Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 8 و 52 دقیقه

تغییر جغرافیای بازار تولید اکستروژن‌های آلومینیوم؛ مواد اولیه ارزان، محرک توسعه تولید اکستروژن‌های آلومینیومی در خاورمیانه !

تغییر جغرافیای بازار تولید اکستروژن‌های آلومینیوم؛ مواد اولیه ارزان، محرک توسعه تولید اکستروژن‌های آلومینیومی در خاورمیانه !

باشگاه آلومینیوم: با توجه به هزینه‌های سرمایه‌گذاری نسبتا پایین برای تولید محصولات اکستروژن آلومینیومی، جغرافیای بازار تولید آن براساس بازار مصرف گسترش یافته است. در بین مناطق مختلف جهان، بیشترین نرخ رشد در تولید محصولات اکستروژنی مربوط به خاورمیانه و چین بوده است.

دوشنبه 16 مهر 1397 ساعت 10:52

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، سهم مناطق مختلف جهان در تولید محصولات اکستروژنی آلومینیوم تغییر کرده است. اگر چه در گزارش کاربرد و تجارت اکستروژن‌ها گفته شد، در سال‌های اخیر روند توسعه ظرفیت‌های اکستروژن بیشتر متمرکز بر بازار مصرف بوده است؛ اما با این حال، دسترسی به مواد اولیه تولید نیز در توسعه این ظرفیت‌ها تأثیرگذار بوده است. به این ترتیب، ظرفیت‌های تولید محصولات اکستروژنی آلومینیوم در مناطقی که علاوه بر بازار مصرف، دسترسی به مواد اولیه تولید نیز داشته‌اند با شتاب بیشتری رشد کرده است. در نمودار، تغییرات سهم مناطق مختلف جهان در تولید محصولات اکستروژنی آلومینیوم بین سال‌های 2001 و 2017 با هم مقایسه شده است. همان‌طور که در این نمودار قابل مشاهده است، بین سال‌های 2001 تا 2017، سهم خاورمیانه و چین از بازار تولید اکستروژن‌های آلومینیومی در سطح جهان، حدود 4 برابر افزایش داشته است. باید خاطرنشان ساخت که افزایش قابل توجه سهم خاورمیانه و چین در تولید محصولات اکستروژنی، سبب شد تا از سهم سایر مناطق در بازار عرضه این محصولات کاسته شود.

چین طی حدود 2 دهه اخیر، شاهد رشد پرشتاب اقتصادی بوده است که این کشور را به بزرگ‌ترین بازار مصرف بسیاری از نیمه‌ساخته‌های آلومینیومی بدل کرده است. به گزارش فلزات آنلاین، رشد شدید تقاضا در این کشور، عامل اصلی توسعه ظرفیت‌های اکستروژن آلومینیوم بود؛ البته دسترسی وافر به انواع شمش و بیلت‌های آلومینیومی در این کشور نیز از توسعه ظرفیت‌ها در این کشور حمایت کرد. درمقابل در مورد خاورمیانه، به جرأت می‌توان گفت که عامل اصلی توسعه ظرفیت‌های اکستروژن آلومینیوم، دسترسی فراوان به مواد اولیه بوده است. این منطقه طی سال‌های اخیر، به‌دلیل دسترسی به انرژی و نیروی کار ارزان‌قیمت نسبت به بسیاری از نقاط جهان، به یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولیدکننده آلومینیوم اولیه بدل شده است. بسیاری از کشورهای این منطقه، پس از توسعه ظرفیت‌های ذوب  آلومینیوم، درصدد توسعه واحدهای پایین‌دستی صرف نظر از بازار فروش منطقه برآمدند؛ چرا که به تصور پایین‌دستی‌های آلومینیوم این منطقه، امکان خرید مواد اولیه (شمش و بیلت آلومینیومی) ارزان‌قیمت، بهای تمام‌شده محصولات پایین‌دستی را کاهش داده تا جایی که به تولیدکنندگان قدرت رقابت در بازارهای صادراتی نیز حتی می‌دهد.

 

چنین استراتژی تولیدی تنها برپایه دسترسی به مواد اولیه، هر چند تا حدی موفقیت‌آمیز بوده و سبب ارتقای جایگاه منطقه خاورمیانه در بازار تولید نیمه‌ساخته‌های اکستروژنی شد، اما نرخ بهره‌وری در ظرفیت‌های قدیمی این منطقه را کاهش داد؛ شاید بهترین مثال، تولید محصولات اکستروژنی در بحرین باشد. در این کشور، واحدهای پایین‌دستی در مجاورت واحد ذوب توسعه چشم‌گیری داشته‌اند تا جایی که بحرین را در مصرف شمش و بیلت‌های آلومینیومی در بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در جایگاه نخست قرار داده است. با این حال، طی سال‌های گذشته تولید این محصولات در بحرین به‌دلیل از دست رفتن بخشی از بازار فروش صادراتی، افت پیدا کرده است.

 

تعداد بازدید : 1079

ثبت نظر

ارسال