Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 10 و 20 دقیقه

توقف کامیون‌های شرکت آلومینیوم تاجیکستان در مرز ترکمنستان

توقف کامیون‌های شرکت آلومینیوم تاجیکستان در مرز ترکمنستان

باشگاه آلومینیوم: در مرز ترکمنستان علاوه بر سایر کامیون‌های تاجیکستان، ماشین‌های شرکت آلومینیوم این کشور نیز متوقف شدند.

سه شنبه 10 مهر 1397 ساعت 15:8

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فارس در دوشنبه، در مرز ترکمنستان علاوه بر سایر کامیون‌های تاجیکستان ماشین‌های شرکت آلومینیوم این کشور نیز متوقف شدند.

بنابر گفته یک مقام شرکت آلومینیوم تاجیک، حدود یک ماه است که این شرکت نیز نمی‌تواند از قلمرو ترکمنستان برای انتقال بار استفاده کند و کامیون‌های حامل محصولات ضروری این شرکت در مرز «عشق آباد» ماندند.

وی ترکمنستان را جاده مهمی برای انتقال اشیاء خام و بلاعکس انتقال آلومینیوم بازارهای جهانی عنوان کرد، گفت: در حال حاضر مسئولین این شرکت سایر راه‌ها برای واردات اشیاء خام و صادرات محصولات آماده خود را مورد بررسی قرار داده که انتقال بوکسیت آذربایجان از طریق بندر «آتیرائو» قزاقستان از آن جمله است.

این در حالی است که شرکت آلومینیوم تاجیک، کک نفتی لازم برای تولید محصولات را از خود ترکمنستان خریداری می‌کند.

مسئولین شرکت آلومینیوم تاجیکستان تا به حال به طور رسمی در مورد وضعیت به وجود آمده چیزی نگفتند.

«بوری کریم اف» رئیس شورای راه سازان کشورهای همسود جاده‌های ترکمنستان را برای تاجیکستان نزدیک ترین راه به دریای خزر خواند و گفت: سایر جاده‌ها در مقایسه با این راه طولانی تر هستند و هزینه بیشتری را برای انتقال محصولات می‌طلبد از این رو تاجیکستان باید مشکلات موجود را با طرف ترکمن رفع و حرکت کامیون‌های خود از این طریق از سر بگیرند.

یک هفته قبل در شهر «تاشکند» ازبکستان نشستی در زمینه مسائل حمل و نقل برگزار شد که در نتیجه آن به کامیون‌های ترکیه که به سمت تاجیکستان حرکت می‌کردند اجازه عبور داده شد اما کامیون‌های تاجیک اجازه ورود دریافت نکردند.

در حال حاضر کامیون‌های حامل محصولات تاجیکستان هنوز در 2 طرف مرز ترکمنستان متوقف و بخشی دیگر از آنها از طریق آذربایجان، دریای خزر و قزاقستان به سمت تاجیکستان حرکت کردند.

یک منبع در وزارت حمل و نقل تاجیکستان مدعی شده که تاجیکستان از آذربایجان برای عبور کامیون‌ها از طریق خاک این کشور تخفیفاتی را خواسته تا از این طریق هزینه خسارات شرکت‌های تاجیکی جبران شود.

کامیون‌های تاجیکستان از 2 سپتامبر سال جاری نمی‌توانند اجازه عبور از طریق خاک ترکمنستان را دریافت کنند.

مقامات ترکمن در پاسخ به نامه همتایان تاجیک خود دلیل عدم اجازه ورود کامیون‌های تاجیک به قلمرو این کشور را با مسائل امنیتی مربوط خواندند.

 

تعداد بازدید : 1093

ثبت نظر

ارسال