‌شده توسط متال‌بولتن عنوان شد که با افزایش فروش سرب در ماه نوامبر و کاهش قیمت این فلز به کمتر از ۱۹۰۰ دلار در هر تن، در ماه دسامبر بازار شاهد تثبیت قیمت بوده است. کاهش قیمت سرب در نوامبر ۲۰۱۹، بیشترین کاهش قیمت از ماه جولای 2019 به بعد بوده است. پیش‌بینی متال‌بولتن برای فلز سرب با توجه به شاخص‌های اساسی و تکنیکی، روندی صعودی بوده است. این پیش‌بینی متال‌بودن درست بوده است چراکه قیمت فلز سرب در ماه ژانویه به ۲۰۵۰ دلار در هر تن افزایش یافت.

درواقع چنین الگوی حرکتی پیش از این از سرب دیده شده است. در ماه می-ژوئن سال ۲۰۱۹، فلز سرب با ۴۰۰ دلار کاهش روبرو شد و پس از آن نرخ حرکتی این فلز، افزایشی بوده است. اگر این تشابه حرکتی در تغییر نرخ سود ادامه یابد، پیش‌بینی می‌شود که همانند سال ۲۰۱۹، بازهم با افزایش قیمت سرب روبرو شویم به‌طوری‌که افزایش قیمت به بیش از 2300 دلار/تن برای این فلز دور از ذهن نیست.

در‌حال‌حاضر به‌نظر نمی‌رسد عوامل اساسی مؤثر بر بازار، حرکت افزایشی فلز سرب را به‌همراه داشته باشند. درواقع شرایط اساسی حاکم بر بازار در سال ۲۰۱۹ با امروز اندکی متفاوت است. آنچه موجب افزایش قیمت سرب در سال ۲۰۱۹ در مقطع زمانی پس از ژوئن شد، کاهش تولید در واحد ذوب پورت‌پیری شرکت نیرستار (Nyrstar) در استرالیا بود. این مسأله چرخة بازار را به‌دست گرفت و موجب افزایش مقطعی قیمت شد. اما با حل تدریجی مشکل این واحد ذوب، به‌نظر می‌رسد که در سال ۲۰۲۰ بازار سرب با مازاد موجودی روبرو گردد.

با توجه به موارد ذکرشده، پیش‌بینی می‌شود متوسط قیمت سرب در سه‌ماهة نخست سال جاری به ۲۰۹۰ دلار در هر تن برسد.

نیکل: پیش‌بینی افزایش یا کاهش کوتاه‌مدت قیمت آلومینیوم در بورس فلزات

از ماه دسامبر سال گذشته تاکنون قیمت نیکل در بورس فلزات لندن به ثبات رسیده و تغییر چندانی نداشته است. ‌این ثبات قیمت پس از افزایش قیمت نیکل در بورس فلزات به بیش از 18850 دلار در هر تن بوده است. در‌حال‌حاضر قیمت برروی 14 هزار دلار در هر تن تثبیت شده است.

متال‌بولتن معتقد است که حرکت نیکل در بورس از دو طرح پیروی خواهد کرد. یا نرخی افزایشی پیش می‌گیرد و زمینه‌ای برای افزایش مجدد قیمت فراهم می‌شود و یا نرخی کاهنده پیش می‌گیرد که عامل اصلی آن عرضه و فروش نیکل در بازار خواهد بود. تأثیر عوامل ژئو پلیتیک و ماکرواقتصادی در ماه ژانویه موجب شد که در برخی از مواقع چنین به‌نظر رسد که فلز نیکل نرخ افزایشی را پیش خواهد گرفت. در سایر مواقع، تمرکز بازار بر نرخ کاهندة این فلز بوده است.

فروشندگان این فلز از چشم‌انداز ضعیف بازار فولاد ضدزنگ و کاهش موجودی فلز نیکل در بورس فلزات لندن به ۶ هزار تن، خشنود بوده و ازنظر آنها برای فلز نیکل این دو عامل خبر مسرت‌بخشی محسوب می‌شود.

درحالی‌که متال‌بولتن معتقد است که جهت‌گیری قیمت نیکل طی بلندمدت در بورس فلزات لندن افزایشی است، لکن وضعیت این فلز در کوتاه‌مدت نامشخص است. متال‌بولتن پیش‌بینی می‌کند که متوسط قیمت نیکل در سه‌ماهة نخست سال جاری به 13900 دلار در هر تن برسد.

قلع: پیش‌بینی افزایش قیمت برای فلز قلع در بورس لندن

در سال ۲۰۱۹، فلز قلع نرخی کاهنده درپیش گرفت اما با آغاز سال ۲۰۲۰، تأثیر مثبت عوامل ماکرواقتصادی الگوهای فصلی موجب شد که این فلز نرخی افزایشی درپیش گیرد. متال‌بولتن پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۰، بازار با کمبود 7000 تن قلع مواجه باشد. این درحالی است که میزان کمبود قلع در بازار طی سال ۲۰۱۹، 5000 تن بوده است. مهم‌ترین عامل کمبود قلع در بازار افزایش مصرف قلع با توجه به رشد بازار نیمه‌هادی‌ها و نیاز به لحیم‌کاری بوده است. بهبود شرایط اقتصادی به‌همراه کاهش تنش‌های تجاری، مهمترین عامل محرک در بهبود و رشد بازار نیمه‌هادی بوده است. به پیش‌بینی متال‌بولتن، با توجه به نرخ فعلی فلز قلع در بورس، افزایش ظرفیت تولید این فلز اندکی کمتر از یک درصد خواهد بود و در شرایط کنونی افزایش ظرفیت جدی پیش‌بینی نمی‌گردد. بر همین اساس متوسط قیمت قلع برای سه‌ماهة نخست سال جاری 17650 دلار در هر تن خواهد بود. این درحالی است که متوسط قیمت در سه‌ماهة نخست سال گذشته (2019)، 17260 دلار در هر تن بوده است.

البته قیمت 17650 دلار در هر تن وابسته به تغییر نرخ قلع براساس اصول پایة بازار است. سناریوی خوش‌بینانه برای قیمت قلع در سه‌ماهة نخست سال جاری (Q1)، 18800 دلار در هر تن خواهد بود.

روی: بالارفتن قیمت روی در بورس فلزات لندن با سد مقاومتی روبروست

کاهش سطح سهام بورس اوراق و همزمان بهبود رکود ماکرواقتصادی، همگی به نفع فلز روی عمل کرده و موجب افزایش نرخ فلز روی در بورس گردیده است. علیرغم مازاد موجودی پیش‌بینی‌شده برای فلز روی در سه‌ماهة نخست سال (سه سال است که بازار با کمبود روی مواجه است) و تعادل در بازار، بازهم چشم‌انداز مثبتی درانتظار بازار روی می‌باشد.

حرکت روی در بورس فلزات لندن بدین‌صورت بود که در اوایل ماه دسامبر سال جاری قیمت این فلز به ۲۲۰۰ دلار در هر تن رسید و از آن زمان تاکنون قیمت به ۲۴۵۸ دلار در هر تن افزایش یافته است.

پس از افزایش قیمت این فلز به ۲۴۵۸ دلار، با آغاز ماه فوریه، این فلز با سد قیمت مواجه گردید. در‌حال‌حاضر متوسط قیمت روی در بازار ۲۳۷۱ دلار در هر تن بوده و پیش‌بینی می‌شود که درنهایت در سه‌ماهة نخست سال، متوسط قیمت روی در بورس فلزات به 2400 دلار در هر تن برسد.

متال‌بولتن چندی قبل پیش‌بینی کرد که متوسط قیمت این فلز در سه‌ماهة نخست سال ۲۰۲۰ به 2555 دلار در هر تن می‌رسد اما سد ایجادشده، قیمت این فلز را در محدودة ۲۴۰۰ دلار در هر تن نگه داشته است. به‌منظور کاهش قیمت و آغاز سیکل کاهندة روی به 2200 دلار در هر تن دیده‌شده در ماه‌های سپتامبر تا دسامبر ۲۰۱۹، لازم است موجودی این فلز در بازار افزایش یابد. البته این سناریو چندان مطرح نیست چراکه در‌حال‌حاضر روی موجود در بازار به کمترین مقدار خود طی سه دهة اخیر رسیده و لذا تغییر قیمت روندی افزایشی خواهد داشت.

تعداد بازدید : 816

ثبت نظر

ارسال